Tuesday, Jun 1, 2021

صفحه نخست » رقابت ایران و روسیه در عرصه زبان

zaban_053121.jpgایران برای رقابت با روسیه مدارس رایگان زبان فارسی در سوریه احداث می‌کند

زبان روسی رسما به عنوان زبان دوم در مدارس و دانشگاه‌های سوریه تدریس می‌شود

العربیه - دیدبان حقوق بشر سوریه، روز سه شنبه 11 خرداد، فاش کرد رژیم ایران در ادامه تلاش‌هایش برای نفوذ بیشتر در سوریه و رقابت با روسیه، اقدام به احداث مدارس و مراکز فرهنگی زبان فارسی در شرق این کشور کرده است. هدف از این مراکز جذب گروه‌ها و اقشار مختلف سوریه از جمله کودکان، از طریق فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی است.

دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داد، روز سه شنبه 11 خرداد، «مرکز فرهنگی ایران»، دوره‌ای برای آموزش رایگان زبان فارسی به کودکان سوری در شهر المیادین در استان دیرالزور را افتتاح کرد. این دومین دوره‌ای است که برای آموزش زبان فارسی و تبلیغات فرقه‌ای رژیم ایران در سوریه برگزار می‌شود. اولین دوره‌های تبلیغاتی ایران در سوریه در اواسط سپتامبر سال 2020، با نام «شکوفه‌های فرات» برگزار شد و در آن آموزه‌های تبلیغاتی با اهداف ایدئولوژیک و فرقه‌گرایانه برای کودکان سوری ارائه شد.

مرکز فرهنگی ایران اعلام کرده به کسانی که در پایان دوره، آزمون زبان فارسی را با نمره عالی طی کنند، یک میلیون لیر سوری جایزه خواهد داد. پیشتر «مرکز فرهنگی ایران» در 15 سپتامبر 2020، در المیادین دوره‌های رایگان شبانه برای آموزش زبان فارسی به کودکان و دانش آموزان دبستانی سوریه دایر کرده بود.

رقابت ایران و روسیه در عرصه زبان

روزنامه «واشینگتن پست»، در روزهای گذشته گزارش کرد، تلاش جمهوری اسلامی برای نفوذ از طریق آموزش زبان فارسی در سوریه در راستای رقابت میان مسکو و تهران در عرصه‌های مختلف از جمله ترویج زبان فارسی و روسی در سوریه صورت می‌گیرد.

بر این اساس روسیه در این زمینه تاکنون پیش‌دستی و برتری خود را حفظ کرده است، به ویژه اینکه مسکو توانست زبان دوم سوریه در مدارس و دانشگاه‌ها از زبان فرانسوی به زبان روسی تغییر دهد و اکنون زبان روسی به عنوان زبان دوم برای آموزش در سراسر کشور سوریه در نظر گرفته شده است.

روس‌ها نه تنها از نظر نفوذ نظامی، تسلط بر بنادر و مناطق استراتژیک دارای نفت و گاز در سوریه بر ایران برتری دارند بلکه حتی در عرصه ترویج زبان روسی در مدرس نیز ایران را به حاشیه برده و شکست داده‌اند. سال گذشته اولین دوره امتحانات زبان روسی در مدارس متوسطه سوریه رسما برگزار شد.

با این حال، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش ایران بر اهمیت ورود زبان فارسی به سیستم آموزشی سوریه تأکید کرد و گفت تهران برای آموزش رسمی زبان فارسی در مدارس سوریه به تلاش خود ادامه می‌دهد.

رژیم ایران تاکنون در برخی از مدارس که در بازسازی یا تاسیس آنها نقش داشته، دوره‌هایی برای زبان فارسی به صورت رایگان به راه انداخته است. این مدارس بیشتر در مناطق ویران‌شده و جنگ‌زده مانند استان‌های الرقه و دیرالزور قرار دارند. الرقه پیشتر تحت کنترل داعش بود و در دیرالزور هم، اغلب مردم در نتیجه جنگ، به مناطق دیگری در سوریه یا ترکیه پناه بردند، با این حال ایران کلاس‌های زبان فارسی را به برنامه درسی مدارس ابتدایی مناطق جنگ‌زده افزوده است.

گفتنی است که ایران ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد یک کنسولگری در حلب افتتاح کند. این امر اهالی حلب و بسیاری از سوری ها را نگران کرده که مبادا تهران تصمیم گرفته گفتمان فرقه‌گرایی خود را این بار در حلب گسترش دهد. اغلب ساکنان حلب سنی هستند به شدت با حضور ایران و انتشار گفتمان فرقه‌گرایانه در این منطقه مخالف هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy