Wednesday, Mar 3, 2021

صفحه نخست » جناب نوری زاد! از شما تقاضا می کنم خودزنی نکنید!؛ ف. م. سخن

E5BB2072-161E-4042-8AFA-A9528891E8FB.pngدر خبرها آمده است که حال محمد نوری زاد، زندانی سیاسی، وخیم است و همسر ایشان هشدار داده است که تا زمانی که به او امکان استفاده از تلفن ندهند، دست به خودزنی خواهد زد. واقعا وضع تاسف آوری است. زندان های جمهوری اسلامی اصولا مخوف هستند و زندانی به پرنده ای می ماند که او را در قفسی تنگ و بدون امکانات حبس کرده اند و او خودش را دائم به میله های قفس می کوبد. این قفس وقتی تنگ تر می شود که زندانی، از نوع سیاسی باشد، و مطلقا مطلقا مطلقا خود را شایسته ی حبس نداند.

حال در این وضع و اوضاع، امکان صحبت کردن با تلفن یکی از معدود امکاناتی ست که مقداری فضای تنفس به زندانی می دهد که می بینیم همین را هم از محمد نوری زاد دریغ می کنند. اما به آقای نوری زاد نکته ی دیگری را می خواهم عرض کنم اگر صدای من به گوش ایشان برسد:

سعی کنید از راه های دیگر به خواسته ی خودتان برسید؛ خودزنی، جز آسیب جسمی و روحی به شما نتیجه ی دیگری نخواهد داشت.

اما عرض اصلی من از این قرار است:
ما در مبارزه با حکومت نکبت، در دوران «ترصد» به سر می بریم.

دوران ترصد یکی از دوران های سه گانه مبارزه ی سیاسی است. دو تای دیگر دوران «تهاجم» و دوران «عقب نشینی» ست.

دوران «ترصد» بدترین و طولانی ترین دوران مبارزات سیاسی به شمار می آید. در این دوران مردم به کار و زندگی خود مشغول می شوند و تلاش و حرکت خاصی برای دگرگونی سیاسی صورت نمی پذیرد.

دوران ترصد دوران بلاتکلیفی ها و بی اعتنایی ها و پرخاشگری های درونی ست. این بلاتکلیفی و بی اعتنایی را خاصه زندانیان سیاسی بیشتر از دیگران درک می کنند.

در زندان، خیلی از چیزهای کوچک، بسیار بسیار بزرگ می شود طوری که ابعاد آن با واقعیت ابدا همخوانی ندارد. انسان به خاطر حساس شدن بیش از حد و به خاطر فقدان اطلاعات و ارتباطات، دچار بزرگ دیدن چیزهای کوچک و با اهمیت شمردن چیزهای بی اهمیت می شود.

شخص زندانی تصور درستی از جریانات بیرون از زندان ندارد و تصاویری که در ذهن او ساخته می شود، بیش از حد، غیر واقعی ست.

در دوران تهاجم سیاسی و اوج گیری مبارزات وضع کاملا دگرگون است. بیرونی ها به فکر زندانی ها می افتند و نه با اسمْ ردیف کردن و نوشتن متن های احساسی، بلکه به طور واقعی نسبت به سرنوشت آن ها حساس می شوند.

وضع دوران عقب نشینی را هم که مبارزان سیاسی به خوبی می دانند و در این مختصر شرح آن ضرورتی ندارد.

اما جناب نوری زاد باید بدانند که در دوران ترصد به جان هم افتادن نیروهای سیاسی هم شدت می یابد.

حال وسط این اوضاع به ظاهر آرام ولی به شدت از نظر درونی بحرانی، شخص زندانی برای حقی مسلم دست به قول خودش به «خودزنی» می زند. این کاری ست که هیچ بازتاب مثبت و موثری در بیرون از زندان نخواهد داشت.

امیدوارم که جناب نوری زاد آزاد شوند و از رنج اسارت برهند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy