Saturday, Feb 27, 2021

صفحه نخست » اختصاصی العربیه: زندگی اکبر هاشمی رفسنجانی از زاویه‌ای که تا کنون ندیده‌اید

rafsanjani_022521.jpg

اختصاصی العربیه: العربیه مستندی 3 قسمتی درباره زندگی اکبر هاشمی رفسنجانی پخش می‌کند که در آنها بخش‌هایی منتشر نشده از زندگی رئیس‌ مجلس، رئیس‌جمهوری، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سابق ایران به نمایش گذاشته می‌شود. قسمت اول این مستند 3 قسمتی روز پنج‌شنبه 25 فوریه 2021 پخش شد. (+لینک) در این مستند زندگی مردی که زمانی در ایران رهبر تعیین می‌کرد، از زمان ولادتش در سال 1934 در شهر رفسنجان استان کرمان، تا زمان مرگ مشکوکش در سال 2017 مورد بررسی قرار گرفت؛ مرگی که در آن علی خامنه‌ای بیش از هر کس دیگری متهم شد؛ مردی که رفسنجانی او روی صندلی رهبری ایران نشاند.

تصاویر و گفتگوهایی که برای این مستند در اختیار العربیه قرار گرفته‌اند، برای اولین بار منتشر می‌شوند و نکات قابل توجهی را از زبان افراد هم‌دوران او روایت می‌کند، به ویژه اینکه رفسنجانی در دوران مختلف عمر جمهوری اسلامی و حتی پیش از انقلاب 1979 که منجر به برآمدن جمهوری اسلامی شد، نقش‌های کلیدی بر عهده داشت. موضوع مخالفت رفسنجانی با شاه و زندانی شدن او در دوره پهلوی به اتهام ارتباط با گروه‌های تروریستی و جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای این گروه، بخشی از مستند العربیه درباره رئیس‌جمهوری پیشین ایران است. پس از انقلاب هم روز به روز نقش او گسترده‌تر و قدرتش بیشتر شد تا آنجا که او توانست تعیین کننده رهبر دوم جمهوری اسلامی شد.

در این مستند همچنین به نقش او در دوران جنگ ایران علیه عراق و دوران پس از جنگ و همچنین نقش او در بهبهود روابط ایران و پادشاهی عربی سعودی پرداخته شد.

رفسنجانی 10 سال پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی و در سال 1989 به عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد و سیاست جذب سرمایه‌گذاری و گشایش اقتصادی کشور را در پیش گرفت، اما در آخر تلاش‌ها او در این دوران که به دوران سازندگی معروف شد، راه به جایی نبرد.

سال‌های آخر زندگی رفسنجانی، سال‌های افول قدرت او در جمهوری اسلامی و به حاشیه راندنش بود؛ مردی که روزی همه کار جمهوری اسلامی بود، هنگام شنا در استخر به ناگهان غرق شد تا داستان اکبر هاشمی بهرمانی معروف به هاشمی رفسنجانی به پایان برسد.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy