Saturday, Mar 6, 2021

صفحه نخست » مهدی كروبی: استعفا می‌دهم تا تشكيلات بماند

E9D3378F-C18F-4D30-B10F-A7F39343A84D.jpegاعتماد آنلاین - اعضاي ارشد حزب اعتماد ملي بالاخره پس از استعفاي دبيركل اين تشكل سياسي اصلاح‌طلب؛ در نشست روز گذشته شوراي مركزي، نسبت به انتخاب دبيركل جديد اقدام كردند و بر اين اساس، با اكثريت آرا درحالي به الياس حضرتي براي پذيرش سمت دبيركلي اعتماد كردند كه او طي سال‌هاي اخير در قامت قائم‌مقام دبيركل اعتماد ملي فعاليت مي‌كرد. فعاليتي كه باتوجه به شرايط خاص حاكم بر زيست سياسي-اجتماعي مهدي كروبي و اينكه او در حصر خانگي به‌سر مي‌برد، عملا به پيگيري امور مربوط به اختيارات و وظايف دبيركل نيز تسري يافته و درنتيجه او عملا مسووليت دبيركلي اعتماد ملي را نيز عهده‌‌دار بود.

حالا اما تحولي ديگر در راس حزب اعتماد ملي رقم خورده است؛ آن‌هم به دليل اصرار و پافشاري مهدي كروبي بر كناره‌گيري از سمت دبيركلي حزب اعتماد ملي. اصراري كه البته در سه نوبت نخست با واكنش منفي شوراي مركزي «اعتماد ملي» مواجه شد اما مهدي كروبي براي چهارمين‌بار و با تاكيد بر اينكه علت اصرارش حفظ تشكيلات اين تشكل سياسي اصلاح‌طلب است، خواسته‌اش مبني بر كناره‌گيري از دبيركلي اعتمادملي را تكرار كرد. دبيركلي كه البته از ابتداي مسير نيز علاوه بر اين سمت حقوقي، به عنوان «پدر معنوي» حزب نيز شناخته مي‌شده و حالا اگرچه ديگر دبيركل «اعتماد ملي» نيست اما همچنان «پدر معنوي» اين تشكل سياسي اصلاح‌طلب هست.علت استعفاي مهدي كروبي از دبيركلي اعتماد ملي اما هرچه بود، مسائل دروني اين تشكل سياسي اصلاح‌طلب نبود و درنهايت علتي بيروني باعث شد كه كروبي اين‌طور بر خواست خود مبني بر كناره‌گيري از دبيركلي اعتماد ملي اصرار كند، چراكه از چندي پيش، كميسيون ماده 10 احزاب حاضر به تاييد صلاحيت كروبي و البته برخي ديگر از اعضاي ارشد اعتماد ملي همچون اسماعيل گرامي‌مقدم، حسين كروبي و رحيم ابوالحسني نشد. از اينجا بود كه دعواي حقوقي و البته سياسي ميان اعتماد ملي و وزارت كشور دولت حسن روحاني آغاز شد و همزمان با پيگيري‌هاي حقوقي اعتماد ملي در اين راستا و شكايت از تصميم عجيب كميسيون ماده 10 احزاب و البته اظهارنظرها و موضع‌گيري‌هاي سياسي-رسانه‌اي اعضاي ارشد اعتماد ملي در اعتراض به اين تصميم، مهدي كروبي، دبيركل حزب نيز دست به قلم شد و از حصر خانگي خطاب به قائم‌مقام و شوراي مركزي «اعتماد ملي»، خواستار پذيرش استعفاي خود شد تا مبادا آنچه مخالفت و فشار برخي نهادها براي خارج كردن حزب از مسير خود عنوان شد، به نتيجه برسد و در شرايطي كه كميسيون ماده 10 احزاب وزارت كشور دولت روحاني حاضر به تاييد صلاحيت چند چهره شاخص اصلاح‌طلب در حزب «اعتماد ملي» نيست، مبادا كليت اين تشكل سياسي اصلاح‌طلب نيز با مشكلاتي اساسي روبه‌رو شود.
اين اتفاق اما درپي تدبير كروبي با چهارمين درخواست استعفاي دبيركل رنگ واقعيت به خود نگرفت و روز گذشته خبر آمد علاوه بر موافقت با استعفاي كروبي از دبيركلي «اعتماد ملي»، شوراي مركزي اين تشكل سياسي اصلاح‌طلب به الياس حضرتي به عنوان دبيركل جديد «اعتماد ملي» راي داده و از اين پس بايد الياس حضرتي را «دبيركل اعتماد ملي» بناميم و مهدي كروبي را «پدر معنوي اعتماد ملي.» اما آنچه همزمان با انتشار خبر استعفاي مهدي كروبي از سمت دبيركلي و انتخاب الياس حضرتي به عنوان دبيركل جديد روي خروجي خبرگزاري‌ها و پايگاه‌هاي خبري رفت، متن نامه استعفاي كروبي بود. نامه‌اي كه كروبي در آن ضمن تاكيد بر اينكه علت استعفايش، بقاي تشكيلات اعتماد ملي است و نيز اينكه همواره كنار ديگر اعضاي اين تشكل سياسي اصلاح‌طلب خواهد بود.

دربخشي از نامه استعفاي مهدي كروبي خطاب به شوراي مركزي حزب اعتمادملي آمده است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
دوستان و همكاران ارجمند اعضاي شوراي مركزي حزب اعتماد ملي سلام عليكم بر شما ياران عزيز و همراه و ديگر اعضاي حزب اعتماد ملي به‌ويژه همراهان گرانقدرم در هيات موسس حزب روشن بوده و هست كه هدف ما از ايجاد تشكيلات گسترده و منسجم اعتماد ملي و ديگر ارگان‌هاي مرتبط مثل روزنامه اعتماد ملي، تعميق انسجام ملي در جهت رشد و تعالي همه‌جانبه و متوازن كشور و تحقق آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و رهبر فقيد و بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي ايران بوده است. تلاش‌هاي دلسوزان كشور در اين مسير متاسفانه در درون و بيرون تشكيلات و سازمان‌هاي اصلاحي با موانع گوناگون روبه‌رو شده و هنوز اين‌گونه مقاومت‌ها در برابر اراده ملت ايران براي كسب جايگاه درخور سياسي و اقتصادي، به اشكال گوناگون وجود دارد. براي پيشگيري از تصديع و تكرار خاطرات رنج‌آوري چون حصر و مضايق غيرقانوني ديگر، خاطرنشان مي‌كنم كه اين بار و در پي استعفاهاي چندباره از دبيركلي حزب اعتماد ملي از شما عزيزان مي‌خواهم كه با استعفاي بنده موافقت بفرماييد. بر شما و ديگر آشنايان با سلوك سياسي روشن است كه وقتي با دبيركلي من در حزب اعتماد ملي ازسوي مراكز خاص مخالفت مي‌شود و كار به جايي مي‌رسد كه اگر شما موافقت نكنيد، احتمال به محاق رفتن حزب و زحمات چندين ساله ما تهديد به نابودي مي‌شود، من تقاضاي استعفاي موكد مي‌دهم تا تشكيلات بماند، حزب بماند؛ اگرچه به اين روش‌هاي نامتعارف و غيرقانوني اعتراض دارم.
[...]
من استعفا مي‌دهم اما اعتراض خودم را با عدم مراجعه به مراجعي كه حق را مي‌دانند و كتمان مي‌كنند، عنوان مي‌كنم. ملت ايران و اعضاي محترم و عزيز حزب اعتماد ملي را اما همچنان به [...] و تحكيم روابط حزبي و تشكيلاتي توصيه مي‌كنم و اگر شايسته آن باشم كه براي ملت و فرزندان ارجمند ايران اسلامي در آينده وصيتي داشته باشم آن است كه به آزادي و استقلال كشور بيش از هر چيزي اهتمام بورزيد و راه دستيابي به اين اهداف را در مجامع فكري و فرهنگي و سياسي به‌ويژه احزاب آزادي‌خواه و مستقل در مراكز قدرت جست‌وجو كنيد. قدرت واقعي كه نياز اصلي احزاب است در اتكاي به مردم و سازماندهي آنها به دست مي‌آيد. قدرت را بايد مهار كرد و به استخدام ملت درآورد، اما هيچ قدرتي جز با قدرت برتر مردم مهار و كنترل نمي‌شود. به خداوند بزرگ اتكال بورزيد، رشته مودت و دوستي بين اقشار گوناگون و اقوام متنوع ملت را مستحكم كنيد‌ اميدوارم ثمره شيرين همبستگي و اتحاد ملي را هرچه سريع‌تر دريابيد و كام‌تان شيرين باشد. من استعفاي خود را تقديم مي‌كنم و با پذيرش آن مطمئن باشيد تا زنده هستم كنار شما و ان‌شاءالله كمك‌كار و مشاور حزب و همراه ملت ايران در دستيابي به اهداف عاليه انقلاب اسلامي هستم. والسلام مهدي كروبي



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy