Tuesday, Feb 16, 2021

صفحه نخست » رضا پهلوی: مرگ برجام از احیای آن بهتر و راه حل نهایی سرنگونی رژیم است

Reza_Pahlavi_3.jpg العربیه - شاهزاده رضا پهلوی فرزند محمد رضا پهلوی آخرین شاه فقید ایران، طی هشداری به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته است که نباید تسلیم «اخاذی» رژیم تهران برای بازگشت به توافق هسته‌ای شود چرا که به گفته رضا پهلوی مرگ تافق هسته‌ای «برجام» از احیای آن بهتر خواهد بود.

رضا پهلوی بازگشت یا پیوستن مجدد دولت جو بایدن به توافق هسته‌ای را به منزله تسلیم شدن آمریکا در برابر «آخاذی» جمهوری اسلامی است.

شاهزاده رضا پهلوی که اکنون در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند، خواستار انتقال ایران از رژیم دیکتاتوری به کشوری دمکراتیک است.

رضا پهلوی در مصاحبه‌ای طولانی با «نیوزویک» گفت که پیوستن جو بایدن به برجام «یک اشتباه مهلک» است، اگرچه طرفداران آن استدلال می‌کنند که تنها راه واقع بینانه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران است.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

منتقدان برجام از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا معتقدند که محدودیت‌های هسته‌ای که در این توافق گنجانده شده و در سال ۲۰۲۵ منقضی می‌شود، کافی نیست و این توافق نامه هیچ محدودیتی برای برنامه موشک‌های بالستیک ایران، حمایت رژیم از شبه نظامیان نیابتی در منطقه و دخالت ایران در امور کشورها ایجاد نکرده است.

علاوه بر این منتقدان می‌گویند، حتی اگر به رژیم ایران اعتماد شود که برنامه هسته‌ای پنهانی را اجرا نکند، کمبودها و ن. افص مفاد و عدم محدودیت بهتر باعث می‌شود که رژیم این کار را انجام دهد.

رضا پهلوی و دیگر منتقدان رژیم ایران معتقدند که احیای مجدد برجام از مرگ آن بسیار بدتر خواهد بود.

شاهزاده رضا پهلوی در گفت‌وگو با نیوزویک، با اشاره به مطرح کردن موضوع بازگشت به توافق هسته‌ای توسط کابینه جو بایدن حتی قبل از به قدرت رسیدن آنها، گفت: «تصمیم دولت بایدن به دراز کردن دست خود به رژیم ایران باعث شد تا رژیم جمهوری اسلامی تهدیدات خود را برای افزایش غنی سازی مواد اولیه بمب هسته‌ای تسریع کند».

اشاره رضا پهلوی احتمالا به تصمیم مجلس ایران در ماه نوامبر سال گذشته که در آن نمایندگان خواستار خروج ایران از توافق هسته‌ای شده بودند.

رضا پهلوی گفت: «اجزای تعیین کننده توافق حذف شده و به زودی مفاد بیشتری از آن توافق توسط ایران حذف خواهد شد، بنابرین اگر ارزش آن در سال ۲۰۱۵ مورد شک وتردید بود، مشخص است که این توافق برای سال ۲۰۲۱ بسیار بد خواهد بود. ایالات متحده نباید تسلیم شود «اخاذی» هسته‌ای شود».

رضا پهلوی در این مصاحبه گفت، ناامیدی در هیچ مذاکره‌ای توصیه نمی‌شود و بایدن هم نباید ناامید باشد، اما او نباید هدف خود را پنهان کند. بایدن همچنین با طرح توافق بر مبنای توافق «طولانی تر و مستحکم تر» که شامل موشک‌ها، شبه نظامیان نیابتی ایران و سایر موضوعات در آینده، تلاش کرد تا نگرانی منتقدان برجام زمان اوباما را کاهش دهد».

پهلوی معتقد است که اگر ایالات متحده آمریکا تسلیم اخاذی هسته رژیم ایران شود و توافق جدیدی که ارزش آن بسیار کمتر از توافق نامه قبلی است را بپذیرد و با این توجیه که بر اساس این توافق جدید به سایر موضوعات خواهد پرداخت این سئوال مطرح می‌شود که تغییرات در سایر موضوعات بر اساس چه تضمینی از جمهوری اسلامی یا چه نفوذی از سوی واشینگتن اتفاق خواهد افتاد.

رضا پهلوی گفت: «رژیم ناامید و مایوس تهران مجبور شده تا برای بقای خود اعتراضات بزرگ و کوچک را سرکوب کند، سرکوب تنها راه رژیم برای مقابله با انبوهی از نارضایتی‌های که به دلیل پایین آمدن سطح معیشتی، فشار و افزایش قیمت کالاها و فساد گسترش یافته است. در سال ۲۰۱۹ وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت نیروهای امنیتی در سرکوب اعتراضات ناشی از مالیات سوخت جدید حدود ۱۵۰۰ نفر را به قتل رساندند».
وی ادامه داد: «مردم ایران هنچنان از فساد، بی کفایتی و سرکوب وحشیانه رنج خواهند برد».
رضا پهلوی افزود: «اگر رژیم واقعاً به فکر ایرانیان باشد، بودجه بمب‌های مورد استفاده برای کشتن کودکان سوریه را متوقف می‌کند و به فکر نان ایرانیان باشد».

پهلوی گفت، رئیس جمهور سابق آمریکا در برقراری ارتباط با ایرانیان ناکام ماند اما کارزار فشار حداکثری او موفق شد تا حدودی رژیم جمهوری اسلامی را تضعیف کند اما این سیاست حداکثری به دلیل عدم همراهی با حداکثر حمایت و همبستگی مستقیم از سوی مردم ایران و جنبش دموکراتیک آنها کاملا موفق نبود».

پهلوی استدلال کرد، تنها راه کمک واقعی به ایرانیان سرنگونی رژیم است که مردم ایران را تحت فشار قرار داده است.

او گفت: «پس از ۴۲ سال از دوران تاریک حاکمیت این رژیم، مردم ایران می‌دانند که مسئول وضعیت بد معیشتی و نابسامانی اوضاع زندگی و سلب ابتدایی‌ترین آزادی‌های اجتماعی و سیاسی کیست؟».

شاهزاده رضا پهلوی گفت: «هدف ما رهایی از رژیم آپارتاید جمهوری اسلامی هستیم. نلسون ماندلا وقتی از تمام نیروهای دموکرات‌های جهان خواست که رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی را مجازات کنند، درک کرده بود که پیروزی تنها در نتیجه مبارزه تحقق پیدا خواهد کرد و از جمله این مبارزه اعمال «تحریم» علیه رژِیم است».

پهلوی در پاسخ به برخی‌ها که پدر و خانواده او را به ظلم، استبداد و دیکتاتوری متهم می‌کنند، گفت: «این قضاوت به تاریخ و مردم ایران بر می‌گردد. او با اشاره به برخی از شعارهای مردم در حمایت از سلطنت که در تظاهرات سالهای اخیر سر داده شده، افزود: «اگر به شعارهای آنها در خیابان‌های کشور درباره خانواده من گوش دهید، می‌دانید که آنها چه فکر در باره خانواده ما چه فکر می‌کنند».

پهلوی می‌گوید که وی شخصاً علاقه‌ای به نقش رهبری ایرانیان ندارد، بلکه از آنها در برابر مقامات مسئول در آینده دفاع می‌کند.».

پهلوی اضافه کرد: «من هیچ جاه طلبی شخصی ندارم به همین دلیل بسیاری از ایرانیان به من گوش می‌دهند و به من اعتماد می‌کنند. اگر من بخشی از یک نماد را برای هموطنانم نمایندگی می‌کنم، این تنها به دلیل بازگشت به گذشته نیست، بلکه مربوط به آینده است. آینده متفاوت و بهتر».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy