Saturday, Mar 27, 2021

صفحه نخست » مکانی در نزدیکی شانزه لیزه به نام فرمانده مسعود نامگذاری شد

afgh_032721.jpgبی بی سی - مکانی در نزدیکی شانزه لیزه در پاریس، پایتخت فرانسه، به نام احمدشاه مسعود نامگذاری شد.

امروز در مراسمی در پاریس با حضور شهردار این شهر، شماری از اعضای شورای شهر پاریس، احمد مسعود و همچنین هواداران فرمانده احمدشاه مسعود از لوح این گذر در ناحیه هشتم شهرپاریس پرده‌برداری شد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی صلح افغانستان و حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز برای شرکت در این مراسم به پاریس سفر کرده‌اند.

آن ایدالگو، شهردار پاریس در توییتر نوشته که صبح امروز ما یک گذر در باغ شانزه لیزه را "به افتخار نام احمدشاه مسعود افتتاح کردیم."

01.jpgخانم ایدالگو گفته که "فرمانده مسعود، قهرمان جهاد افغانستان، برای همیشه در یادها به عنوان قهرمان آزادی و مبارزه علیه تاریک‌اندیشی خواهد ماند."

لویه جرگه اضطراری در سال ۱۳۸۱ لقب "قهرمان ملی" را به احمدشاه مسعود داده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شهردار پاریس در سخنرانی خود گفت که "فرمانده مسعود، فرمانده جاودانی جهاد، مبارز آزادی و کسی که چهره‌اش، مبارزه‌اش، گفتارش هنوز نه تنها در افغانستان بلکه به ما در پاریس الهام می‌بخشد."

02.jpgاو افزود که با نامگذاری این مکان به نام او در خیابان‌های پاریس، از او به عنوان "مبارز جهانی برای آزادی و حقوق زنان تجلیل می‌کنیم."

شماری از هواداران احمدشاه مسعود نیز در این مراسم گردهم آمدند.

این مراسم به طور زنده از تلویزیون فرانس ۲۴ نشر شد.

احمد مسعود در سخنانی در این مراسم گفت که پدرش بیست سال پیش به دعوت پارلمان اروپا به پاریس آمد و علیه تروریسم بین المللی مبارزه‌اش را آغاز کرد.

03.jpgاو افزود که "من نیز تعهد ما را با فرانسه تجدید می‌کنیم که حقوق دموکراتیک و آزادی‌های عمومی که در بیست سال گذشته بدست آمده، حفظ شود در حالی که افغانستان در یک مرحله حساسی است."

او افزود که فرانسه با از دست دادن ۹۰ نفر در جنگ افغانستان بهای مبارزه برای آزادی را پرداخت کرده است.

احمدشاه مسعود، دو روز پیش از ۱۱ سپتامبر توسط دو فرد انتحاری که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند، در جبل سراج کشته شد.

در همین حال، احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود در مصاحبه‌ای با تلویزیون فرانس ۲۴ گفته که "یک مدل حکومتداری غیرمتمرکز، مانند مدل سوئیس آرزوی احمد شاه مسعود بود، تنها راه برونرفت از این وضعیت در افغانستان است."

آقای مسعود در پاسخ به این سوال که آیا این مدل برای افغانستان نیز واقع بینانه است؟ گفته که قطعا، اکثریت مردم افغانستان خواهان یک سیستم غیرمتمرکز و توزیع قدرت هستند.

04.jpgاظهارات احمد مسعود در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده است.

او در این مصاحبه از دولت اشرف غنی، رئیس جمهور فعلی افغانستان نیز انتقاد کرده و او را یک رئیس جمهور "بد" برای افغانستان خوانده، به گفته او "به این دلیل که او(غنی) با کارت قومی بازی می‌کند".

شهرداری پاریس قبلا اعلام کرده بود که قرار است لوح یادبود احمدشاه مسعود را در ناحیه هشتم این شهر نصب می‌کند.

روز گذشته، حنیف اتمر، وزیرخارجه افغانستان نیز در یک صحبت تلفنی با ژان لودریان، وزیرخارجه فرانسه از نامگذاری خیابانی در پاریس به نام احمدشاه مسعود تشکر کرد.

فرانسه در دهه ۱۹۸۰ از فرمانده احمدشاه مسعود در زمانی که او در برابر هجوم ارتش سرخ می‌جنگید حمایت می‌کرد.

احمدشاه مسعود در دبیرستان (لیسه) استقلال که توسط فرانسوی‌ها اداره می‌شد درس خوانده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy