Wednesday, Mar 17, 2021

صفحه نخست » عجب مملکتی واسمون ساختن!

ماندانا خورشیدی، شهروندخبرنگار - ایران وایر

شیرینی و آجیل جزو اصلی‌ترین اقلام سفره عید و نوروز مردم ایران است اما امسال به دلیل گرانی‌های عجیب این اجناس، کمتر شهروندی توان خرید آن‌ها را به میزان کافی داشته است و اکثر مردم به خریدی در حد «نوبرانه» روی آورده‌اند.

این واقعیت را امروز ۲۷ اسفند ۱۳۹۹، سه روز مانده به شروع سال جدید، با گردشی میان بازار آجیل و شیرینی در مرکز پایتخت دریافتم.

rental.jpgپسته ی کرایه ای جهت عکس برداری

***

«محمدزاده» صاحب یک مغازه قنادی محله «عباس‌آباد» تهران است. او می‌گوید طی چندسال اخیر، هرسال میزان فروش شیرینی و آجیل مغازه به ۵۰ درصد سال قبل می‌رسد و این یعنی مردم هر روز فقیرتر از سال قبل می‌شوند.

او توضیح می‌دهد: «تا سه سال پیش، هفت پرسنل داشتم اما الان دو نفر در این مغازه هستند چون سرمان خلوت است. تا سه سال قبل، دو تن آجیل برای شب عید خرید می‌کردم اما امسال فقط ۳۰۰ کیلو خرید کردم که همین هم روی دستم مانده است و ملاحظه می‌کنید. کاهش مشتری واقعا عجیب است و خودمان حیرت‌زده‌ایم امسال. میزان دور ریز شیرینی‌ها هم بسیار زیاد شده و این‌ها ضرر است دیگر. خب نتیجه چه می‌شود؟ این‌که بالاخره مجبور شوم مغازه و کارگاه شیرینی‌فروشی را بفروشم و از ایران بروم.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

وارد قنادی دیگری در همان حوالی شدم. صاحب‌مغازه گفت: «باور کنید امسال برای خرید شیرینی و آجیل شب عید وام گرفته‌ام با سود ۲۳ درصد. خب این کاسبی است؟ چرا این کار را کردم؟ چون طی یک سال گذشته فقط ضرر داشتیم و از مشتری خبری نبود. خب حالا با این وضعیت شب عید، چه طور باید جنس‌ها را بفروشم و چه طور اقساط بانک را پرداخت کنم و چه طور اجاره مغازه را بدهم؟ برویم دزدی کنیم خوب است؟»

وارد یک قنادی در خیابان «معلم» شدم. صاحب‌مغازه می‌گفت: «امسال، هم تعداد مشتری‌ها کم شده است و هم حجم خرید مردم. همه در حد نیم کیلو و یک کیلو خرید می‌کنند و مشخص است که دیگر از بساط دورهم نشینی عید و نوروز خبری نیست. حالا می‌دانیم کرونا است و مردم زیاد دید و بازدید نمی‌روند اما خودشان هم شیرینی ‌و آجیل نمی‌خرند؟ آجیل که اصلا دیگری مشتری ندارد و همین‌ها را هم باید بعد از عید برگشت بزنم. مردم پول ندارند دیگر. مردم را فقیر کردند این...ها.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy