Wednesday, Jun 2, 2021

صفحه نخست » میلیونر راستگرا و "نخست وزیر بعدی" اسرائیل را بهتر بشناسیم

bbc2.jpgبی بی سی فارسی - بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل سرانجام در موقعیتی قرار گرفته که ممکن است شغل خود را از دست بدهد.

او به مدت دوازده سال توانست در مقام رهبری دولت اسرائیل قدرت را حفظ کند، از تلاش‌های مستمر برای برکناری خود جان به در ببرد و از پیگرد قضایی به اتهام فساد طفره برود.

اما گروهی نامحتمل از شخصیت‌ها و گروه‌های رقیب - از ملیگرایان افراطی گرفته تا اسلامگرایان عرب - با یک هدف مشترک گرد هم آمدند: سرنگونی "شاه بی بی"، عنوانی که مردم اسرائیل بر نخست وزیر با سابقه خود گذاشته‌اند.

قرار است در این ائتلاف، دو تن از رهبران مخالف به طور نوبتی هر کدام سمت نخست وزیری را برای دو سال در دست بگیرد.

نوبت اول به نفتالی بنت خواهد رسید که در دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو شریک او بود. نوبت دوم نصیب یائیر لاپید خواهد شد.

اما در مورد نفتالی بنت چه می‌دانیم؟

میلیونر راستگرا

آقای بنت برای اولین بار به عنوان همکار و دست پرورده بنیامین نتانیاهو وارد صحنه سیاست اسرائیل شد.

او به عنوان مشاور، دستیار ارشد و رئیس ستاد آقای نتانیاهو خدمت کرده و سمت‌های وزیر آموزش و دفاع را هم در دولت‌های اخیر نتانیاهو داشته است.

از نظر گرایش عقیدتی، او به نتانیاهو به مراتب بیش از شرکای خود در ائتلاف جدید نزدیک است.

نفتالی بنت گفته است که او هم مانند آقای نتانیاهو به جناح راستگرا در صحنه سیاسی اسرائیل تعلق داشته و "به این هم افتخار می‌کنم."

در بعضی از موارد، او حتی از رئیس سابق خود نیز بیشتر به راست گرایش داشته و این ارزیابی را هم می‌پذیرد.

او اخیراً به روزنامه تایمز اسرائیل گفت: "من از بی بی (نتانیاهو) راستگراتر هستم، اما از تشدید نفرت و تفرقه‌افکنی به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی بهره‌برداری نمی‌کنم."

او آشکارا طرح تشکیل یک کشور مستقل فلسطینی در کرانه غربی و غزه را رد می‌کند.

در سال ۲۰۱۸ او تاکید کرد: "من یک سانتیمتر دیگر زمین به عرب‌ها نمی‌دهم، ما باید برای همیشه این تصور را کنار بگذاریم که اگر به آنها زمین بیشتری بدهیم، به ما علاقمند خواهند شد."

او همچنین قهرمان مدافع استقرار یهودیان در اراضی اشغالی در کرانه غربی رود اردن و یکی از رهبران پیشین "یشا" - نهضت اصلی مهاجران مستقر در کرانه غربی- است و از این موقعیت به عنوان بخشی از مصالح لازم برای تحکیم پایه‌های قدرت سیاسی خود بهره برده است.

آقای بنت همیشه یک سیاستمدار نبوده است. او قبل از ورود به صحنه سیاسی در اوایل سال ۲۰۰۰ به عنوان پسر یک خانواده مهاجر از سانفرانسیسکو، با فعالیت در بخش فناوری پیشرفته میلیون‌ها دلار ثروت اندوخت.

او در سال ۱۹۹۹ شرکت Cyota را تاسیس کرد و بعدها این شرکت فعال در تولید و توزیع نرم‌افزار ضد هکر را به قیمت ۱۴۵ میلیون دلار فروخت.

او اکنون رهبر یک حزب راستگرا به نام یامینا است که اگرچه در انتخابات اخیر با کسب تنها هفت کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان در رده پنجم قرار گرفت اما اینک به فرمانروایی تبدیل شده که مگر در شرایط بحران سیاسی اسرائیل قاعدتا نمی‌بایست به چنین موقعیتی دست یابد.

بنت و بی بی: از متحد تا رقیب

با وجود روابط طولانی و قدیمی کاری با هم، آقایان نتانیاهو و بنت دیگر متحد یکدیگر نیستند.

گفته می‌شود که دوستی این دو در اواخر دهه ۲۰۰۰ و زمانی از میان رفت که نفتالی از سمت دستیار ارشد نتانیاهو کناره گیری کرد.

اما با وجود رقابت و حتی مخالفت علنی، این دو در چند دولت ائتلافی به کار مشترک ادامه دادند و آقای بنت چندین سمت را در کابینه‌های به رهبری نتانیاهو برعهده گرفت که جدیدترین آنها وزارت دفاع بود.

با اینهمه، این اولین بار است که آقای بنت به طور رسمی استاد سابق خود را به چالش می‌کشد و قبول این موضوع برای آقای نتانیاهو سنگین بوده است.

پس از آنکه نفتالی بنت تشکیل ائتلاف به رهبری خود را اعلام کرد، بنیامین نتانیاهو خطاب به او گفت: "هیچکس در کشور نیست که اگر می‌دانست در نظر دارید به این کار دست بزنید به شما رای می‌داد."

عادت به جنجال سیاسی

نفتالی بنت که به زبان انگلیسی مسلط و با راه و رسم رسانه‌ها به خوبی آشناست غالبا در شبکه‌های تلویزیونی خارجی ظاهر شده و از اقدامات اسرائیل دفاع کرده است.

البته او با اظهارات جنجال برانگیز هم بیگانه نیست.

آقای بنت در یک بحث تلویزیونی داخلی اسرائیل یک بار به یک نماینده عرب پارلمان این کشور گفت: "وقتی شما هنوز از درخت‌ها بالا و پائین می‌رفتید، ما در این سرزمین یک کشور یهودی داشتیم."

آقای بنت همچنین تاکید کرده که تشکیل دولت فلسطین به منزله "خودکشی" برای اسرائیل است.

او در سال ۲۰۱۵ هشدار داد که: "حتی اگر دنیا هم ما را تحت فشار قرار دهد، هرگز به میل خود خودکشی نخواهیم کرد."

چه کسان دیگری در این ائتلاف هستند؟

مگر در شرایط کنونی اسرائیل، این ائتلاف یک گروهبندی نامحتمل و بعید می‌بود.

در کنار بنت، یائیر لاپید حضور دارد. او در سابق از مجریان محبوب تلویزیونی بود که پس از انتخابات اخیر، نقش رهبری مخالفان دولت را هم برعهده گرفت. وظیفه جور کردن دولت ائتلافی برعهده او بوده است.

او میانه‌روتر از شریک ائتلافی خود است و از راه حل دو کشور حمایت می‌کند.

طبق توافقی که برای تشکیل این ائتلاف به دست آمده، آقای لاپید پس از اتمام دوره نخست وزیری نفتالی بنت در مقام نخست وزیر زمام امور را به دست می‌گیرد.

نام قابل توجه دیگر در میان ائتلاف هشت حزبی جدید آویگدور لیبرمن است. او یک شخصیت ملیگرای جنجالی با گرایش راست افراطی است که زمانی اظهار داشت که باید آن گروه از شهروندان عرب اسرائیل را که به این کشور وفادار نیستند "سر برید."

این ائتلاف همچنین به حمایت غیرمستقیم "فهرست متحد عربی" متکی است که یک حزب کوچک اسلامگراست. این حزب در برابر پشتیبانی از ائتلاف جدید خواستار آن است که سبک زندگی محافظه‌کارانه مسلمانان مورد حمایت قرار گیرد و دولت بودجه بیشتری به شهرهایی اختصاص دهد که اکثر ساکنان آنها اسرائیلی‌های عرب تبار هستند و اعراب اداره امور شهری را در دست دارند.

این اولین حزب متعلق به شهروندان عرب اسرائیل است که در یک دولت ائتلافی این کشور شرکت می‌کند.

سئوال این است که با توجه به تنوع نگرش و سیاست این گروه‌ها، چه وجه اشتراکی بین آنها وجود دارد؟

جواب این است که: تقریباً هیچ چیز به استثنای تمایل مشترک به برکناری نتانیاهو.

با برکناری بنیامین نتانیاهو از مقام نخست وزیری، او در معرض پیگرد قضایی به اتهام ارتشا، کلاهبرداری و خیانت به اعتماد عمومی قرار خواهد داشت هرچند همواره تاکید کرده که فرار از پیگرد هرگز انگیزه تلاش او برای حفظ مقام نخست وزیری نبوده است.

آقای نتانیاهو ائتلاف جدید را تهدیدی علیه امنیت اسرائیل توصیف کرده و البته دلایل زیادی هم وجود دارد که این ائتلاف ممکن است شکست بخورد.

البته هدف مشترک آنها هم به اندازه کافی نیرومند است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy