Thursday, Mar 18, 2021

صفحه نخست » خطرات احیای برجام محور تور دیپلماتیک رهبران اسرائیل

Israel.jpg کیهان لندن - حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه محمدباقر قالیباف در امور بین‌الملل در انتقاد به ادامه تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی در دولت جو بایدن می‌گوید «ویروس بدخیم ترامپیسم به شدت کاخ سفید را آلوده کرده است!» این در حالیست که رهبران اسرائیل دیپلماسی سنگینی را برای فشار به رژیم ایران آغاز کرده‌اند.

روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از یک مقام دولت آمریکا گزارش داد که صادرات غیرقانونی نفت ایران به چین «مدتی است» افزایش پیدا کرده است؛ شرکت تحقیقاتی «کپلر» گزارش داده چین در ماه فوریه روزانه بطور متوسط حدود ۴۷۸ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده و پیش‌بینی می‌شود که در ماه مارس این میزان به یک میلیون بشکه در روز برسد. هرچند مقامات آمریکایی به چین هشدار داده‌اند تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد و هیچ چراغ سبزی برای فروش نفت وجود ندارد.

مقامات آمریکایی در روزهای اخیر در چند نوبت تأکید کردند تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ادامه خواهد داشت مگر اینکه طرفین بتوانند در چارچوب برجام به یک توافق مستحکم‌ دست پیدا کنند.

از سوی دیگر شبکه سی‌ان‌ان به نقل از چند مقام دولتی آمریکا خبر داد واشنگتن هفته آینده تحریم‌هایی را علیه ایران، روسیه و چین به اجرا می‌گذارد. آمریکا این سه کشور را متهم به مداخله با هدف اثرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده می‌کند.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

مقامات اسرائیلی مدام هشدار می‌دهند احیای برجام منجر به تقویت مجدد رژیم ایران خواهد شد و تهران برای ادامه تهدیدات اتمی و موشکی و منطقه‌ای خود دوباره فرصت پیدا می‌کند. مقامات جمهوری اسلامی به صورت علنی موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کنند و و در مقابل اسرائیل به دنبال آن است که برجام بار دیگر به ابزار جمهوری اسلامی برای خرابکاری و تقویت مالی و تسلیحاتی گروه‌های تروریستی تبدیل نشود.

همزمان در اسرائیل برای فشار به رژیم ایران تور دیپلماسی با غربی‌ها به راه افتاده است. رووین ریولین رئیس جمهوری این کشور به پاریس سفر کرده و در دیدار با امانوئل ماکرون درباره برنامه‌های اتمی و موشکی رژیم ایران و همچنین خطرات نظامی و امنیتی در خاورمیانه و احیای برجام گفتگو کرده است. او پیش از این با رهبران آلمان و اتریش نیز دیدار کرد.

ماکرون در این دیدار با ریولین گفته ایران باید از انجام اقداماتی که به وخیم‌تر شدن وضعیت برجام می‌شود دست بردارد و مسئولانه رفتار کند. او تأکید کرد در مذاکرات آتی باید در مورد تهدیدات موشکی نیز گفتگو شود. ماکرون پیش از این گفته بود که در مذاکرات آتی باید عربستان نیز حضور داشته باشد.

به گزارش «رادیو پیام اسرائیل» ژنرال آویو کوخاوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل نیز رئیس جمهوری را در این تور همراهی می‌کند. او حامل اسناد و واقعیات بسیار محرمانه‌ای درباره‎‌ی برنامه اتمی و موشکی حکومت ایران است که ممکن است امنیت کشورهای غرب اروپا را نیز مورد تهدید قرار دهد.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ مارس (۲۵ اسفند) در گزارشی به کشورهای عضو این نهاد تایید کردند که جمهوری اسلامی در تازه‌ترین اقدامات در نقض مفاد برجام، در تاسیسات اتمی زیرزمینی نطنز غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-4 را آغاز کرده است. این اقدام با واکنش کشورهای اروپایی مواجه شده که آن را «نگران‌کننده» توصیف کردند اما هنوز مشخص نیست آنها چه برنامه‌ای برای متوقف کردن تهدیدات جمهوری اسلامی دارند آنهم در حالی که به نظر می‌رسد هم غرب و هم رژیم ایران منتظر روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در خردادماه ۱۴۰۰ (ژوئن ۲۰۲۱) هستند.

گابی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل نیز در مسکو با سرگئی لاوروف دیدار کرده است. او در این دیدار بار دیگر گفت اسرائیل اجازه نخواهد داد که رژیم ایران در سوریه حضور نظامی دائمی داشته باشد.

گابی اشکنازی در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل حاضر است به حملات هوایی خود در خاک سوریه پایان دهد، گفت: «تا هنگامی که ضروری باشد، این اقدامات دفاعی ادامه خواهد یافت.»

وی تأکید کرد «رژیم ایران بزرگترین خطر امنیتی و نظامی برای اسرائیل محسوب می‌شود و اسرائیل حق دارد برای دفاع از امنیت خود به اقدامات لازم دست بزند.»

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه با شبکه «آی۲۴» گفته عمده مشکلات امنیتی اسرائیل از رژیم ایران ناشی می‌شود.

پیش از این محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح‌ جمهوری اسلامی در نامه‌ای به فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت ظرفیت حذف «رژیم منحوس اسرائیل» از نقشه جغرافیا فراهم شده است!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy