Wednesday, Apr 14, 2021

صفحه نخست » پیشنهاد احمدی‌نژاد به فائزه هاشمی خبرساز شد

an44_041321.jpg احمدی‌نژاد پیشنهاد داد معاون اولش بشوم

فائزه هاشمی در گفتگویی خبر داد که رئیس جمهور سابق به او پیشنهاد معاون اولی را داده است.

ایران وایر - سه شنبه ۲۴فروردین۱۴۰۰ «فائزه هاشمی» فعال سیاسی و دختر «اکبر هاشمی رفسنجانی» با حضور در شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» در برنامه‌ای با عنوان «میزگرد انتخابات» به سوالاتی درباره انتخابات و سیاست پاسخ داد. در این گفت‌وگوی مجازی شش ساعته خبرنگاران رسانه‌های فارسی‌زبان و فعالان سیاسی داخل و خارج از کشور حضور داشتند و با او به گفت‌وگو پرداختند. برآوردهای شبکه اجتماعی کلاب هاوس نشان می‌داد که بیش از شانزده هزار نفر این گفت‌وگو را به شکل زنده در این شبکه دنبال کردند و عده‌ای نیز آن را در فضای «اسپیس» متعلق به توییتر می‌شنیدند.

نظر فائزه هاشمی درباره عدم شرکت در انتخابات، دفاع از عملکرد اکبر هاشمی رفسنجانی، حمایت از «ترامپ»، انتقاد از حکومت جمهوری اسلامی و تماس احمدی‌نژاد با فائزه هاشمی برای ائتلاف از مهم‌ترین مباحث این گفت‌وگو بودند.

***

فائزه هاشمی در این گفت‌وگو بارها تاکید کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شرکت نمی‌کند و رای ندادن را یک استراتژی می‌داند: «آلترناتیوی باقی نمانده است. آخرین آلترناتیو باید رای ندادن باشد.» او در بخش دیگری از توضیحاتش گفت: «رای ندادن را یک کنش بدانیم. وقتی اعتراضات مردم در خیابان سرکوب می‌شود، کجا اعتراض کنیم؟»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

او در بخش دیگری از حرف‌هایش درباره عدم شرکت در انتخابات گفت: «نباید رای بدهیم؛ چون وقتی رای بدهیم، برای خودشان تفسیر می‌کنند که مردم پای صندوق رای آمدند چون همه‌چیز و همه‌کس را قبول داشتند، رای دادند؛ مثل آقای ظریف که گفت همه آن‌ها که به تشییع جنازه قاسم سلیمانی رفتند سیاست مقاومت را قبول دارند.»

هاشمی در پاسخ به سوالی درباره این که «آیا برادرش محسن هاشمی رفسنجانی را برای نشستن روی کرسی ریاست‌جمهوری قبول دارد؟» گفت: «مدیریت محسن را قبول دارم و می‌دانم بیشتر از این که سیاسی برخورد کند یا تصمیم بگیرد، کارشناسی عمل می‌کند؛ اما حتی اگر محسن هم کاندیدای ریاست‌جمهوری شود، رای نمی‌دهم. چون معتقدم نباید رای داد.» او تاکید کرد در فضای حاکم که هیچ‌چیز به سمت بهتر شدن نمی‌رود با آمدن یک فرد تصمیم به رای دادن نمی‌گیرد: «مگر اینکه احساس کنم کلیت یک نظام یا جریان دارد به سمت اصلاحات حرکت می‌کند؛ مثلا آقای رییسی بیاید و بگوید همه زندانیان سیاسی آزاد می‌شوند؛ چون بازداشت آن‌ها خلاف قانون اساسی است و ... نظرم تغییر می‌کند؛ یعنی با تغییر شرایط نظرم تغییر می‌کند، نه با آمدن یک فرد خاص.»

او در بخش دیگری از حرف‌هایش گفت که «الان در شرایط طوری است که هرکسی برود، نمی‌تواند کاری کند و فقط شرایط بقا مطرح است. برخی به من می‌گویند ما همه توی یک قایق هستیم و اگر اتفاقی بیافتد همه با هم غرق می‌شویم؛ اما من نمی‌توانم خودم را با این شرایط وفق بدهم.»

او در حرف‌هایش تاکید کرد که دوران رای دادن به «بد» و «بدتر» تمام شده است و الان تنها توفیر بین گزینه «بد» و «بدتر» جزیی و حدود دو-سه درصد است.

فائزه هاشمی در حرف‌هایش عنوان کرد که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور سابق ایران با او تماس گرفته و به او پیشنهاد داده تا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ با هم ائتلاف کنند و او فائزه هاشمی را به عنوان معاون اول خود معرفی کند؛ موضوعی که از سوی هاشمی رد شده است. او درباره دلیل رد این پیشنهاد گفت: «مشخص بود که این پیشنهاد را قبول نمی‌کنم. شخصیت ایشان قابل قبول نبود و من نمی‌توانم عملکرد ایشان را فراموش کنم. من اهانت‌هایی را که ایشان به پدرم و خانواده ما در مناظره‌ها کردند، فراموش نکردم و اصلا پیشنهاد ایشان برایم عجیب بود.»

هاشمی توضیح داد که احمدی‌نژاد پیش از پیشنهاد ائتلاف به او پیشنهاد یک مناظره با او را مطرح کرده بوده که این پیشنهاد هم از جانب فائزه هاشمی رد شده است: «مناظره شرایطی دارد. من با مخالفم هم مناظره می‌کنم؛ اما به شرطی که آدم سلامتی باشد و طرفین مناظره باید از یک پرنسیبی برخوردار باشند. اما به قول مهندس موسوی آقای احمدی‌نژاد تنها کسی است که می‌تواند در چشم آدم نگاه کند و دروغ بگوید.»

فائزه هاشمی در بخش دیگری از گفته‌هایش با انتقاد از صداوسیما اعلام کرد که اخبار را از رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور پیگیری می‌کند و گاهی برای اطمینان از درستی اخباری که می‌شنود آن را با رسانه‌های خارج از کشور چک می‌کند. او کمپین «مسیح علی‌نژاد» برای مبارزه با حجاب اجباری را یک کار مفید برای احقاق حقوق زنان دانست و در بخش دیگری از حرف‌هایش گفت: «زنی که در اعتراض به حق‌اش حجاب از سر بر می‌دارد و هزینه می‌دهد، با آگاهی این کار را انجام می‌دهد. این نشان می‌دهد که تلاش‌های فعالان حقوق زنان جواب داده و الان زن‌ها به حقوق‌شان آگاه هستند.»

او در پاسخ به این سوال که آیا الان خود را برانداز می‌داند یا همچنان حامی جمهوری اسلامی است، گفت: «هنوز با «برانداز» شدن فاصله دارم. به نظام دلبستگی ندارم؛ اما معتقدم این نظام با توجه به قانون اساسی امکان اصلاح دارد و اگر به سمت عقلانیت حرکت کنند، می‌توانند کشور را نجات دهند.»

عملکرد اکبر هاشمی رفسنجانی که یکی از بنیان‌گذاران جمهوری اسلامی بوده، پرسشی بود که بارها از سوی دختر او پرسیده شد و همچنین اینکه به کدام یک از کارهای پدرش نگاه نقادانه دارد. فائزه هاشمی اما در طول این مصاحبه با اینکه بی‌پروا برخی سیاست‌های چهل ساله جمهوری اسلامی را زیر سوال برد و اعلام کرد که نظام از چهارچوب خارج شده است؛ اما عملکرد پدرش در سیاست را ستود و انتقادی به آن وارد ندانست. او وقتی درباره نقش پدرش در پرونده «رستوران میکونوس» مورد سوال قرار گرفت، گفت: «پدرم برای برقراری رابطه با کشورهای اروپایی در آن دوره تلاش زیادی کرده بود؛ چرا باید کاری می‌کرد که این رابطه را خراب کند.» او این ترور را به جریان‌هایی در داخل کشور نسبت داد که تلاش می کردند با این ترور اقدامات پدرش برای برقراری رابطه با آمریکا را خراب کنند.

پرونده ترور میکونوس مربوط به ترور «صادق شرفکندی»، دبیرکل حزب دمکرات کردستان ایران و سه تن از همراهانش در رستوران میکونوس آلمان در شهریور سال ۱۳۷۱ است. دادگاهی در آلمان «علی خامنه‌ای»، اکبر هاشمی رفسنجانی رییس‌جمهور وقت، «علی‌اکبر ولایتی» وزیر خارجه وقت و «علی فلاحیان» وزیر اطلاعات را با این قتل مرتبط و آن‌ها را در رابطه با این پرونده احضار کرد.

او وقتی درباره نقش پدرش در برخورد با زندانی شدن و کشته شدن منتقدان و روشنفکران حکومت مورد سوال قرار گرفت، گفت: «روزنامه‌ها و نویسندگان مدام از پدرم انتقاد می‌کردند؛ اما هیچ برخوردی با آن‌ها صورت نمی‌گرفت.» این در حالی است که «علی‌اکبر سعیدی سیرجانی» نویسنده منتقد حکومت در دوران ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در اسفند سال ۱۳۷۲ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و نُه ماه بدون آنکه اجازه ملاقات با خانواده‌اش داشته باشد، زندانی بود و در آذرماه سال ۱۳۷۳ درگذشت.

«فرج سرکوهی» دیگر روزنامه‌نگار منتقد حکومت بود که در آخرین سال ریاست‌جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی هنگام سفر به آلمان در فرودگاه توسط وزارت اطلاعات ربوده شد. بیش از ۴۰ روز را در زندان مخفی وزارت اطلاعات شکنجه و دست‌آخر وادار به اعتراف دروغین و ترک کشور شد.

البته احتمالا فائزه هاشمی این برخوردها را به یاد داشته که در این مصاحبه بار دیگر پدر خودش را از گناه مبرا دانست. او بدون اشاره به این اتفاقات گفت: «برخی وزارت‌خانه‌ها مثل وزارت اطلاعات در زمان ریاست‌جمهوری پدرم زیر نظر دولت نبود و از جای دیگری خط می‌گرفتند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در بین سیاست‌مداران جمهوری اسلامی نماد اشرافی‌گری و ثروتمندی بود و در زمان حیات هاشمی، شنیده‌های زیادی درباره اینکه هاشمی قدرت و قراردادهای مهم را میان فرزندانش تقسیم می‌کند، وجود داشت. یکی از سوالات جلسه کلاب هاوس هم از فائزه هاشمی درباره منبع درآمد او بود. او در توضیح گفت: «همسرم پزشک است؛ اما من درآمدی ندارم. قبلا در دانشگاه تدریس می‌کردم؛ اما از وقتی از دانشگاه اخراج شده‌ام، درآمدی ندارم. البته ارثیه ناچیزی هم به ما رسیده که با آن زندگی می‌گذرانیم؛ ولی زندگی متوسط و خوبی داریم. ما مثل دیگران نیستیم که فقر و ساده‌زیستی را تبلیغ کنیم. ما متوسط و خوب زندگی کردیم و پدرم معتقد بود ثروت را باید میان مردم تقسیم کرد، نه فقر را.»

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این جلسه حمایت فائزه هاشمی از ریاست‌جمهوری ترامپ در دور دوم انتخابات آمریکا بود. او چندی پیش در مصاحبه با «انصاف نیوز» گفته بود: «دوست داشتم ترامپ رای بیاورد. شاید اگر فشارهای آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم، یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم.»

این موضوع مورد اعتراض فعالان اصلاح‌طلب بود و او را به عنوان فردی که حامی تحریم‌های آمریکا است، مورد انتقاد قرار دادند. «محمدرضا جلایی‌پور»، فعال اصلاح‌طلب یکی از این منتقدان بود که سوالش از هاشمی و واکنش او به جدل لفظی تبدیل شد. جلایی‌پور مدعی بود که دلیل نرسیدن واکسن و دارو به بیماران خاص در ایران تحریم‌های آمریکاست. هاشمی اما با صراحت گفت که دارو و امکانات پزشکی و واکسن هرگز در فهرست تحریم‌های آمریکا نبوده و واکسن را کس دیگری تحریم کرده است.

وقتی جلایی‌پور تاکید کرد که ترامپ مسئول تحریم‌ها و بدبختی مردم ایران است؛ فائزه هاشمی گفت: «مردم ترامپ را مسئول تحریم‌ها نمی‌دانند وگرنه شعار نمی‌دادند که دشمن ما همین‌جاست، دروغ میگن آمریکاست.» جلایی‌پور در پاسخ به این موضوع گفت که نظرسنجی‌های معتبر نشان می‌دهد که هفتاد درصد مردم ایران با تحریم‌ها مخالفند و هاشمی در جواب گفت: «بله مردم با تحریم‌ها مخالفند. ولی دشمن را آمریکا نمی‌دانند. دشمن را سیاست‌های ایران می‌دانند.»

هاشمی در طول این مصاحبه بارها تا کید کرد که سیاست‌های جمهوری اسلامی باعث تحریم‌ها و منزوی شدن کشورها شده است. او در این‌باره یک ضرب‌المثل هم ذکر کرد: «حالا علی مانده و حوضش.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy