Tuesday, Mar 30, 2021

صفحه نخست » دولت ایران چین را مسئول منتشر نشدن جزئیات توافق ۲۵ ساله دو کشور معرفی کرد

rabiei.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در پاسخ به انتقادها درباره منتشر نشدن جزئیات توافق اخیر ۲۵ ساله این کشور با چین گفت: انتشار متن کامل مشروط به موافقت طرفین است. ما هیچ ملاحظه‌ای برای انتشار آن نداریم اما شاید نظر طرف چینی متفاوت باشد.

علی ربیعی در نخستین نشست خبری سال ۱۴۰۰ در پاسخ به خبرنگاران درباره سند جامع همکاری ایران و چین و ابهامات ایجاد شده درباره آن گفت: وزارت امور خارجه گزارش برگ این سند را که حاوی تمامی سرفصل‌ها، رئوس و محتوای توافق است منتشر کرده و براحتی در دسترس همگان قرار دارد.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

وی اضافه کرد: این سند صرفاً یک نقشه راه است و حاوی هیچ تعهدی برای طرفین نیست. این چارچوب کلی و ظرفیتی است که در طول زمان باید از طریق توافقاتی در حوزه علایق مشترک تکمیل شود.

سخنگوی دولت افزود: بر همین مبنا این سند، پیمان، قرارداد و عهدنامه بین المللی محسوب نمی‌شود و طبق این تفسیر حقوقی نیازی به مصوبه مجلس هم ندارد؛ بدیهی است در صورتی که بخواهد جنبه‌های اجرایی و عناوین مشخص حقوقی قرار گیرد به مجلس ارائه خواهد شد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: یک بخش از واکنش‌ها نگرانی هایی است که باید به آن توجه کنیم، نخبگان جامعه و کنشگران سیاسی مایلند هیچ قراردادی خارج از منظر افکار عمومی منعقد نشود. دولت به دغدغه این افراد که نگران استقلال کشور هستند احترام قائل است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy