Monday, May 3, 2021

صفحه نخست » ۲۰۰ دقیقه از دیالوگ‌ها "امام علی" سانسور شد

wire2.jpgایران وایر - «محمد بیک‌زاده» تهیه‌کننده سریال «امام علی» که در سال ۱۳۷۵ از شبکه اول صداوسیما پخش شد، پس ازگذشت ۲۵ سال در گفت‌وگو با روزنامه «فرهیختگان» گفته است؛ بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ دقیقه از دیالوگ‌های نقش «ابوذر» در این سریال به دستور مدیران صداوسیما با سانسور مواجه شد.

محمد بیک‌زاده در این مصاحبه که در تاریخ دوم اردیبهشت ۱۴۰۰ منتشر شده می‌گوید، مدیران صداوسیما با این استدلال که «حرف‌های ابوذر به برخی دوستان برمی‌خورد» آن‌ها را حذف کردند.

به گفته این تهیه‌کننده بیشتر از سه قسمت از سریال امام علی به دلیل حرف‌های ابوذر حذف شده است. همچنین به گفته او، قرار بوده «محمدعلی فردین» نقش مالک اشتر را بازی کند؛ اما با مخالفت مدیران صداوسیما او از نقش‌آفرینی کنار گذاشته شده است.

محمد بیک‌زاده در مصاحبه اخیر خود گفته است: «عمده بخش‌های مربوط به نقش ابوذر در سریال امام علی حذف شد. ابوذر در زمان حیات خود طاقت این را نداشت که کسی کوچک‌ترین تخطی از طریق عدالت کند. به همین دلیل در صداوسیما گفتند برخی حرف‌های ابوذر به برخی دوستان برمی‌خورد و درنتیجه حذف کردند. تقریبا بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ دقیقه حذف شده است. قسمت ابوذر ۴ اپیزود بود و این بخش را الان در سریال نداریم. فقط چند صحنه جزیی از بخش ابوذر پخش شد که آن هم مدیون مقاومت قائم‌مقام وقت سازمان صداوسیما است.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

او در پاسخ به سوال روزنامه فرهیختگان که «چرا حالا این قسمت‌های سانسورشده را حالا منتشر نمی‌کند؟» پاسخ داد: «آن‌ها در بخش پوزیتیوهای سازمان صداوسیما هستند و دست من نیست. این میزان حذفیات خودش بیشتر از ۳ قسمت است و بعدها هم امکان انتشارش را نداشتیم؛ زیرا هرچه زمان جلوتر رفت، آدم‌های ما نزدیک به شخصیت‌های دوره بنی‌عباس و بنی‌امیه شدند و بیشتر به آن‌ها برمی‌خورد.»

محمد بیک‌زاده همچنین درباره تصمیم اولیه برای بازی کردن «محمدعلی فردین» سوپراستار سینمای قبل از انقلاب ایران در نقش «مالک اشتر» هم اشاره کرد و گفت: «اگر می‌گذاشتند که فردین به جای داریوش ارجمند نقش مالک اشتر را بازی کند، رکورد ماندگاری سریال بیشتر و طولانی‌تر می‌شد. مخالف اصلی حضور مرحوم فردین، بیشتر از همه وزارت ارشاد دولت آقای هاشمی بود.»

محمدعلی فردین، بازیگر موفق سینمای پیش از انقلاب مانند بسیاری از همکارانش پس از انقلاب کنار گذاشته شد. او در فیلم‌های محبوبی مانند «سلطان قلب‌ها» و «گنج قارون» بازی کرد. فردین در فروردین ۱۳۷۹ درگذشت.

سریال امام علی از جمله سریال‌های پرمخاطب صداوسیمای ایران بود که در دهه هفتاد خورشیدی میلیون‌ها ایرانی را پای صفحه تلویزیون می‌نشاند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy