Tuesday, Mar 2, 2021

صفحه نخست » سفیر اسرائیل در سازمان ملل: رژیم ایران عامل حمله به کشتی تجاری اسرائیل در دریای عمان است

helisray.jpg کیهان لندن - گیلعاد اردان سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت رسماً جمهوری اسلامی ایران را عامل حمله به کشتی تجاری اسرائیلی «هلیوس ری» در دریای عمان معرفی کرد.

به گزارش «اورشلیم پست» اردان از شورای امنیت خواست این اقدام ایران را محکوم کند و هشدار داد که اسرائیل با تمام توان از حق حاکمیت خود دفاع می‌کند.

سفیر اسرائیل در این نامه خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نوشته «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وسایل انفجاری را به بدنه کشتی چسباند که خسارتی زیادی برجای گذاشت و کشتی را وادار کرد به منظور تامین امنیت خدمه، دور زده و در بندر دبی پهلو بگیرد.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

اردان به موارد متعدد گروگانگیری از کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های خارجی توسط نظامی‌های جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان طی دو سال گذشته اشاره کرده و می‌نویسد «اینها و دیگر حملات تروریستی ایران و گروه‌های تحت حمایت ایران در دریاها، نه تنها امنیت و ایمنی حمل و نقل دریایی را تهدید می‌کند بلکه نقض آشکار منشور ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت است.»

او خواستار اقدام شورای امنیت و مجازات جمهوری اسلامی به دلل «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» شده است.

بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل نیز در سخنانی حمله به کشتی اسرائیلی را نوعی تلاش برای بازگشت به برجام توسط رژیم ایران خواند. او گفته «در روزهای اخیر شاهد اقداماتی از سوی جمهوری اسلامی ایران بودیم که هدفش این است تا در چانه‌زنی در مذاکرات اتمی دست بالا را داشته باشد.»

در ایران سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه دخالت جمهوری اسلامی در حمله به کشتی اسرائیلی را «قویاً رد» کرد و گفت اسرائیل دچار «بیماری هراس‌گونه‌ای درباره ایران است!» این ادعای سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در حالیست که روزنامه کیهان چاپ تهران که منعکس کننده مواضع علی خامنه‌ای و جریان «مقاومت» است حمله به کشتی هلیوس را «حرفه‌ای» توصیف کرد و نوشت «این کشتی جاسوسی در پوشش کشتی تجاری حرکت می‌کرده که هدف «یکی از شاخه‌های محور مقاومت قرار گرفته»! کیهان تهران نوشت «شرارت در سوریه و عراق پاسخش را در یمن و دریای عمان گرفت.»

منابع اسرائیلی می‌گویند کشتی هلیوس با دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدف قرار گرفته است. بنیامین نتانیاهو نیز با تأیید دخالت جمهوری اسلامی در این انفجار گفت «این کار ایران بود و این مسئله واضح است.»

اسرائیل در واکنش به این اقدام پایگاه‌های شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی حوالی دمشق را هدف قرار داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy