Monday, May 3, 2021

صفحه نخست » گزارشگران سازمان ملل: نوری‌زاد نماد وضعیت بسیاری فعالان سیاسی در بازداشت است

nourizadeh.jpg ایران اینترنشنال - با تشدید وخامت حال محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار‌ زندانی در اوین، شماری از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد از جمله جاوید رحمان، ‌ گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، خواستار آزادی فوری او شدند.

شش کارشناس سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه اعلام کردند وضعیت نوری‌زاد «نماد» وضعیت بسیاری از فعالان سیاسی بازداشت‌شده در ایران است. آن‌ها گفتند در زمینه برخورد نامناسب با شرایط سلامتی نوری‌زاد به صورت جدی نگرانند.

این کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل متحد ادامه حبس این زندانی سیاسی را با وجود تشخیص پزشکان مبنی بر عدم تحمل کیفر، نامناسب و نگران‌کننده خواندند.

شش کارشناس و گزارشگر ویژه حقوق بشری سازمان ملل از مقام‌های ایران خواسته‌اند که بلافاصله اقدام به آزادی نوری‌زاد کرده و دسترسی رایگان به مراقبت‌ها و معالجه‌های پزشکی لازم را برای او مهیا کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

آن‌ها همچنین اشاره کرده‌اند که بسیاری از افراد تنها به دلیل ابراز عقاید خود و استفاده از حق آزادی بیان در زندان به سر می‌برند.

در قسمتی از انتقادهای این کارشناسان حقوق بشری به محرومیت زندانیان سیاسی از معالجه و مراقبت‌های درمانی اشاره شده است. نوری‌زاد تاکنون در زندان در اعتراض به شرایط خود دست به اعتصاب غذا زده و همچنین درباره اقدام به خودکشی هشدار داده است.

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که مقامات جمهوری اسلامی نوری‌زاد را از مراقبت‌های پزشکی محروم کرده و به طرز «بی‌رحمانه‌ای» جان او را «به بازی گرفته‌اند».

این سازمان تاکید کرد که این زندانی سیاسی «مورد شکنجه»، «خشونت جنسی و تجویز اجباری مواد شیمیایی» قرار گرفته است.

علاوه بر این جمعی از کنشگران سیاسی و مدنی ایران هم اخیرا با ابراز نگرانی از شرایط این روزنامه‌نگار زندانی خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید کردند که با آزادی او از «تکرار فاجعه‌ای دیگر» جلوگیری کنند.

گزارشگران سازمان ملل هم در موضع‌گیری خود اشاره کرده‌اند که در بسیاری موارد عدم دسترسی به مراقبت پزشکی موجب مرگ زندانیان شده است. آن‌ها حکومت و قوه قضاییه را متعهد به ارائه خدمات مناسب دانسته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy