Tuesday, Jun 1, 2021

صفحه نخست » احکام کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه استقلال و پرسپولیس؛ لطفا درست حرف بزنید

afc_053121.jpgایران وایر - کنفدراسیون فوتبال آسیا، در جدیدترین احکام خود، باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را با جرایمی متفاوت از گذشته روبه‌رو کرد. باشگاه پرسپولیس به دلیل آنچه رفتاری دربرگیرنده «تبعیض نژادی» خوانده می‌شد و همین‌طور مربی و بازیکن استقلال به دلایل عدم حضور در کنفرانس خبری و توهین به تیم رقیب در نشست خبری؛ دلایلی که در فوتبال ایران هرگز برای آن بازخواست نشده بودند، جریمه شده‌اند.

***

۲۷ فروردین‌ماه سال جاری، فدراسیون فوتبال هند به دلیل انتشار پستی «تحریک‌آمیز» در صفحه اینستاگرام باشگاه «پرسپولیس»، علیه این باشگاه ایرانی به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام شکایت کرد.

صفحه اینستاگرام باشگاه پرسپولیس پیش از سفر این تیم به هندوستان جهت حضور در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، اقدام به انتشار پستی کرده بود که بازتابی منفی در رسانه‌های کشور هند داشت. صفحه اینستاگرام منتسب به این باشگاه، حضور بازیکنان پرسپولیس در هند را با هجوم ارتش «نادر شاه افشار» به این کشور مقایسه کرده بود.

وب‌سایت «گل» (GOAL) به نقل از مقامات فدراسیون فوتبال هند ادعا کرده بود که رییس فدراسیون فوتبال این کشور، در نامه‌ای رسمی خطاب به دبیرکل کفدراسیون فوتبال آسیا از رفتار غیرمسئولانه مدیران باشگاه پرسپولیس ابراز خشم کرده بود.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

در نامه فدراسیون فوتبال هند می‌خوانیم: «مایل هستیم رفتار ناشایست باشگاه پرسپولیس، نماینده جمهوری اسلامی قبل از سفر به هند را نکوهش کنیم. این باشگاه پست خاصی را در رسانه اجتماعی رسمی خود ارسال کرد که باعث ایجاد هیاهویی گسترده در رسانه‌ها شده و به احساسات مردم هند به صورت گسترده آسیب رسانده است. این مطلب کاملا خارج از هرگونه اخلاق ورزشی بود و نشان‌دهنده ناتوانی آن‌ها در شرکت در مسابقات فوتبالی در این سطح بالا است.»

فدراسیون فوتبال هند هم‌چنین ضمن محکومیت صریح این اقدام، از کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کرد، اقدامات صحیح علیه این باشگاه انجام شود. شکایت هندی‌ها به کدهای ۵۰ و ۵۸ آیین‌نامه انضباطی و اخلاقی کنفدراسیون فوتبال آسیا اشاره می‌کرد.

باشگاه پرسپولیس پیش از این به دلیل شادی گل «عیسی آل‌کثیر» پس از گل‌زنی به نماینده ازبکستان، طعم محرومیت و جریمه نقدی سنگین، با بندهای انضباطی مرتبط با مسائل نژادپرستانه را چشیده بود.

باشگاه پرسپولیس بلافاصله پست خود را حذف و در بیانیه‌ای از مردم هند عذرخواهی کرد.

با این وجود، پس از رقابت‌های مرحله گروهی لیگ قهرمانان و بازگشت پرسپولیس از کشور هند، کمیته انضباطی AFC رای به محکومیت باشگاه پرسپولیس داد.

در حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا آمده است: «باشگاه پرسپولیس به دلیل بی‌احترامی، مسائل مربوط به تبعیض نژادی، به ممنوعیت از حضور تماشاگران از یک بازی خانگی این تیم در مسابقات باشگاهی AFC در ایران محکوم شد که این حکم، نباید در دیداری که به‌خاطر شیوع کرونا بدون تماشاگر برگزار می‌شود، اجرا شود. این باشگاه همچنین باید جمعا مبلغ ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار پرداخت کند.»

صفحه اینستاگرام باشگاه پرسپولیس در اختیار کارگزار این باشگاه است و مدیران این مجموعه هیچ اختیاری در مورد پست‌ها یا اظهارنظرهایی که در این صفحه می‌شود، ندارند.

شرکت «آتیه داده پرداز» از هولدینگ‌های زیرمجموعه ستاد فرمان امام است که طی یک سال گذشته، بسیاری از اختیارات این مجموعه را در دست گرفته است.

مصایب مالی باشگاه پرسپولیس البته امروز فقط در آرای کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا خلاصه نشد. امروز دادگاه حکمیت ورزش (CAS) طی حکمی به باشگاه پرسپولیس خبر داد که باید طی ۳۰ روز آینده مبلغ ۵۸۰ هزار دلار به «گابریل کالدرون» سرمربی آرژانتینی سابق خود پرداخت کند.

«محمدحسن انصاری‌فرد» مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس، گابریل کالدرون را در میانه فصل گذشته به دلیل آنچه «مشکلات اخلاقی» این سرمربی می‌دانست، از سرمربی‌گری پرسپولیس اخراج کرد.

گابریل کالدرون در نیم‌فصل نوزدهمین دوره لیگ برتر و پس از جدایی از جمع سرخپوشان برای دریافت مطالباتش به فیفا شکایت کرد و این نهاد باشگاه پرسپولیس را به پرداخت ۵۸۰ هزار دلار محکوم کرد. پس از این اتفاق باشگاه پرسپولیس پرونده یادشده را به CAS ارجاع داد؛ اما این پرونده نیز شکست خورد.

باشگاه پرسپولیس همچنین موظف است طی یک هفته آینده، مطالبات ۸۰۰ میلیون تومانی «سوشا مکانی» و ۵۰۰ میلیون تومانی «شایان مصلح» را نیز پرداخت کند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین «مهدی ترابی» بازیکن پرسپولیس را نیز به دلیل «تاخیر حضور در کنفرانس خبری» به ۲هزار دلار جریمه نقدی محکوم کرد که باید ۵۰۰ دلار آن را تا ۹۰ روز دیگر پرداخت کند.

در فوتبال ایران، عدم حضور مربیان یا بازیکنان در کنفرانس‌های خبری، نوعی «تشخص» محسوب می‌شود. سرمربیان، دستیاران خود را به کنفرانس خبری می‌فرستند و بازیکنان دیرتر از زمان مقرر به محل کنفرانس خبری می‌آیند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا اما این تشخص وارونه را برنمی‌تابد. پس به صورت نمونه «فرهاد مجیدی» سرمربی استقلال را که گاهی عادت به تحریم کنفرانس‌های خبری دارد، با جریمه سنگین ۱۰ هزار دلاری روبه‌رو کرده است.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در متن جداگانه‌ای خطاب به باشگاه استقلال نوشته است: «باشگاه استقلال به دلیل عدم تضمین حضور سرمربی خود در نشست خبری پیش از بازی با الدحیل، ۱۰ هزار دلار جریمه شد که ۲ هزار و ۵۰۰ دلار باید در ۹۰ روز آینده پرداخت کند.»

مسامحه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال با سرمربیانی که حضور در کنفرانس‌های خبری را در شان خود نمی‌بینند، باعث عادت مربیان فوتبال ایران برای تمکین نکردن از حضور در کنفرانس‌های خبری شده است.

این کنفدراسیون همچنین «وریا غفوری» کاپیتان استقلال را نیز به دلیل اظهارات بعد از دیدار مقابل الشرطه در نشست خبری که «باعث بی‌احترامی» به تیم رقیب دانسته، به ۵ هزار دلار جریمه محکوم کرده است. مبلغ ۳ هزار و ۷۵۰ دلار آن به مدت دو سال تعلیق شده و باشگاه استقلال باید یک هزار و ۲۵۰ دلار از این مبلغ را ظرف مدت ۹۰ روز آینده پرداخت کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy