Monday, Feb 8, 2021

صفحه نخست » تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک وی» میان ایران و روسیه

sputnik_020821.jpgرادیو بین المللی فرانسه - سفیر ایران در روسیه، روز دوشنبه ۲٠ بهمن، با اشاره به سفر هیأت وزارت بهداشت به مسکو جهت امضای توافقنامۀ تولید مشترک واکسن کرونای «اسپوتنیک وی»، اعلام کرد که طی دو ماه آینده، تولید مشترک این واکسن در ایران، انجام خواهد شد. از سوی دیگر، مسعود مردانی عضو کمیتۀ علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به افزایش روند ابتلا و بستری بیماران کرونایی، گفت: «حدود چهار هفته آینده و در اواسط اسفند، شاهد افزایش مجدد موارد مرگ‌ومیر کرونا در کشور خواهیم بود».

تولید مشترک واکسن اسپوتنیک میان ایران و روسیه تا دو ماه آینده؛ ۳ محموله واکسن روسی کرونا در راه ایران

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو، روز دوشنبه ٢۰ بهمن، با اشاره به همکاری مشترک شرکت های ایرانی و روسی در زمینه صادرات و انتقال تکنولوژی تولید دارو و واکسن کرونا، در جریان سفر به مسکو گفت: «ایران و روسیه ظرفیت های بالایی برای همکاری در حوزه دارو و واکسن دارند اما تاکنون آن طور که باید، از این ظرفیت های ارزشمند استفاده نشده است و باتوجه به همکاری هایی که از امروز سرعت بیشتری خواهد گرفت، قادر خواهیم بود بسیاری از نیازهای پزشکی و دارویی کشور را رفع کنیم.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

او همچنین در خصوص محموله های وارداتی واکسن روسی گفت: قرارداد ما با طرف روس برای دریافت واکسن «اسپوتنیک وی» دو میلیون عدد واکسن است که به تدریج وارد کشور خواهند شد. محموله اول واکسن روسی کرونا نیز که وارد شده که برای مصرف در جمعیتی ۱۰ هزار نفره است.

در ادامه کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز گفت: «شرایط برای ارسال محموله های بعدی واکسن کووید ۱۹به کشور فراهم شده است و محموله های بعدی واکسن ۳۰ بهمن و ۱۰ اسفند و فروردین ارسال می شود و تلاش بر این است میزان دوز خرید واکسن را به میزان بیشتری افزایش یابد».

وی تاکید کرد: «علاوه بر خرید و واردات، درصدد امضای قرارداد تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی هستیم و امیدواریم با تلاش های صورت گرفته از سوی تهران و مسکو، طی دو ماه آینده به تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در ایران برسیم».

وی افزود: «بر اساس توافق انجام شده با شرکت سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه (RDIF)، مقرر شد تولید مشترک این واکسن در داخل ایران انجام شود و بر همین اساس هیات وزارت بهداشت و درمان در مسکو حضور یافت تا در این مورد مذاکرات نهایی را انجام دهد.»

هیأت وزارت بهداشت ایران، برای نهایی کردن توافقنامه ای با روسیه، جهت تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک وی» روز گذشته وارد مسکو شد. مهمترین برنامه هیات وزارت بهداشت ایران، مذاکرات با طرف های روس از جمله وزیر بهداشت این کشور و امضای سند تولید مشترک واکسن «اسپوتنیک وی» در ایران با مرکز گامالی وزارت بهداشت روسیه و دیدار با وزیر بهداشت روسیه اعلام شده است.

مسعود مردانی: مرگ و میر کرونا اواسط اسفند افزایش می یابد

مسعود مردانی عضو کمیتۀ علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، روز دوشنبه گفت: «روند افزایش موارد ابتلا به کرونا دوباره در کشور، افزایشی و صعودی شده و با ادامۀ این روند، حدود چهار هفتۀ آینده، شاهد افزایش مجدد موارد مرگ و میر کرونا در کشور خواهیم بود».

وی افزود: «متاسفانه در هفته های اخیر شاهد افزایش مسافرت های مردم به استانهای مختلف از جمله هرمزگان و جزایر کیش و قشم و جاهای دیگر هستیم و از طرفی برگزاری جشنواره های هنری مثل جشنواره فجر و افزایش بی توجهی به پروتکل های بهداشتی در بین مردم و بازگشایی همه ادارات و مشاغل و تجمع مردم در مراکز خرید، باعث افزایش موارد ابتلا به این بیماری شده است».

وی ادامه داد: «افزایش مسافرت ها فقط به شهرهای داخلی و شمال و جنوب کشور محدود نیست و مسافرت های مختلف به آنتالیا و کشورهای دیگر هم طبق روال عادی در حال انجام است و همه پروازهای خارجی نیز به کشورهای مختلف انجام می شود حاصل این اتفاقات این است که دوباره شاهد خیز مجدد بیماری کووید۱۹ در کشور خواهیم بود که اگر با انواع جهش یافته همراه باشد، میزان مرگ و میر بیشتر خواهد بود».

درخواست واکسیناسیون کارکنان بهشت زهرا

حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران، روز دوشنبه با اشاره به افرادی که در آرامستان‌ها مشغول به کار هستند، گفت: «بهشت زهرا یکی از نقاط بسیار مهمی است که تمامی فوتی‌های کرونایی را به آنجا انتقال می‌دهند و باید همراستا با کادر درمان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گیرند، چرا که مواجهه شدیدی با فوتی‌های کرونایی دارند.»

او افزود: «مردم نباید خودشان را در اولویت دریافت فرض کنند، چرا که افرادی که در مواجه مستقیم با افراد درگیر کرونا هستند، می‌توانند عامل خطر برای سایرین باشند و با دور کردن خطر از این گروه، انگار که دیگر افراد هم واکسینه می‌شوند».

وی در ادامه با اشاره به اجرای تست سریع و رایگان کرونا در پایانه‌های مسافربری گفت: «با همکاری سازمان پایانه‌های شهرداری تهران، در ترمینال‌های جنوب شهر کار را آغاز کردیم به ویژه در پایانه‌هایی که مسافران از شهرهای دیگر وارد تهران می‌شوند. اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی آمادگی داشته باشند، بهتر است این اقدام را در پایانه‌های مسافربری برون شهری نیز انجام دهیم، زیرا اجرای آن خیلی ضروری است و انتقال بیماری از شهری به شهر دیگر می‌تواند در مبدا و مقصد به یک کانون بحران انتقال بیماری تبدیل شود.»

هشدار نسبت به بروز موج چهارم کرونا در سراسر کشور

دکتر محمد طالب پور رئیس بیمارستان سینا، روز دوشنبه گفت: «بروز موج چهارم بیماری در اواخر بهمن‌ماه دور از انتطار نیست؛ چراکه متاسفانه از لحاظ آماری و در مقام مقایسه با شرایط قبل و ورود ویروس جهش یافته انگلیسی به کشور باید انتطار یک‌ فاز خطرناک بیماری را داشته باشیم».

وی افزود: «با ورود ویروس جهش یافته انگلیسی، نگرانی‌ها افزایش یافته زیرا هم شیوع آن چندین برابر بیشتر است و هم خطر مرگ و میر آن سه برابر بیشتر است. در صورت وقوع پیک چهارم با پیک عادی طرف نیستیم و یک پیک سرنوشت‌ساز بیماری مقابل ما خواهد بود. از نظر آماری اعلام می‌شود که اواخر بهمن‌ماه زمان بروز پیک چهارم است».

وی با اشاره به عواملی مانند افزایش فعالیت دستفروشان و حضور مردم برای خرید عید، برگزاری کنسرت‌ها در جزیره کیش و جشنواره فجر، ادامه داد: «اگر قرار است کاری انجام شود، باید قبل از بروز پیک چهارم با سختگیری‌های بیشتر اعمال شود تا با موفقیت از بیماری گذر کنیم.»

آغاز بررسی ورود برخی مسافران به هواپیما با تست پی سی آر جعلی

محمد حسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، روز دوشنبه ۲٠ بهمن، اعلام کرد: «برخی مسافران هوایی با تست PCR جعلی به هواپیماها وارد می شوند که البته در کشورهای دیگر نیز رخ داده اما مقرر شده تا امروز جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار کرده و این موضوع را بررسی کنیم».

وی افزود: «این موضوع مورد بررسی دقیق قرار گرفته و به نظر می‌رسد وزارت بهداشت، راهکاری برای آن داشته باشد که مسلماً به عنوان مجری ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی از آن استقبال می‌کنیم».

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پس از مشخص شدن ابعاد و جزییات ورود برخی مسافران هوایی با ارائه تست PCR جعلی و ارزیابی و نتیجه‌گیری درباره راهکارهای اجرایی ممکن، آن را اعلام خواهیم کرد.

پیک سهمگین کرونا در راه خوزستان؛ شمار موارد ابتلا و بستری به سرعت در حال افزایش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، روز دوشنبه، با بیان اینکه شیب تندی در بروز بیماری شروع شده است، گفت: «سیر صعودی بیماری از ۱۰ بهمن‌ماه روند تندی را آغاز کرده است و از بار مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی بسیار نگران هستیم. در حال حاضر آمار بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان جهشی شده و تعداد مبتلایان، به سرعت در حال افزایش است».

وی افزود: «میزان مراجعه به بیمارستان‌ها در مدت یک هفته، تقریبا دو و نیم برابر شده است. اکنون ظرفیت بیمارستان رازی اهواز تکمیل و از چند روز پیش سه بیمارستان دیگر وارد چرخه کرونا شده‌اند؛ اگر این اوضاع در این هفته و هفته آینده کنترل نشود، پیک سخت‌ و سهمگین‌تری نسبت به پیک اول خواهیم داشت».

او در ادامه گفت: «در یک هفته اخیر، موارد بروز بیماری ۴۸ درصد، موارد بستری ۵۰ درصد و موارد فوت ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است. اگرچه افزایش موارد فوت دو تا سه هفته دیگر خود را نشان می‌دهد. همچنین ابتلا در روستاها تقریباً سه برابر رشد داشته است».

وی تصریح کرد: «ابتلای نوجوانان و کودکان ۶ تا ۱۴ سال نیز در خوزستان صعودی است؛ همچنین روند مراجعه افراد زیر ۴۰ سال در همه بیمارستان‌ها افزایش یافته است یعنی میانگین سنی مبتلایان پایین آمده است».

ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به شهرهای زرد؛ تأکید بر خودداری از سفر درتعطیلات ۲۲ بهمن

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، طی اطلاعیه ای، با اشاره به افزایش سرعت انتشار و انتقال ویروس کرونا در فصل زمستان و شیوع ویروس­ جهش­ یافته و عدم دستیابی به درمان قطعی، اعلام کرد که «وضعیت کنونی شکننده است و بر اساس اخبار و گزارش­ها، روند نزولی بیماری در برخی از شهرستان­ها و استان­ها متوقف شده و مجدداً شاهد افزایش مراجعات و حضور در مراکز درمانی هستیم».

در این اطلاعیه آمده است: «لازم است که محدودیت­های تعیین شده در وضعیت­های آبی، زرد، نارنجی و قرمز فعالیت­ها استمرار یابد و به­ منظور مدیریت روند بیماری در برخی از شهرهای زرد مسافرپذیر (که کماکان با آمار ترددها و حضور افراد غیربومی افزایشی مواجه هستند) ممنوعیت ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی و جریمه پانصد هزار تومانی در صورت عدم رعایت تعیین شده، اجرایی می­گردد».

این اطلاعیه ضمن تأکید بر خودداری از سفر در تعطیلات پیش رو، ورود به کلیه شهرستان های با وضعیت زرد در سه استان مازندران، گیلان و گلستان و همچنین شهرهای مشهد، شیراز، قم، کیش، قشم، بوشهر و بندرعباس را ممنوع اعلام کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy