Wednesday, Feb 17, 2021

صفحه نخست » یهودیان ایران چگونه در روز انقلاب، دسته جمعی از ایران گریختند؟

isr_021621.jpgرادیو اسرائیل - شبکه ملی تلویزیون اسرائیل، موسوم به کانال ۱۲ به مناسبت سالگرد به قدرت رسیدن حکومت اسلامی در ایران یک برنامه پژوهشی پخش کرد که شماری از کارشناسان اسرائیلی و شخصیت هایی که پیش از انقلاب و همزمان با آن هنوز در ایران بودند در آن به شرح خاطرات پرداختند.

در ۲۲ بهمن در چهل و دو سال پیش، بیش از صد نفر اسرائیلی با ماموریت های مختلف در ایران به سر می بردند و پس از آن که مسلم گردید که رژیم پیشین به پایان رسیده و اکنون گروه موسوم به انقلابیون است که در ایران به قدرت رسیده، مهمترین موضوعی که مورد توجه آنان قرار داشت، این پرسش بود که چگونه خواهند توانست از ایران خارج شوند. یکی از احتمالاتی که مطرح شد آن بود که اسرائیل یک هواپیمای بزرگ را به ایران بفرستد که در نقطه ای بسیار دور از تهران، شهروندان اسرائیلی را به کشور باز گرداند.

در این بحث هیجان انگیز بیش از ده تن از کارشناسان امور ایران و کارمندان پیشین اسرائیلی در ایران شرکت داشتند که برخی از آنان مستقیما با نهادهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم پیشین در ارتباط بودند.

یکی از این مقامات پیشین به نام "تصویر" ملقب به "گیزی" که کتابی نیز درباره انقلاب ایران نگاشته، تعریف کرد که در روزی که هزاران تظاهرکننده در خیابان کاخ تهران به ساختمان دفتر نمایندگی اسرائیل هجوم آوردند و می خواستند به زور به آن جا وار شوند، اسرائیلی های حاضر در ساختمان جان خود را به شدت در خطر دیدند و می دانستند که هیچ نیرویی نمی تواند به کمک آنان بیاید. آن ها با نهادین یک تخته چوبی به طول هشت متر از ساختمان دفتر نمایندگی تا بام خانه همسایه، توانستند خود را نجات دهند.

یکی از افسران پیشین تعریف کرد که از اسرائیل به آنها اطلاع رسید که یک هواپیمای باری بزرگ اسرائیلی در دشت کویر فرود خواهد آمد و همه شهروندان را به اسرائیل باز خواهد گرداند و اطلاع داشته شد که در روز و ساعت معینی باید این اسرائیلیان از سراسر ایران در نقطه معینی حضور یابند تا به دشت کویر منتقل شوند. ولی این برنامه عملی نشد.

افسر دیگری به نام ژنرال ساگی که وابسته نظامی اسرائیل در ایران بود، تعریف کرد که او و شمار زیادی از ماموران نظامی و امنیتی آمریکایی را در هتلی در تهران متمرکز ساخته بودند و معلوم نبود سرنوشت آنها چه خواهد شد. وی گفت که در نتیجه تلاش و اصرار آنان، آیت الله طالقانی به دیدنشان آمد و دستور داد که به آنان آسیبی نرسد.

شرکت کنندگان در برنامه تعریف کردند که بالاخره این اسرائیلیان توانستند با دو هواپیمای شرکت پان امریکن که برای تخلیه آمریکاییان آمده بود، ایران را ترک گویند. او تعریف کرد که هنگام حرکت به سوی فرودگاه مهرآباد، آن ها اتومبیل خود را با عکس های متعدد خمینی پوشانده بودند تا افراد مسلح کمیته، آن ها را در مسیر فرودگاه متوقف نسازند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy