Sunday, Feb 21, 2021

صفحه نخست » ژیائو وانگ، زندانی پیشین در ایران: آمریکا بار دیگر به جای مردم، طرف رژیم ایران ایستاده

wang_022021.jpgژیائو وانگ، زندانی پیشین در ایران، در توییتی نوشت: «خامنه‌ای با استیصال در صدد کسب مشروعیت بیشتر، از طریق مشارکت زیاد در انتخابات آینده است. و بله؛ جو بایدن سخت تلاش می‌کند تا با احیای برجام به هدف او کمک کند. آمریکا بار دیگر به جای مردم ایران، طرف رژیم ایران ایستاده است.»



ژیو وانگ یک آمریکایی چینی است که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ به جرم جاسوسی برای ایالات متحده آمریکا در ایران زندانی یود.

وانگ که دانشجوی مقطع دکترا در دانشگاه پرینستون بود برای پژوهش درباره دودمان قاجاریان در ژانویه ۲۰۱۶ به ایران سفر کرد اما در تابستان آن سال توسط نظام جمهوری اسلامی ایران بازداشت شد. او در ژوئیه ۲۰۱۷ توسط نظام جمهوری اسلامی ایران به ده سال زندان محکوم شد. در پی مبادله زندانی میان ایران و آمریکا، مسعود سلیمانی، پژوهشگر سلول‌های بنیادی، که در آمریکا بازداشت شده بود آزاد شد و ایران در مقابل ژیو وانگ را آزاد کرد.

ژیو وانگ در مصاحبه‌ای گفت که ماموران امنیتی ایران پیش از بازداشت به او گفته بودند که وسایلش را جمع کند و به همراه آنها به فرودگاه برود تا کشور را ترک کند اما در عوض او را به زندان برده و در یک سلول انفرادی زندانی کردند. او گفت:

«آنها با صراحت به من گفتند فایده‌ای ندارد که مقاومت کنی. ما به معامله‌ای با آمریکا احتیاج داریم. اگر اعتراف نکنی، ما پرونده قضایی نخواهیم داشت. اگر پرونده‌ای نداشته باشیم معامله‌ای صورت نخواهد گرفت...

آنها خیلی رک بودند. می گفتند که ما می خواهیم پولمان را از آمریکا پس بگیریم. می خواهیم زندانی‌هایمان را پس بگیریم.... آنها به طور شگفت انگیزی از من خواستند که فقط یک جمله به فارسی و انگلیسی بنویسم. یک جمله: من جاسوس آمریکا هستم. همین.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy