Sunday, Feb 14, 2021

صفحه نخست » ایران از تشکیل کارگروهی برای «مواجهه» با اینترنت ماهواره‌ای خبر داد

farda14-2.jpgرادیو فردا - دبیر شورای‌عالی فضای مجازی ایران می‌گوید کارگروهی برای «مواجهه» با اینترنت ماهواره‌ای تشکیل شده است.

ابوالحسن فیروزآبادی روز یکشنبه ۲۶ بهمن اظهار داشت که با آمدن اینترنت ماهواره‌ای ممکن است «کل شبکه ملی اطلاعات به خطر افتد».

او از برنامه‌ریزی برای تدوین مقررات استفاده از اینترنت ماهواره‌ای خبر داد و اعلام کرد برای این‌که «حکمرانی فضای مجازی» با ورود این فناوری خدشه‌دار نشود، باید تدابیری اتخاذ کرد.

جمهوری اسلامی سال‌هاست که طرحی برای جدا کردن اینترنت مورد استفاده کاربران داخلی از شبکه جهانی وب در دستور کار قرار داده و بخش‌هایی از این طرح با عنوان «شبکه ملی اطلاعات» رونمایی شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

آقای فیروزآبادی یکی از راه‌های «مواجهه» با شبکه اینترنت ماهواره‌ای را «توسعه شبکه ثابت کشور» عنوان کرده و هشدار داده که با این عدم توسعه، «امنیت فضای مجازی کشور را در خطر می‌بینیم».

برخی از کارشناسان معتقد هستند اگر پروژه‌های اینترنت ماهواره‌ای مانند پروژه اینترنتی استارلینگ شرکت اسپیس‌ایکس تکمیل شود، دنیای ارتباطات متحول می‌شود و مردم جهان می‌توانند بدون فیلترینگ به اینترنت دسترسی پیدا کند.

تلاش ایران برای مقابله با اینترنت ماهواره‌ای در حالی است که خانه آزادی (فریدام هاوس، نهاد ناظر بر دموکراسی در جهان که مقر آن در ایالات متحده است) در آخرین گزارش سالانه خود که ۲۳ مهرماه امسال منتشر شد، از ایران به عنوان یکی از بدترین کشورها با کمترین آزادی اینترنت نام برد.

بسیاری از سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی در ایران با ادعای «تبلیغ موارد مستهجن» یا ضدیت با امنیت ملی فیتلر شده یا از نظر محتوایی سانسور می‌شوند.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته برای جلوگیری از دسترسی مردم به گردش آزاد اطلاعات اقدام به خاموش کردن شبکه اینترنت کرده که نمونه اخیر آن قطع اینترنت در اعتراضات آبان ۹۸ بود.

ایران در عین حال یکی از تاریک‌ترین کشورهای جهان در زمینه گردش آزاد اطلاعات و اخبار است.

بنابر گزارش خانه آزادی، ایران از نظر آزادی‌های اینترنتی بعد از چین بدترین وضعیت را در جهان دارد و بر اساس ارزیابی گزارشگران بدون مرز، از لحاظ آزادی رسانه‌ها نیز در رتبه ۱۷۳ در میان ۱۸۰ کشور جهان است.

آقای فیروزآبادی در ادامه گفته که برای شرکت‌هایی که نسبت به ارائه خدمات منظومه‌های ماهواره‌ای اقدام می‌کنند «باید مقررات تدوین شود و باید یکسری مجوز صادر شود تا کسانی که می‌خواهند در کشور از طریق این شبکه‌های دسترسی فعالیت کنند حتماً اخذ مجوز کنند».

او افزود: جمهوری اسلامی با این موضوع مواجه است که منظومه‌های ماهواره‌ای در حال آمدن هستند و با آمدن آن، ممکن است که «به یک‌باره کل شبکه ملی اطلاعات زیر سوال برود».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy