Tuesday, Apr 6, 2021

صفحه نخست » در دور نخست نشست کمیسیون مشترک برجام چه گذشت؟

barjam_040521.jpgیورونیوز - هجدمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌هایی از گروه کشورها ۴+۱ و همچنین ایران در وین، پایتخت اتریش برگزار شد.

برای نخستین بار از زمان خروج ایالات متحده از برجام، هیئتی از آمریکا در گفتگوها حضور دارد. هرچند ایران اعلام کرده حاضر به مذاکره دوجانبه و یا چندجانبه با آمریکا نخواهد بود، اما به هر ترتیب نفس حضور هیئتی از ایالات متحده در این دور از مذاکرات، توجهات بین‌المللی ویژه‌ای را به پایتخت اتریش جلب کرده است.

عباس عراقچی، هیئت ایرانی را هدایت می‌کند و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از این اتحادیه در این نشست حضور دارد.

همچنین نمایندگانی از کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نیز در این جلسه حاضر هستند. آقای عراقچی پیش از آغاز نشست ۴+۱ در دیداری جداگانه با انریکه سولا، معاون آقای بورل ملاقات کرد.

عراقچی در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد رفع تحریم‌های آمریکا نخستین و اصلی‌ترین اقدام برای احیای برجام به شمار می‌رود. معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در ادامه افزود: «ایران آمادگی دارد به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی‌آزمایی، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد.»

👈مطالب بیشتر در یورونیوز

هیئت آمریکایی حاضر در وین در هتل دیگری در این شهر مستقر هستند و قرار نیست در جلسه کمیسیون مشترک برجام حضور داشته باشند.

دور نخست مذاکرات پس از گذشت یک ساعت به پایان رسید و طرفین توافق کردند که ادامه رایزنی‌ها در سطح کارشناسی پی گرفته شود.

میخائيل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، نخستین دور گفتگوهای امروز را موافقیت‌آمیز توصیف کرد. آقای اولیانوف در حساب توییتری خود نوشت: «نشست کمیسیون مشترک برجام موفقیت‌آمیز بود. دو گروه در سطح کارشناسی (درباره لغو تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای) موظف شدند اقدامات ملموسی را که باید از سوی واشنگتن و تهران برای احیای کامل برجام اتخاذ شود، شناسایی کنند. این گروه‌ها بلافاصله آغاز به کار کردند.»

قرار است دو نشست موازی کارشناسی بین اعضای کمیسیون مشترک برجام در راستای انجام رایزنی‌های فنی در حوزه رفع تحریم‌ها و همچنین بازگشت به تعهدات هسته‌ای ایران انجام شود. گروه کارشناسی پس از بررسی ابعاد فنی و جزئيات مسائل مربوط به بازگشت به تعهدات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، نتیجه را به کمیسیون مشترک اعلام خواهد کرد.

آقای اولیانوف که به یکی از اصلی‌ترین منابع خبری از مذاکرات پشت درهای بسته روز سه‌شنبه تبدیل شده در یک توییت دیگر اعلام کرد که بازگشت به برجام به سرعت انجام نمی‌شود.

این دیپلمات روسی در ادامه افزود: «هیچ کس نمی‌داند چقدر طول می‌کشد اما مهمترین چیز بعد از جلسه امروز کمیسیون مشترک این است که کارهای عملی برای دستیابی به این هدف [بازگشت به برجام] آغاز شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy