Tuesday, Mar 30, 2021

صفحه نخست » اروپا ایرانی‌های بیشتری را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم می‌کند

farda30.jpgرادیو فردا - سه دیپلمات اتحادیه اروپا گفتند که این اتحادیه قصد دارد روز چهارشنبه ۱۱ فروردین چندین شهروند ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کند. این اولین اقدام اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳ به این سو برای تحریم ایرانی‌ها به‌دلیل نقض حقوق بشر است.

به گفته این دیپلمات‌ها، نمایندگان اتحادیه اروپا قرار است علیه این افراد تحریم‌هایی شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی اِعمال کنند.

سه دیپلمات اروپایی جزئیات بیشتری ارائه نداده‌اند و گفته‌اند اسامی این شهروندان ایرانی هفته آینده و با شروع تحریم‌ها منتشر می‌شود.

رویترز می‌نویسد که اتحادیه اروپا هم از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است.

اتحادیه اروپا همانند آمریکا از سال ۲۰۱۱ علیه بیش از ۸۰ شهروند ایرانی تحریم‌هایی را به‌خاطر نقض حقوق بشر اعمال کرده است.

این تحریم‌ها هر سال در ماه آوریل تمدید می‌شوند و سه دیپلمات یادشده گفته‌اند که تحریم ۸۰ نفر دیگر نیز روز چهارشنبه تمدید خواهد شد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

یکی از دیپلمات‌ها در توضیح دلیل اضافه شدن سه ایرانی دیگر به این فهرست گفت که اتحادیه اروپا قصد دارد موضع سختگیرانه‌تری را برای حمایت از حقوق بشر اتخاذ کند.

اتحادیه اروپا در ماه مارس ۱۱ نفر از اتباع چین، کره شمالی، لیبی و روسیه را در ارتباط با نقض حقوق بشر تحریم کرده است.

یکی از دیپلمات‌ها به رویترز گفت: «کسانی که مسئول نقض جدی حقوق بشر هستند باید بدانند که اقدامات آن‌ها دارای عواقب است».

سازمان ملل همواره از دستگیری مخالفان سیاسی در ایران انتقاد کرده و روز ۹ مارس، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل، گزارشی از شرایط وخیم حقوق بشر در ایران ارائه داد.

در این گزارش، شمار بالای اعدام‌ها در ایران، اعدام نوجوانان، استفاده از شکنجه برای گرفتن اعتراف و ازدواج دختران ۱۰ ساله را مستند کرده است. ایران بارها اتهامات جهانی علیه نقض حقوق بشر را رد کرده است.

باوجود ارائه گزارش‌های متعدد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳ تاکنون هیچ ایرانی را به فهرست تحریمی خود اضافه نکرده بود.

رویترز احتمال ارتباط این مسئله با امید اتحادیه اروپا به حفظ توافق هسته‌ای با ایران را مطرح کرده است اما سه دیپلمات یادشده چنین ارتباطی را رد کرده‌اند.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ پس از توافق هسته‌ای، مجموعه گسترده‌ای از تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ایران را لغو کرد.

با این حال، در سال ۲۰۱۹ با این اتهام که جمهوری اسلامی حملاتی را در خاک دانمارک، فرانسه و هلند برنامه‌ریزی کرده است، بخشی از وزارت اطلاعات ایران و دو نفر از افراد مربوطه را تحریم کرد. ایران این اتهامات را رد می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy