Monday, Feb 8, 2021

صفحه نخست » عاقد دستکم ۱۲۰ مورد ازدواج کودکان در استان اردبیل بازداشت شد

aroos_020821.jpgبی بی سی - مقامات قضایی شهرستان نمین در استان اردبیل در شمال ایران از بازداشت فردی که دستکم ۱۲۰ مورد عقد و ازدواج کودکان را ثبت کرده و همچنین پلمب دو دفترخانه در شهر آبی‌بیگلو خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عظیم اکبری، دادستان شهرستان نمین روز دوشنبه ۲۰ بهمن با اعلام این خبر گفت که مساله ازدواج کودکان یا کودک همسری در شهرستان نمین بخصوص "بخش ویلکیج خیلی شایع شده و فراوانی زیادی" داشته است.

او از شناسایی" ۱۲۰ متهم، پلمب دو دفترخانه در شهر آبی بیگلو و بازداشت عاقد" خبر داده است.

شهر آبی‌بیگلو در ۱۹ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد و طبق سرشماری نفوس مسکن در سال ۱۳۹۰، حدود ۶ هزار نفر جمعیت داشته است.

آقای اکبری افزود که این تعداد فقط بخشی از مواردی است که شناسایی شده‌اند و درباره تعدادی از عقدهای انجام شده توسط این عاقد "اسناد و مدارک کافی" وجود نداشته است.

دادستان نمین می‌گوید که "فرهنگ غلطی در منطقه وجود دارد که اکثر دختران زیر ۱۵ سال اگر ازدواج نکنند دیگر خواستگاری نخواهند داشت" و افزود که دخترانی که در ۹ یا ۱۰ سالگی ازدواج می‌کنند دچار آسیب‌های زیادی از جمله آسیب‌های جسمانی می‌شوند."

کنوانسیون جهانی حقوق کودک که ایران همه از امضا کنندگان آن است، همه افراد زیر ۱۸ سال را کودک محسوب می‌کند و سازمان ملل ازدواج کودکان را نقض آشکار حقوق کودک می‌داند.

معاون وزیر کشور ایران: کودک‌همسری نداریم؛ ازدواج زیر ۱۵ سال شرعی، قانونی و رسمی است

تقی رستم وندی، معاون وزیر کشور ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری ایلنا گفت که در ایران "اساسا کلید واژه کودک همسری کاربردی ندارد" و به جای آن با "ازدواج پیش‌رس" رو به رو هستند.

این مقام دولت ایران می‌گوید که در ایران به دختران کمتر از ۱۳ سال "با حکم دادگاه و اثبات آمادگی و بلوغ جسمی کودکان حکم قضایی برای ازدواج داده می‌شود" و در ایران "مسیر قانونی این کار انجام می‌شود."

آقای رستم وندی، که رییس سازمان اجتماعی ایران هم هست آمار تکان دهنده‌ای از ازدواج‌های کمتر از ۱۵ سال در ایران ارائه می‌دهد.

او می‌گوید: عمده ازدواج‌های کمتر از سن ۱۵ سال در سن ۱۳ سالگی و ۱۴ سالگی است، یعنی از حدود ۲۵ هزار ازدواجی که در ۹ ماهه ابتدای سال در سن کمتر از ۱۵ سال صورت می‌گیرد، ۱۴ هزار و ۶۲۹ ازدواج در سن ۱۴ سالگی بوده و ۹ هزار و ۵۳۶ ازدواج نیز در سن ۱۳ سالگی انجام شده است.همچنین ۸۱۲ ازدواج در سن ۱۲ سال و ۲۴۸ ازدواج هم در سن ۱۱ سالگی انجام شده است، حدود شاید یک یا دو ازدواج هم زیر ۱۰ سال در کل کشور داشته‌ایم."

او ازدواج دختران زیر ۱۵ سال را "رسمی، قانونی، شرعی و ثبت شده" دانست و گفت که چون "شناسنامه دختران بعد از ۱۵ سالگی دارای صفحه ازدواج می‌شود، ثبت در شناسنامه آنها بعد از ۱۵ سالگی انجام می‌شود."

یک هفته پیش روزنامه شرق چاپ تهران در گزارشی به آمار منتشر شده مرکز آمار ایران اشاره که که طبق آن ازدواج در مجموع ۹‌هزار و ۵۸ دختر ۱۰ تا ۱۴‌ساله" فقط در تابستان سالجاری ازدواجشان ثبت شده است.

این در حالی است که بسیاری از موارد ازدواج کودکان در ایران به طور غیر رسمی انجام می‌شود و ثبت نمی‎‌شود.

در گزارش شرق آمده که میزان ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ سال در مقایسه با سال قبل از آن هزار مورد افزایش داشته است.

شرق نوشته که نمایندگان زن مجلس دهم سعی داشتند که قانون ممنوع بودن ازدواج زیر ۱۳ سال را تصویب کنند، "اتفاقی که نیفتاد و به نظر نمی‌رسد که در این دوره مجلس هم دغدغه هیچ کدام از نمایندگان زن باشد.

بر اساس قانون مدنی ایران سن قانونی برای ازدواج دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال است و ازدواج برای افرادی زیر سن قانونی منوط به "اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالح" است.

تلاش برای تغییر سن ازدواج در مجلس سابقه زیادی دارد. سن قانونی برای ازدواج در پیش از انقلاب ۱۵ و ۱۸ سال بود. اما پس از انقلاب و در جریان نخستین دوره مجلس در سال ۱۳۶۱ سن قانونی به ۱۳ و ۱۵ سال کاهش یافت.

لزوم اخذ مجوز دادگاه برای ازدواج دختران زیر ۱۳ سال از سال ۱۳۸۱ وارد قانون مدنی ایران شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy