Monday, Jun 7, 2021

صفحه نخست » مرگ علی اکبر محتشمی‌پور، از از حواریون خمینی و بنیان‌گذاران حزب‌الله

farda6.jpgاو یکی از حواریون آیت‌الله خمینی بود که از نگاه منتقدان و مخالفان نظام حاکم بر ایران، مسئول کشتارهای دهه ۶۰، از جمله اعدام هزاران زندانی سیاسی به شمار می‌روند

***

رادیو فردا - علی اکبر محتشمی‌پور، نماینده پیشین مجلس و از بنیان‌گذاران حزب‌الله لبنان، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

او که هنگام مرگ ۷۵ ساله بود، در شهر نجف عراق زندگی می‌کرد و پس از ابتلا به کرونا، ابتدا به کرمانشاه و سپس به تهران منتقل و در بیمارستان خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران بستری شد.

آقای محتشمی‌پور که از چهره‌های مشهور جریان اصلاح‌طلب بود، سوابقی چون وزارت کشور در دولت دوم میرحسین موسوی و حضور در دوره سوم و ششم مجلس داشت.

او که عضو شورای مرکزی مهم‌ترین نهاد سیاسی اصلاح‌طلبان یعنی مجمع روحانیون مبارز بود، در انتخابات سال ۸۴ رئیس ستاد انتخاباتی کروبی و در سال ۸۸، رئیس ستاد صیانت از آرای میرحسین موسوی بود.

علی اکبر محتشمی‌پور به همراه حسین شیخ‌الاسلام، معاون پیشین وزارت خارجه ایران و سه فرمانده جوان سپاه پاسداران یعنی حسین دهقان، احمد وحیدی و فریدون وردی‌نژاد، یکی از اضلاع پنجگانه گروهی از مقام‌های ایرانی بود که در دهه ۱۹۸۰ حزب‌الله لبنان را تأسیس کردند.

آقای محتشمی‌پور چندی پس از وقایع انتخاباتی سال ۸۸ به عراق رفت و رسانه‌ها گزارش دادند که او به «حالت قهر گونه‌ای ایران را ترک کرد» و در شهر نجف ساکن شد. در اطلاعیه دفتر آقای محتشمی‌پور نیز اشاره شده است که او در ده سال گذشته در عراق زندگی کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

یکی از جنجالی‌ترین مواضع محتشمی‌پور در عرصه سیاست خارجی به سال ۶۹ باز می‌گردد که به همراه گروهی دیگر از نمایندگان مانند صادق خلخالی و هادی خامنه‌ای، برادر رهبر جمهوری اسلامی، از صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق به عنوان «خالد بن ولید زمان» نام برد و خواستار حمایت از صدام در جنگ کویت و جنگیدن علیه آمریکا شد.

آقای محتشمی‌پور که در آن زمان نماینده مجلس بود، از مردم خواست که «در جهاد مقدس علیه آمریکا شرکت» کنند و جنگ کویت را شبیه حوادث صدر اسلام دانست و گفت عراق در حال حاضر «خاکریز اول» در برابر «دنیای کفر» است.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy