Monday, Feb 15, 2021

صفحه نخست » برنامه اتمی رژیم ایران و نشست سرنوشت ساز رهبران اسرائیل

isr2_021521.jpgاسرائیل در برابر تهدیدهای اتمی ایران و احتمال مماشات بین دولت پرزیدنت بایدن و امکان بازگشت به برجام چه رویکردی را باید در پیش گیرد، پرسش سرنوشت سازی است که در پایان هفته جاری توسط نخست وزیر، وزیر دفاع و شمار بسیار معدودی از مقامات ارشد نظامی و امنیتی اسرائیل مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت

رادیو اسرائیل - برخی تحلیلگران ارزیابی می کنند که این مساله در حدی برای اسرائیل جنبه سرنوشت ساز دارد که دولت اورشلیم ممکن است بر سر آن با دولت واشنگتن وارد کشاکش علنی گردد.

این رایزنی روز پنجشنبه (سه روز دیگر) انجام خواهد گرفت و علاوه بر بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، وزیر امور خارجه گبی اشکنازی، یوسی کوهن رئیس موساد (سرویس امنیت خارجی اسرائیل)، مئیر بن شبات دبیر شورایعالی امنیت ملی اسرائیل و چند تن از مشاوران آن ها شرکت خواهند کرد.

این مهمترین و جامعترین مشورتی است که دولت اسرائیل پیش از آن که تماس و گفتگو بین ایالات متحده و رژیم ایران آغاز شود، در اسرائیل به عمل می آید.

این ارزیابی در اسرائیل شنیده شده که تهدیدات رژیم ایران و عملیاتی چون تلاش برای تولید اورانیوم فلزی و بالا بردن سطح غنی سازی به بیست درصد و به کار اندازی سانتریفیوژهای نسل جدید، همه به هدف آن است که رژیم ایران ظاهرا از موضع قوی تری با ایالات متحده روبرو شود و نرخ گذشت های احتمالی خود را افزایش دهد.

شماری از کارشناسان اسرائیلی که وقایع ایران را از نزدیک دنبال می کنند، بر این باورند که رژیم ایران بالاخره ناچار خواهد بود به علت دشواری های اقتصادی که کمر حکومت را می شکند، وارد گفتگو شود و با این اقدامات، قصد دارد برگ های برنده بیشتری برای خود تهیه کند.

آن چه که ممکن است قضیه را وخیم سازد، مصوبه مجلس شورای اسلامی است که از هفته آینده، خروج رژیم ایران از پروتکل الحاقی باید به اجرا گذاشته شود. مفهوم این اقدام آن است که از این پس به بازرسان آژانس اتمی اجازه داده نخواهد شد از هر محلی که بخواهند دیدن کنند، بلکه اجازه بازدید و بازرسی فقط به نقاطی داده خواهد شد که رژیم ایران آنها را سایت های اتمی اعلام کرده است.

بازرسان آژانس در گزارش اخیر خود نوشته اند که دست کم در دو سایت که رژیم ایران آنها را اعلام نکرده بود، آثاری از رادیو اکتیو شناسایی کرده اند.

در آستانه نشست روز پنجشنبه که بسیار اساسی و تعیین کننده خواهد بود، دست کم دو تیم از کارشناسان سیاسی و امنیتی اسرائیل اوراقی را تهیه کرده اند و نقشه راه اسرائیل در تصمیم گیری محسوب می شود.

این رایزنی ها در حالی است که پرزیدنت بایدن همچنان ضروری ندانسته با نخست وزیر اسرائیل تلفنی صحبت کند و همچنین، مشخص نشده که گروه اسرائیلی چه هنگام می تواند برای ارائه دادن نیازها، خواسته ها و انتظارات اسرائیل در مورد مذاکرات ایران و ایالات متحده، رهسپار واشنگتن گردد.

نزدیکان بنیامین نتانیاهو می گویند که اگر او ضروری بداند، از کشاکش با پرزیدنت بایدن نیز رویگردان نخواهد بود.

برخی تحلیلگران اسرائیلی بر این باورند که ده سال پیش، رژیم ایران در آستانه ورشکستگی اقتصادی قرار داشت و اگر پرزیدنت اوباما به کمک آن نمی آمد، سرنوشت ایران متفاوت بود و اکنون همین اشتباه را نباید دولت پرزیدنت بایدن تکرار کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy