Monday, Apr 5, 2021

صفحه نخست » «بازداشت جاسوس اسرائیل در ایران»

isr_040521.jpgبی بی سی - مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی از بازداشت یک "جاسوس اسرائیلی و چند جاسوس سرویس‌های امنیتی کشورهای مختلف" در این استان خبر داده است.

بنابر گزارش رسانه‌های ایران، مدیرکل اطلاعات آذربایجان شرقی جزئیات بیشتری از افراد بازداشت شده ارائه نداده است. وی گفته که این دستگیریها در سال گذشته بوده است.

زمان دقیق بازداشت این افراد مشخص نیست.

مقامات اسرائیلی هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

ایران دولت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد و این کشور را متهم می‌کند که در خرابکاری‌های و ترور متخصصان برنامه‌ هسته‌ای ایران دست داشته است.

تیر ماه سال ۱۳۹۹ ایران محمود موسوی مجد را به اتهام "جاسوسی برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و سازمان موساد در اسراییل" اعدام کرد. آقای موسوی مجد که در سوریه با نیروی قدس سپاه پاسداران همکاری می کرد.

ایران همچنین اسرائیل را مسئول اصلی ترور محسن فخری‌زاده از دست‌اندکاران ارشد برنامه هسته‌ای خوانده است.

وزارت اطلاعات ایران و همچنین سازمان اطلاعات سپاه تا کنون بارها افرادی را به اتهام جاسوسی و یا همکاری با دولت متخاصم بازداشت کرده‌اند.

در سال‌های گذشته این دو نهاد ایرانی در خصوص مرجعیت انتساب اتهام جاسوسی به متهمان یا یکدیگر اختلاف داشته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران بارها متهم شده که با دستگیری خارجی‌ها و افراد دوتابعیتی از آنها به عنوان اهرم فشار سیاسی در روابط و مذاکرات خود با کشورهای دیگر استفاده می‌کند.

دو سال پیش نیز پس از آنکه ایران اعلام کرد یک شبکه جاسوسی سازمان اطلاعات و امنیت امریکا - سی آی ای - را شناسایی و متلاشی کرد، دولت آمریکا تکذیب کرد.

در رویدادی دیگر، در پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه ۹۰ شمسی، وزارت اطلاعات ده‌ها نفر را به همکاری با سرویس‌های امنیتی خارجی و به ویژه اسرائیل متهم کرد اما پس از افشاگری مازیار ابراهیمی یکی از بازداشت شدگان در مورد اعترافات اجباری دستگیرشدگان، وزارت اطلاعات در شهریور ۹۸ به صراحت اذعان کرد که تمام ۵۳ متهم "پرونده ترور دانشمندان هسته ای"، پس از محرز شدن "عدم انتساب اتهام ترور به آنها" آزاد شده‌اند.

در این پرونده ۱۲ نفر از دستگیرشدگان، در سال ۹۱ با حضور در تلویزیون به دست داشتن در ترور "اعتراف" کرده بودند که یک نفر از آنها یعنی مجید جمالی فشی اعدام شد و ۱۱ نفر دیگر بعدها آزاد شدند.

اکنون ده‌ها فرد خارجی و دوتابعیتی در ایران بازداشت و تعدادی از آنها با متهم شدن به جاسوسی به ۵ تا ده سال زندان محکوم شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy