Thursday, Mar 25, 2021

صفحه نخست » گره خوردن ناخواسته برجام با پرونده یمن

yemen_032421.jpgبه گفته دکتر عبدالله الشایجی، استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت، سازش دولت جدید آمریکا با حوثی ها، آنها را به سمت افزایش حملاتشان علیه عربستان سعودی و مخالفت با اقدام اخیر سعودی سوق داد

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: الشایجی واکنش آمریکا به اقدام عربستان برای پایان دادن به جنگ یمن را کمتر از انتظار توصیف کرد، چرا که آمریکا هیچ بیانیه ای مبنی بر استقبال از این اقدام صادر نکرد. این در حالی است که سعودیها امتیازهای بی سابقه ای ارائه داده اند که می تواند به بحران یمن پایان دهد، یعنی آنچه که دولت بایدن در رأس اولویتهای خود قرار داده است.

به گفته این استاد دانشگاه کویت، ایران به دنبال آن است تا از بحران یمن بعنوان برگ برنده ای برای مذاکره با ایالات متحده استفاده کند، به نحوی که واشنگتن بخاطر بحران یمن مجبور به پذیرش بازگشت به توافق هسته ای سال 2015 و رفع تمام تحریمها، پیش از شروع مذاکرات شود.

الشایجی تاکید کرد که آسان گیری دولت بایدن در قبال حوثی ها، که با خروج نام آنها از لیست گروه های تروریستی، تعیین نماینده ویژه بحران یمن و توقف صادرات سلاح به عربستان همراه بود، به معنای چراغ سبزی برای افزایش حملات در عمق عربستان سعودی است و همین مساله می تواند تجاوز بیشتر به عربستان را تفسیر کند.

اما محمد الشرقاوی، استاد درگیریهای بین المللی در واشنگتن، از اهمیت عدم صدور بیانیه ای از کاخ سفید در خصوص استقبال از اقدام سعودیها، کاسته و تاکید کرد که استقبال سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، نشان دهنده موضع این دولت است و همین نکته مثبتی است. علاوه بر اینکه پیش بینی می شود در ادامه بیانیه ویژه ای هم در این باره منتشر شود، تا نشانگر حمایت آمریکا از پایان دادن به بحران یمن باشد.

به گفته الشرقاوی، اگر تهران بخواهد کارت های درگیری خود با ایالات متحده در خصوص دو بحران یمن و پرونده هسته ای را با یکدیگر درآمیزد، خود را در جایگاهی مخالف با حوثی ها می یابد و این مساله به نفع آن نیست.

در این میان، الشایجی این سناریو را بعید دانسته و تاکید کرد حوثی ها از زیر سایه ایران خارج نمی شوند و همچنان به دستورهای آن عمل می کنند و هیچ مخالفتی با استفاده تهران از بحران یمن در راستای امتیاز گیری از آمریکا ندارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy