Friday, May 28, 2021

صفحه نخست » کدخدایی به صادق لاریجانی تذکر داد

kadkhodai_052821.jpgعباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، می‌گوید به صادق لاریجانی درباره اعتراضی که به رد صلاحیت‌ها داشته تذکر داده است

بی بی سی - آقای کدخدایی گفته است: "درمورد صحبت‌های آقای آملی لاریجانی، بنده صحبت‌هایی با ایشان داشته‌ام و نکاتی را متذکر شدم، ولی من مسئول صحبت‌های ایشان نیستم."

آقای لاریجانی پس از اعلام نامزدهای نهایی انتخابات گفت این در حالی است که آقای لاریجانی گفت در دو دهه‌ای که در شورای نگهبان بوده هرگز تصمیمات شورای نگهبان برایش این چنین "غیرقابل‌دفاع" نبوده است. البته او یک روز بعد گفت سخنانش "فارغ از مصلحت بودن یا نبودن" از سر "دلسوزی" بوده است.

علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس و برادر صادق لاریجانی یکی از ردصلاحیت‌شدگان شاخص این انتخابات است.

معیارهای شورای نگهبان چیست؟

عباسعلی کدخدایی گفته است شورای نگهبان از "گزارش‌های مراجع امنیتی" استفاده می‌کند، "اما نظرات اعضا متفاوت است".

آقای کدخدایی گفته شورای نگهبان مطابق معیارهای قانونی عمل می‌کند، اما افزوده "این معیار‌ها متاسفانه خیلی روشن نیست و باید دقیق‌تر مشخص شود. به عبارتی این معیار‌ها کیفی است و تعابیر و تفاسیر متفاوتی از سوی افراد مختلف از آن انجام می‌گیرد و هر کس از زاویه‌ای به آن نگاه می‌کند."

شورای نگهبان در ایران در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ بدون تصویب مجلس یا برگزاری همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی شرایط نامزدهای ریاست جمهوری را تغییر داد.

هرچند افرادی مانند علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری پیش شرایط این مصوبه جدید را داشتند و پیشتر هم برای نامزدی در ریاست جمهوری صلاحیتشان تایید شده بود، این بار صلاحیتشان رد شد و به طور رسمی دلیل روشنی برای این تصمیم شورای نگهبان ارائه نشده است.

واکنش‌های دیگر به صادق لاریجانی چیست؟

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته برخی از منتقدان شورای نگهبان در مواجهه با این نهاد "شروع به نق زدن و بهانه‌گیری و ایراد گرفتن می‌کنند" تا این طور جلوه داده شود که "کار شورای نگهبان این است که عده مشخصی را انتخاب و به مردم معرفی می‌کند تا مردم از میان افرادی که شورای نگاه انتخاب کرده، انتخاب کنند".

آقای مصباحی مقدم افزوده همه انتقادها به شورای نگهبان این چنین است.

او گفته: "اگر شخصی مانند آقای آملی لاریجانی انتقاد می‌کند، از سر دلسوزی است و هیچگونه قصد تخریب شورای نگهبان را ندارد بلکه از مدافعان سرسخت شورای نگهبان در دهه‌های گذشته بوده است."

سابقه انتقادهای صادق لاریجانی از شورای نگهبان چیست؟

در سال ۱۳۹۸ صادق لاریجانی انتقادهای تندی از محمد یزدی مطرح کرده بود.

آقای لاریجانی آقای یزدی را متهم کرده بود که تنها به جنجال "با صدای بلند و داد و قال به مسئولین و بزرگان توهین کردن و افترا زدن و تحقیر کردن" می‌پردازد.

او گفته بود آقای یزدی "سخنان غیردقیق، غیرمستدل و حتی نامربوط" در شورای نگهبان دارد، اما به احترام سن او کسی به او چیزی نمی‌گوید.

آقای لاریجانی در آن مقطع هدف حملات رسانه‌ای شدید محافظه‌کاران بود و محمد یزدی گفته بود: "فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟"



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy