Monday, Jun 7, 2021

صفحه نخست » مرگ رئیس سابق آژانس فضایی اسرائیل در درگیری‌‌های شهر عکا

space_060721.jpgرئیس شاباک پیشتر درباره احتمال قتل‌های سیاسی در این کشور هشدار داده بود

العربیه - رسانه های اسرائیلی شامگاه یکشنبه 16 خرداد ، از مرگ «آوی هار اوین»، رئیس سابق آژانس فضایی اسرائیل بر اثر سوختگی و خفگی در جریان درگیری‌های عکا در بیمارستان رامبام حیفا خبر دادند.

آوی هار اوین 84 ساله رئیس سابق آژانس فضایی اسرائیل، در نتیجه جراحات که در جریان درگیری‌های ماه گذشته در عکا برداشته بود، در بیمارستان حیفا درگذشت.

در ماه مه گذشته درگیری‎‌ها میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان در چندین شهر اسرائیلی رخ داد. این درگیری‌ها به زخمی شدن چند تن از طرفین در پی آتش‌زدن مغازه ها و تخریب هتل‌ها و اعمال خشونت‌‎آمیز دیگر منجر شد.

طی درگیری‎‌های 11 روزه اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه ، دو هتل در اسرائیل تخریب شد که اوی هار اوین مسئول سابق اسرائیلی در یکی از آنها اقامت داشت.

درگیری‌ها پس از تظاهراتی که در حمایت از خانواده‌های فلسطینی که از محله شیخ جراح در شهر قدس توسط اسرائیل از خانه‌های خود اخراج شده‌اند، آغاز شد و سپس به درگیری‌های شدید نظامی میان فلسطینی‌ها و ارتش اسرائیل در غزه و دیگر مناطق تبدیل شد.

هشدار درباره آشوب و قتل‌های سیاسی

با نزدیک شدن زمان کنار رفتن بنیامین نتانیاهو، از پست‌نخست‌وزیری، سازمان امنیت داخلی اسرائیل «شاباک» روز شنبه 5 ژوئن 2021 با انتشار بیانیه‌ای درباره احتمال بروز آشوب داخلی و قتل‌های سیاسی در این کشور هشدار داد. نتانیاهو طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری در تاریخ اسرائیل را دارد.

«ناداو آرگامان»، رئیس شاباک در این بیانیه گفت: « اخیرا شاهد تشدید و افراطی‌تر شدن بحث‌های نفرت‌آمیز و خشونت‌بار به ویژه در شبکه‌های اجتماعی هستیم.»

آرگامان در ادامه توضیح داد: « بعضی افراد و گروه‌ها ممکن است این اظهارت و فراخوان‌ها را به مجوزی برای اعمال خشونت یا حتی خونریزی تعبیر کنند.»

پس از آنکه «یائیر لابید» رهبر اپوزیسیون میانه‌روی اسرائیل توانست در انتخابات 23 مارس، با دیگر احزاب به توافق برسد، دوران نخست‌وزیری 12 ساله بنیامین نتانیاهو به پایان رسید.

دولت جدید اسرائیل که ترکیبی از احزاب، راست، چپ، لیبرال، ملی و دینی است، برای اولین بار در تاریخ این کشور ، یک حزب اسلامی عربی را در نیز در خود خواهد داشت.

نتانیاهو در روزهای گذشته بارها درباره دولت جدید هشدار داده و آن را یک «دولت خطرناک چپ» توصیف کرد.

بسیاری از گروه‌های افراطی در اسرائیل به شدت از نفتالی بینت خشمگین شده‌اند. او ریاست که یک حزب ملی افراطی کوچک را بر عهده دارد، قرار است جای نتانیاهو را بگیرد. بینت در حالی با لابید ائتلاف کرد که قبل از انتخابات به هوادارانش قول داده بود با هیچ حزب میانه‌رو یا عربی ائتلاف نکند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy