Thursday, May 13, 2021

صفحه نخست » علیرضا علینژاد برادر مسیح علینژاد پس از ۵۹۵ روز بازداشت به مرخصی فرستاده شد + تصویر

alinejad_051321.jpgصدای آمریکا - علیرضا علینژاد، برادر مسیح علینژاد خبرنگار مستقل و مجری و مفسر برنامه تبلت در صدای آمریکا، برای نخستین بار پس از ۵۹۵ روز به مرخصی رفت.

سعید دهقان،‌ وکیل مدافع علیرضا علینژاد، روز پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه با انتشار متنی در حساب توئیتر خود ضمن تایید این خبر نوشت، اين مرخصی که مدت زمان آن پنج روز است، می‌تواند به آزادی مشروط آقای علینژاد منتهی شود و این حق قانونی آزادی مشروط از سوم خرداد برقرار خواهد شد.

333.jpgآقای علینژاد از دوم مهر سال ۹۸ در بازداشت به‌سر می‌برد. بنا بر اطلاعات موجود، مهر ماه سال گذشته بود که شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران بدون توجه به اعتراض وکلای مدافع آقای علینژاد نسبت به صدور حکم هشت سال زندان توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، آن حکم را عینا تایید کرد. اواخر بهمن ماه سال گذشته نیز درخواست اعاده دادرسی وکلای او رد شد.

پیش از این نیز با آغاز سال ۱۴۰۰ خورشیدی سازمان عفو بین الملل ضمن درخواست آزادی فوری و بدون قید و شرط علیرضا علینژاد، اعلام کرده بود که حبس ناعادلانه برادر مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و مدافع حقوق زنان، بخشی از کارزار آزار و اذیت بستگان فعالان مدنی و سیاسی توسط مقامات ایران برای اجبار فعالان به سکوت و‌ توقف فعالیت‌های به حق‌شان است.

خانم علینژاد نیز پیشتر همزمان با صدور حکم هشت سال زندان برای برادرش، اعلام کرده بود که دو سال از این محکومیت به اتهام توهین به رهبری،‌ و به خاطر جمله‌ای از آقای علینژاد است که گفته بود، هر وقت خامنه‌ای از صدا ‌و ‌سیمای خودش اعلام برائت کرد، او نیز خواهرش را طرد می‌کند.

از سوی دیگر این روزنامه‌نگار مستقل، که می‌گوید جمهوری اسلامی برادر او را برای «ساکت و تنبیه کردن» او به گروگان گرفته است، پیشتر در گفت‌وگویی با صدای آمریکا گفته بود: «سپاه با خانواده خواهرم نقشه داشتند که به بهانه دیدار با مادرم من را به ترکیه بکشانند و در آنجا من را بدزدند. برادر من این نقشه آنها را فاش کرد و علنی در اینستاگرام خطاب به من نوشت: به ترکیه نیا. حالا آنها به خاطر افشای تبانی سپاه، برادر من را محکوم کرده‌اند.»

بر اساس اطلاعات موجود، ماموران وزارت اطلاعات ایران دوم مهر ماه سال ۹۸ با «حمله» به خانه علی علینژاد، او را بازداشت کردند.

این نخستین بار نیست که اعضای خانواده این روزنامه‌نگار مستقل و بنیان‌‌گذار کارزار «چهارشنبه‌های سفید» برای مبارزه با حجاب اجباری، توسط مقامات جمهوری اسلامی تحت فشار قرار می‌گیرند. اواخر فروردین ماه سال گذشته نیز خانم علینژاد به صدای آمریکا گفته بود که مادرش را به پلیس امنیت احضار کرده و به او هشدار داده بودند که باید درباره «ارتباط تلفنی با خارج از کشور» پاسخگو باشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy