Wednesday, Feb 10, 2021

صفحه نخست » فایل صوتی منسوب به ظریف درباره احتمال «عمدی بودن» شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی

audioZarif_020421.jpgبه گزارش شبکه سی‌بی‌سی کانادا، دولت و نهادهای اطلاعاتی این کشور در حال بررسی یک فایل صوتی هستند که در آن شخصی که گفته می‌شود محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، است از احتمال «عمدی بودن» هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، صحبت می‌کند.

ایران اینترنشنال - بنابر این گزارش، در این فایل صوتی شخصی که گفته می‌شود ظریف است خاطرنشان می‌کند که برای توضیح دلیل سرنگونی این هواپیما «هزاران احتمال» وجود دارد، از جمله اینکه دو یا سه نفر «نفوذی» این حمله را عمدا انجام داده باشند که این گزینه «اصلا نامحتمل نیست.»

***

در این فایل صوتی شخصی که گفته می‌شود محمدجواد ظریف است می‌گوید مقامات عالی‌رتبه دولتی و نظامی جمهوری اسلامی «هرگز» حقیقت را در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی افشا نخواهند کرد زیرا با این کار «برخی درها به سوی سیستم دفاعی کشور باز می‌شود» که به صلاح کشور نیست.

این فایل صوتی در ماه‌های بعد از سرنگونی هواپیمای اوکراینی ضبط شده و شبکه سی‌بی‌سی با هدف حفظ امنیت افراد جزییات این فایل و هویت دیگر اشخاصی که در آن صحبت می‌کنند را منتشر نکرده است.

رالف گودیل، مشاور نخست‌وزیر کانادا در پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی، با تایید اینکه دولت کانادا از این فایل صوتی خبر دارد، گفت در ماه نوامبر نسخه‌ای از آن در اختیار تیم تحقیق و تفحص کانادا قرار گرفته است.

گودیل افزود: این فایل حاوی اطلاعات حساسی است و اظهارنظر عمومی در مورد آن می‌تواند جان برخی را به خطر بیاندازد.

آندری شوچنکو، سفیر اوکراین در کانادا به سی‌بی‌سی گفت این اولین بار است که اوکراین از وجود چنین فایلی با خبر می‌شود و افزود که اوکراین می‌خواهد که با دقت این اطلاعات را بررسی کند.

شوچنکو در پاسخ به این پرسش که آیا سرنگونی هواپیمای اوکراینی عمدی بوده، گفت: «در این مرحله نمی‌توانیم هیچ احتمالی را رد کنیم.»

او افزود: «ما مشخصا به گفت‌وگوهایی که با ایران داریم اعتماد لازم را نداریم. فکر می‌کنم ایران تا آنجا که ممکن است اطلاعات کمی ارائه می‌کند.»

سفیر اوکراین با اشاره به اینکه کانادا و اوکراین برای تبادل اطلاعات درباره سرنگونی این هواپیما هنوز یک مکانیسم مشخص ندارند، گفت: وجود این فایل نشان می‌دهد که دو کشور به یک «مجرای قانونی مناسب» برای ارتباط با هم نیاز دارند.

پرواز پی‌اس‌۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی تهران، هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن بر اثر اصابت این موشک‌ها کشته شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy