Tuesday, Mar 9, 2021

صفحه نخست » اعتراض تند وزیر بهداشت به دیگر ارگان‌ها

behdash_030621.jpgدر ایران وزیر باید دست و پا ببوسد تا کار انجام شود

رادیو بین المللی فرانسه - سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران با اعتراض به بی‌توجهی دیگر ارگان‌ها در مهار ویروس کرونا در این کشور گفت: «وزیر بهداشت همیشه باید خواهش و تمنا کند؛ دست ببوسد، پا ببوسد، تا کار انجام شود؛ در جاهای دیگر دنیا وقتی وزیر بهداشت موضوعی را نوشت، انجام می شود.» این اعتراض وزیر کشور در حالی است که دولت قصد دارد بخش عمده‌ای از جاده‌های ایران را برای مسافرت‌های نوروزی باز نگه دارد. نمکی بدون اشاره مستقیم به وزارت کشور و نیروی انتظامی که مسئولیت کنترل راه‌ها در ایران را برعهده دارند، گفت: «التماس می کنیم حتی اگر همه دروازه ها باز شد به سفر نروید. نگذارید خوزستان های دیگر ایجاد شود، التماس می کنم تماس ها از منطقه آلوده به مناطق دیگر را قطع کنید مگر موارد خیلی ضروری با تست های قبلی مطمئن.»

او گفت: «در جمعیت ساکن غیر شناور مدیریت ساده تر می شود وقتی جمعیت مواج باشد مدیریت سخت می شود، از مردم می خواهیم مسافرت نروید، بمانید. حضرت عباسی نروید اگر بروید ضرر می کنید، خدا نکند چند خوزستان خلق کنیم. اگر خدای نکرده چند خوزستان دیگر شکل گرفت نمی توانم روی تاب آوری نظام سلامت قسم بخورم. برخی می گویند تاب آوری مردم کم شده است، تاب آوری همکاران نظام سلامت به شدت کم شده است. در خوزستان ۷۸ همکار من به ویروس حهش یافته آلوده شده اند.» نمکی افزود: «نمی توانم پرستاری را از یک منطقه دیگر به خوزستان ببریم، وقتی در طول یک هفته پرستار و کادر بهداشت و درمان نیم ساعت پلک نزده است و بی خوابی ایمنی بدن او پایین می آید و بیمار می شود، کار سخت می شود.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

وی گفت: «یک ماه قبل به روسای دانشگاههای علوم پزشکی گفتم خود را برای یکی از سخت ترین ایام مدیریت کرونا که آن هم مدیریت ویروس جهش یافته است، آماده کنیم. راه سختی برای مدیریت کرونا در پیش داریم آنچه به علم و دانایی و تجربه بر می گردد این است که وقتی نظام بهداشت و درمان محکم انگلیسی به زانو در می آید یعنی ویروس چموش تر از آن چیزی است که تصور می کنیم.»

وزیر بهداشت ادامه داد: «این ویروس ۷۲ ساعت بیشتر وقت نمی دهد و با ویروس قبلی تفاوت دارد. روزانه با افراد موثر در استانها در تماس هستم. اکنون در خوزستان با طوفان سهمگینی مواجه هستیم و اگر همکاری ها و مدیریت نبود، وضعیت بسیار سختی داشتیم.»

وزیر بهداشت افزود: اگر مسافرت باشد نمی شود از یک کانون جدید آلوده جلوگیری کرد. هر روز باید چرخش ویروس را به جاهای دیگر نظاره کنیم. به عنوان یک متخصص می گویم، چه تست سریع و چه «پی سی آر» انجام شود. درصد زیادی بین ۲۵ تا ۳۸ درصد «پی سی آر» های در مدرن ترین مراکز دنیا منفی کاذب است ممکن است میزان ویروس تا حدی باشد که نتوانیم تشخیص دهیم. تست سریع هم منفی کاذب دارد.

نمکی گفت: حداقل احتمال این است که ۲۵ درصد افراد ناقل شناسایی نشوند. «پی سی آر» کشورهای دیگر هم همیشه قلابی نبوده که موارد قلابی هم بوده است اما ممکن است افرادی و مسافرانی را با تست منفی سوار اتوبوس، قطار یا هواپیما کنیم در حالی که ناقل است. همه را در اتوبوس مبتلا می کند سفر یک از مهمترین عوامل گسترش ویروس است.

وزیر بهداشت ایران ادامه داد: هر شب آخرین یافته های دنیا در مورد کرونا را مطالعه می کنم خطرناک ترین عامل مسافرت است حتی اگر بلیت مجانی بود، ویزای بیماری و مرگ می فرستند.

این در حالی است که سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۰۶ هزار و ۵۵۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۱ نفر از مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۰ هزار و ۸۶۷ نفر رسیده است.

لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۱۹ اسفند ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۵۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۷۹۷ نفر بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۵۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۸۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۱ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۱۶۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy