Thursday, May 27, 2021

صفحه نخست » پاسخ منفی و قاطع خامنه‌ای به "خیال‌بافی‌ها"

khamenei.jpg- خامنه‌ای از شورای نگهبان دفاع کرد

- رهبر جمهوری اسلامی با قانونی خواندن رد صلاحیت‌ها، از نامزدهای رد صلاحیت‌شده برای پذیرش نظر شورای نگهبان تشکر کرد

ایندیپندنت فارسی - علی‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه ۶ خرداد، با حمایت قاطع از تصمیم شورای نگهبان در رد صلاحیت چهره‌هایی شاخص از هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرای جمهوری اسلامی، به تردیدها در مورد ایجاد تغییراتی در ترکیب نامزدهای تایید صلاحیت شده پایان داد.

سخنان روز پنج‌شنبه علی خامنه‌ای در ارتباط تصویری با نمایندگان مجلس، پاسخ منفی و قاطع او به درخواست‌هایی محسوب می‌شود که در روزهای اخیر از او برای تایید صلاحیت شماری از چهره‌های رد صلاحیت‌شده، از جمله علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری شده بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، دیروز به‌طور علنی تایید کرد که نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی نوشته و از او درخواست کرده است که اگر صلاح و مصلحت می‌داند، در تصمیم شورای نگهبان تجدید نظر کند و اجازه دهد انتخابات اندکی رقابتی باشد.

با این همه، علی خامنه‌ای در پاسخی عمومی به درخواست رئیس‌جمهوری، به‌طور قاطع از آنچه آن را رویه قانونی شورای نگهبان خواند، دفاع کرد.

او همچنین از نامزدهایی که صلاحیتشان احراز نشده و با «متانت» به تصمیم شورای نگهبان احترام گذاشتند، تشکر کرد. پیشتر علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری، با پذیرش نظر شورای نگهبان، پایان فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغاتی خود را اعلام کرده بودند.

خامنه‌ای گفت: «از آن کسانی که صلاحیتشان را شورا تشخیص نداد و احراز نکرد و اینها نجیبانه با این مسئله برخورد کردند از آنها هم تشکر مضاعف باید بکنیم. حتی بعضی مردم را تحریص کردند که در انتخابات شرکت کنند، پای صندوق‌ها بروند.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

علی خامنه‌ای در عین حال، از برخی از نامزدها که از عدم شرکت در انتخابات سخن گفته‌اند انتقاد کرد. او از نامزد خاصی نام نبرد، اما گفت: «به حرف این کسانی که ترویج می‌کنند که فایده‌ای ندارد، نرویم، نمی‌رویم پای صندوق رأی اعتنا نکنید. اینها دلسوز مردم نیستند. کسی که دلسوز مردم است مردم را از رفتن پای صندوق منع نمی‌کند.»

از میان نامزدها، تنها محمود احمدی‌نژاد با صراحت گفته که در انتخابات شرکت نمی‌کند و از هیچ نامزدی نیز حمایت نخواهد کرد.

جبهه اصلاحات هم که هیچ نامزدی در این انتخابات ندارد، تنها به گفتن این نکته کفایت کرده است که به دلیل نداشتن نامزد، در این انتخابات «مشارکت فعال» نخواهد داشت.

با وجود آنکه مخالفان جمهوری اسلامی پر رنگ‌تر از هر دوره دیگر خواستار تحریم «انتخابات نمایشی» شده‌اند و براساس تمامی نظرسنجی‌ها، میزان مشارکت مردم در انتخابات بسیار پایین خواهد بود، علی خامنه‌ای برخلاف دوره‌های قبل، در سخنان خود اصرار چندانی برای افزایش میزان مشارکت و فراهم کردن زمینه‌های آن نکرد.

او گفت: «به مردم عزیزمان عرض می‌کنم؛ ملت عزیز ایران! انتخابات در یک روز انجام می‌گیرد، اما اثر آن در چند سال باقی می‌ماند.»

رهبر جمهوری اسلامی افزود: «در انتخابات شرکت کنید، انتخابات را متعلق به خودتان بدانید که متعلق به شماست و از خدا کمک و هدایت بخواهید که شما را هدایت کند به آنچه که درست و حق است و به کسی که شایسته است و بروید پای صندوق و رأی بدهید.»

علی خامنه‌ای در سخنان خود همچنین از عملکرد یک سال گذشته مجلس یازدهم، که ضعیف‌ترین مجلس شورای اسلامی قلمداد شده، به‌طور کامل دفاع کرد و گفت: «بحمداللّه مجلس در یک سالی که گذشت نشان داد که هم پرتلاش است، هم دارای همت بلند است، هم کارآمد است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy