Tuesday, Jun 1, 2021

صفحه نخست » ترکیه روش ایران و بلاروس در ربودن مخالفان را تکرار کرد

gulan.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - سازمان اطلاعات ترکیه، «صلاح‌الدین گولن»، برادرزاده فتح‌الله‌ گولن، رهبر اسلامگرای تبعیدی اپوزیسیون، را پس از دستگیری در خارج از این کشور به ترکیه منتقل کرده است. صلاح‌الدین گولن به عضویت در جنبش گولن که از سوی دولت ترکیه به عامل کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ معرفی شده، متهم شده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه، با انتشار تصویری از صلاح‌الدین گولن، اعلام کرد که یکی از بستگان فتح‌الله گولن، رهبر اسلام‌گرای ترکیه که اکنون در تبعید به سر می‌برد، در خارج از ترکیه دستگیر شده و سازمان اطلاعات ملی ترکیه (میت) پس از بازداشت، وی را به ترکیه منتقل کرده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

در گزارش خبرگزاری آناتولی، محل و زمان دستگیری صلاح‌الدین گولن مشخص نشده است اما همسر صلاح‌الدین گولن در ویدیوئی که روز ۲۰ مه در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بود، مدعی شد که با همسرش در کنیا زندگی می‌کنند و صلاح‌الدین گولن در مدرسه‌ای در نایروبی، معلم است. در این ویدیو گفته شده است که از روز ۳ مه تاکنون خبری از صلاح‌الدین گولن در دست نیست.

همسر صلاح‌الدین گولن، در این ویدئو، که در پایگاه‌های اطلاع‌رسانی وابسته به فتح‌الله گولن بازنشر شده است، ادعا کرده است که صلاح‌الدین گولن توسط «افراد ناشناس» دستگیر شده است.

مقامات ترکیه، صلاح‌الدین گولن را به عضویت در جنبش گولن و ایفای نقشی مهم در این جنبش متهم می‌کنند. رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، فتح‌الله گولن، رهبر اسلامگرای ترکیه، را عامل کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ در ترکیه معرفی می‌کند.

فتح‌الله گولن، که هم‌اکنون در ایالات متحده آمریکا در تبعید به سر می‌برد، همواره این اتهام را تکذیب کرده است. تشکیلات گولن نیز از سوی رئیس‌جمهوری ترکیه، «تشکیلات تروریستی» معرفی شده است.

فتح‌الله گولن، رهبر اسلامگرای ترکیه، که رهبری یک جریان با نفوذ در این کشور را برعهده دارد، پیش از این، یکی از متحدان رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بود.

در ویدئوی منتشر شده توسط همسر صلاح‌الدین گولن آمده است که وی در مدرسه‌ای در نایروبی به تدریس مشغول بوده است. طرفداران فتح‌الله گولن، علاوه بر ترکیه، در تعدادی از کشورها، مدارسی را برای آموزش کودکان بی‌بضاعت تاسیس کرده و اداره می‌کنند.

دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه، در سال‌های اخیر، با همین روش، در خارج از ترکیه، اقدام به ربودن افراد دیگری در دست‌کم ۲۰ کشور دیگر نموده است. این شیوه بازداشت توسط دستگاه اطلاعاتی ترکیه، از کشورهای حوزه بالکان تا اندونزی دارای سابقه است. در سال ۲۰۱۸ نیز سه نفر در گابن به همین روش بازداشت شدند که به محکومیت‌های شش تا ده سال حبش محکوم شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy