Wednesday, Apr 14, 2021

صفحه نخست » پاسخ روحانی به واکنش‌ های جهانی در ارتباط با غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در کشور

rouhani_041421.jpgاین گام اول در پاسخ به حادثه نطنز است

رادیو بین المللی فرانسه - حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی را «گام اول» در پاسخ به «خبائث» و «توطئه علیه ملت ایران» در جریان حادثه در تاسیسات هسته‌ای نطنز عنوان نمود. مقامات جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته (سه‌شنبه ۲۴ فروردین) از آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی خبر دادند. تاسیسات هسته‌ای نطنز، روز یک‌شنبه ۲۲ فروردین، دچار حادثه شد و ساعاتی پس از آن مقامات جمهوری اسلامی ایران اقدام علیه این مرکز هسته‌ای را «تروریسم هسته‌ای» عنوان نمودند. ایالات متحده آمریکا، روسیه و فرانسه، نارضایتی خود را از اقدام اخیر ایران مبنی بر آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اعلام کردند.

حسن‌ روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۲۵ فروردین، در نشست‌ هیات دولت، با اشاره به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی و فعال‌سازی سانتریفیوژهای آی‌آر ۶، با بیان اینکه این «کار قانونی است»، تاکید کرد: «کاری را که قرار بوده ۲۰ روز یا یک ماه دیگر انجام دهیم، الان داریم انجام می‌دهیم و پاسخ شما را می‌دهیم».

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که «آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در چارچوب قانون» و اقدامی «تحت نظارت آژانس» برشمرد، گفت: اگر افرادی علیه ما توطئه کنند، پاسخ خواهیم داد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

حسن روحانی با بیان اینکه «مقامات امنیتی و اطلاعاتی باید گزارشات نهایی» درباره حادثه نطنز را ارائه دهند، در عین حال، اسرائیل را عامل این حادثه و «جنایت» دانسته و تاکید کرد: آنها اولین پاسخ را گرفتند، اگر آی‌آر ۱ را روی زمین دچار مشکل کردند ما آن را کنار می‌گذاریم و به جایش آی‌آر ۶ را استفاده می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، اقدام به «خرابکاری» و بروز حادثه در تاسیسات هسته‌ای نطنز را اقدامی برای جلوگیری از پیشرفت مذاکرات برشمرده و تصریح کرد: «شما می‌خواهید در مذاکرات دست ما خالی شود اما ما با دست پرتر به مذاکرات می‌رویم... به جای غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی، غنی‌سازی ۶۰ درصدی انجام می‌دهیم، اما قطعا فعایت ما صلح‌آمیز و تحت نظر آژانس خواهد بود».

بنا بر اعلام مقامات جمهوری اسلامی ایران، بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز، روز یک‌شنبه ۱۱ آوریل/۲۲ فروردین، دچار حادثه شد. ساعاتی پس از اعلام این حادثه، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایران، دلیل بروز این حادثه را «مشکوک به خرابکاری و نفوذ» عنوان کرد.

بروز حادثه در تاسیسات اتمی نطنز در فاصله‌ی کمتر از ۲۴ ساعت از زمان برگزاری مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای در ایران و اعلام راه‌اندازی مجدد مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته به وقوع پیوست.

برخی از منابع خبری در اسرائیل، بروز حادثه در تاسیسات اتمی نطنز را نتیجه «حمله جدید سایبری اسرائیل به ایران» اعلام کردند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حادثه در نطنز را «تروریسم هسته‌ای» خواند و تاکید کرد: حادثه در نطنز موجب تقویت موضع ایران در مذاکرات اتمی می‌شود.

کاخ الیزه، در واکنش به اعلام خبر غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد در ایران، ضمن محکوم کردن این اقدام، آن را تحولی جدی برشمرد که نیازمند واکنشی هماهنگ از سوی کشورهای مشارکت کننده در مذاکرات هسته‌ای است.

نهاد ریاست جمهوری فرانسه که به حادثه در تاسیسات هسته‌ای در نطنز، واکنش نشان نداده بود، در واکنش به آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم یادآور شد: هماهنگی‌ها برای واکنش به این اقدام از سوی کشورهای مشارکت کننده در مذاکرات هسته‌ای در حال انجام است.

روسیه نیز در واکنش به آغاز غنی‌سازی تا سطح ۶۰ درصدی اورانیوم در ایران، تاکید کرد: باید نه تنها بر مشکلات فعلی بلکه بر بازسازی توافق حامع اتمی با ایران توجه کنیم، که در صورت موفقیت، این و سایر مشکلات در آینده نزدیک حل خواهد شد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در نهادهای جهانی در وین، یادآور شد: ایران، همانند همیشه، در مسیر انحراف خود از توافق جامع اتمی بسیار شفاف است اما نیازی به گفتن نیست که ما از این اقدام راضی نیستیم.

مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌گویند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از تصمیم خود برای آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد مطلع کرده‌اند. ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود و نیاز به تولید اورانیوم غنی‌شده تا سطح ۶۰ درصد برای استفاده‌های پزشکی تاکید کرده است.

واکنش‌های جهانی به آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد

ایالات متحده آمریکا، اظهارات مقامات جمهوری اسلامی ایران در راستای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را «تحریک‌آمیز» خوانده و در عین حال تاکید کرد: دولت جو بایدن همچنان به ادامه روند مذاکرات هسته‌ای با ایران پایبند است.

در پی اعلام آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات نطنز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران قصد خود برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای نطنز را به طور رسمی به این نهاد جهانی اطلاع داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy