Tuesday, May 25, 2021

صفحه نخست » نویسنده دوتابعیتی رمان‌های جاسوسی، در چین به اتهام جاسوسی محاکمه می‌شود

china.jpg سایت ادبی بانگ - پنجشنبه ۲۷ مه/ ۶ خرداد نخستین جلسه محاکمه یانگ هنجون، نویسنده چینی‌تبار استرالیایی که ژانویه ۲۰۱۹ به اتهام جاسوسی در بدو ورود به چین در فرودگاه بین‌المللی گوانگجو بازداشت شده بود آغاز می‌شود.

به گزارش الجزیره، یانگ هنجون که به خاطر رمان‌های جاسوسی شهرت دارد و از فعالان آزادی بیان در چین به شمار می‌آید در نامه‌ای سرگشاده که در رسانه‌های استرالیایی منتشر شده است اعلام کرد:

«من واهمه‌ای ندارم و هرگز هم تن به سازش نمی‌دهم. ارزش‌هایی که به آن‌ها باور دارم و آن ارزش‌ها را در آثارم با خوانندگانم در میان گذاشته‌ام اهمیت بیشتری دارند تا زندگی من.»

یانگ هنجون متهم است که با جاسوسی برای استرالیا «امنیت ملی» چین را به خطر انداخته است.

عفو بین‌الملل اعلام کرده است که یانگ از زمان بازداشت‌اش تاکنون بیش از ۳۰۰ بار بازجویی شده.

یانگ قبل از مهاجرتش به استرالیا به مدت ۱۴ سال کارمند وزارت امنیت کشور (ام اس اس) - یک سازمان امنینی و اطلاعاتی غیرنظامی در جمهوری خلق چین- بود. او که از شغلش ناراضی بود بر اساس تجربه‌هایش در‌ام اس اس شروع به نوشتن رمان‌های جاسوسی کرد و با نام مستعار «وای شی» این آثار را در شبکه اینترنت منتشر کرد و به زودی به شهرت رسید و به استرالیا مهاجرت کرد.

مطالب بیشتر در سایت ادبی بانگ

نخستین رمان او (Fatal Weakness) یک تریلر سیاسی است: داستان یک جاسوس دوجانبه که ظاهرا برای سازمان‌های اطلاعاتی در آمریکا و چین کار می‌کند اما معلوم می‌شود که تنها به خودش و خواسته‌ها و عقایدش پایبند است.

یانگ همایش‌هایی درباره آزادی بیان در چین برگزار کرد و به عنوان یکی از فعالان آزادی بیان خود را شناساند. اما اپوزیسیون چین او را به عنوان یک چهره نه چندان قابل اعتماد که ایجاد دودستگی و اختلاف می‌کند می‌شناسد.

پدر یانگ در چین نویسنده بود و تحت تعقیب قرار داشت. او ادعا می‌کند که مدتی در وزارت امور خارجه چین به عنوان دیپلمات کار می‌کرده است. دولت چین اما این ادعا را تکذیب کرده.

دولت استرالیا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که یانگ هنجون در این مدت نه تنها ممنوع‌الملاقات بوده است، بلکه به وکیل هم دسترسی نداشته.

اگر اتهام یانگ محرز شود، او به اعدام محکوم می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy