Saturday, Mar 13, 2021

صفحه نخست » آغاز گفتگوی آمریکا با ایران (به طور غیرمستقیم)

iranus_031021.jpgرادیو فردا - جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه ۲۲ اسفند گفته است، ایالات متحده دیپلماسی غیر مستقیم با ایران را از طریق کانال اروپایی‌ها و از کانال‌های دیگر برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام آغاز کرده است.

جیک سالیوان در گفت‌وگو به خبرنگاران اظهار داشت، دیپلماسی در قبال ایران در جریان است، (البته) فعلا نه به صورت مستقیم.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: ارتباطاتی از طریق اروپایی‌ها و از طریق دیگران وجود دارد كه ما را قادر می‌سازد برای ایرانیان توضیح دهیم كه در مورد پایبندی در برابر پایبندی چه موضعی داریم و می‌توانیم موضع آنها را بشنویم.

مقام‌های دولت جو بایدن طی هفته‌های اخیر تاکید کرده‌اند که واشینگتن برای ترغیب و تشویق ایران برای حضور در مذاکره درباره احیای برجام مشوق‌های یک‌جانبه‌ای ارائه نخواهد کرد.

به گزارش رویترز، با این حال دولت بایدن احتمالا برداشتن گام‌های متقابل ایران و آمریکا یا آنچه را که «پایبندی در برابر پایبندی» می‌نامد، برای احیای برجام در نظر دارد.

جیک سالیوان در ادامه گفته است، ما در این مرحله منتظر شنیدن (مواضع) بیشتر ایرانی‌ها هستیم که چگونه می‌خواهند اقدام کنند.

وی اضافه کرد، این کار آسانی نخواهد بود٬ اما ما معتقدیم که اکنون در یک فرایند دیپلماتیک قرار داریم که می‌توانیم پیش برویم و در نهایت به هدف خود که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، برسیم و این کار را از طریق دیپلماسی انجام می‌دهیم.

دولت جو بایدن پیش از این به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای حضور در نشستی با نمایندگان ایران اعلام آمادگی کرده بود. اما ایران رسما اعلام کرد که در این اجلاس شرکت نمی‌کند، مگر این‌که ابتدا آمریکا تضمین دهد که بعد از اجلاس، بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو می‌کند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم روز گذشته گفته بود که واشینگتن آماده است در جریان حضور در مذاکرات٬ طرح برداشتن گام‌های از سوی دو طرف به سمت اجرای تعهدات را بررسی کند.

ند پرایس تاکید کرده بود، تنها و تنها در صورتی که تهران به میز مذاکره بیاید، آنگاه ما در موقعیتی خواهیم بود، آماده خواهیم بود درباره طرح‌هایی رایزنی کنیم که می‌تواند دو طرف را به سمت مسیر پایبندی دوجانبه به برجام سوق دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا که از منتقدان توافق هسته‌ای با ایران بود، در اردیبهشت ۹۷ خروج ایالات متحده از این توافق هسته‌ای را اعلام کرد. دولت دونالد ترامپ٬ در چارچوب راهبرد «فشار حداکثری» برای وادار کردن ایران به حضور در مذاکره برای یک توافق فراگیر، تحریم‌های گسترده و شدیدی علیه ایران وضع کرد.

ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا عدول از تعهدات هسته‌ای خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرد و در ماه‌های اخیر عدول از تعهدات خود در چارچوب توافق برجام را تشدید کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy