Saturday, Feb 27, 2021

صفحه نخست » یک ماجرای غیرعادی دیگر، «لباس اسلامی» برای دختران ژیمناست ایران

رادیو فردا - آذر ۹۸ فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی ایران از موافقت فدراسیون جهانی با «پوشش اسلامی برای زنان ایران» خبر داد. ایران اعلام کرد فدراسیون جهانی «پس از ماه‌ها مذاکره» با حضور متفاوت زنان ایران در مسابقات آکروباتیک موافقت کرده است. از این موضوع در پایگاه خبری فدراسیون ایران به عنوان «موفقیتی بزرگ» یاد شد. خبرگزاری ایرنا هم از این اتفاق با عنوان «آغاز یک راه تاریخی و تداوم موفقیت ورزش زنان در دولت تدبیر و امید» یاد کرد. زهرا اینچه درگاهی رئیس فدراسیون ژیمناستیک در این باره گفت: «ارزش این کار [جلب موافقت فدراسیون جهانی] به اندازه یک طلای المپیک است». اما در عمل، پس از ۱۵ ماه هنوز تیمی تشکیل نشده که آن لباس‌ها را بپوشد. دلیلش این است که لباس‌ها در خود ایران هنوز به تأیید نرسیده است.

gymnastics.jpgیعنی لباسی که ایران درخواست تأییدش را از فدراسیون جهانی داشت، «مجوز FIG را اخذ کرد» در داخل ایران، هنوز تأیید نشده است. برای اخبار ژیمناستیک زنان، همواره چند عکس تکراری از دختران خردسال در باشگاه‌ها با لباس‌هایی شبیه غواصان منتشر می‌شود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در هفته‌ای که گذشت، خبر تایید لباس ژیمناستیک زنان ایران برای حضور در مسابقات جهانی که در سایت فدراسیون ژیمناستیک منتشر شده بود، پس از چند ساعت حذف شد. معاونت زنان وزارت ورزش به خبرگزاری ایسنا گفته است: «به لباس آکروباتیک ژیمناستیک اصلاً مجوز داده نشده».

مهین فرهادی‌زاد در اظهار نظری مبهم می‌گوید: «ژیمناستیک حرکات متفاوتی دارد که نمی‌توانیم لباس واحدی را تایید کنیم. هر مسابقه سناریوی متفاوتی دارد و قرار شد بر اساس سناریوی هر مسابقه، در مورد لباسش نظر بدهیم».

مشخص نیست چرا جمهوری اسلامی ایران پیش از آنکه خودش لباس اسلامی ژیمناستیک زنان را تأیید کند، آن را به تأیید فدراسیون جهانی رسانده!

برخی رسانه‌ها نوشته‌اند مسئولیت تأیید لباس‌ها به عهده «کارگروه لباس وزارت ورزش» است. در چند رسانه نیز «شورای لباس وزارتخانه» قید شده است.

اسامی اعضای این شورا یا کارگروه نامشخص است و حتی به تخصص یا سابقه ورزشی‌شان اشاره نشده.

پس از انقلاب اسلامی، از حضور زنان ژیمناست ایرانی در مسابقات بین‌المللی جلوگیری شده است.

لباس طراحی شده اسلامی که هنوز تاییدیه داخلی نگرفته، شبیه لباس زنان ووشوکار ایرانی در بخش تالو یا اجرای فرم است.

المپیک ۱۹۶۴ توکیو نخستین دوره‌ای است که زنان ایران فرصت حضور در المپیک را پیدا کردند. سه نفر در دوومیدانی و یک ورزشکار در ژیمناستیک.

جمیله سروری با ۱۴ سال و ۲۲۶ روز جوان‌ترین ژیمناست حاضر در المپیک توکیو بود. او رکورد کم سن و سال‌ترین ورزشکار ایرانی در تاریخ بازی‌های المپیک را هم در اختیار دارد.

خانم سروری که مدت‌ها به عنوان مربی و مسئول در این ورزش فعالیت کرده، اولین و آخرین زن ایرانی بود که در رشته ژیمناستیک، فرصت رقابت در بازی‌های المپیک را داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy