Monday, Jun 14, 2021

صفحه نخست » نامه‌ محسن هاشمی به خامنه ای

hashemi_061421.jpg«تظلم خواهی» محسن هاشمی از خامنه‌ای

صدای آمریکا - اظهارات وزیر سابق اطلاعات ایران درباره چگونگی رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ با واکنش تند بستگان و متحدان سیاسی رفسنجانی، از جمله محسن هاشمی رفسنجانی روبرو شده است.

حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات ایران، روز یکشنبه ۲۳ خرداد در یک گفت وگوی تلویزیونی به صراحت گفت که هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۹۲ بنا بر توصیه او به شورای نگهبان رد شد. مصلحی گفت در آن زمان، وزارت اطلاعات پیش بینی کرده بود که رفسنجانی در انتخابات برنده می‌شود و به همین دلیل او با حضور در شورای نگهبان از اعضای این نهاد خواسته بود با توجه به «هزینه ها و فواید» تایید یا رد صلاحیت رفسنجانی، او را رد صلاحیت کنند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز دوشنبه ۲۴خرداد ادعای وزیر سابق اطلاعات را رد کرد و در توییتی نوشت: « نمی خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم.»

در واکنش به این اخبار، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ایران که در سال ۱۳۹۲ رییس ستاد انتخاباتی رفسنجانی بود، در یک رشته توییت از شورای نگهبان خواست فیلم و صوت جلسه ای که حیدر مصلحی به آن اشاره کرده را منتشر کند.

همچنین، محسن هاشمی رفسنجانی، پس اکبر هاشمی رفسنجانی روز دوشنبه نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی نوشته و از او «تظلم خواهی» کرده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسن هاشمی همچنین با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری که قرار است جمعه این هفته برگزار شود، از آیت الله خامنه‌ای خواسته است «اجازه تغییر مسیر جمهوری اسلامی به حکومت به اصطلاح اسلامی را نداده و ایران را از پیچ خطرناک نجات دهد.»

***

به گزارش رادیو فردا در ادامه واکنش‌ها به سخنان وزیر سابق اطلاعات مبنی بر این‌که با ارائه «هزینه و فایده برای نظام»، شورای نگهبان عامل ردصلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲ شده است، محسن هاشمی رفسنجانی نیز از علی خامنه‌ای در مورد عملکرد شورای نگهبان «تظلم‌خواهی» کرد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی که خبرگزاری ایسنا در روز دوشنبه ۲۴ خرداد منتشر کرد، به سخنان پدرش پس از عدم تأیید در شورای نگهبان در سال ۹۲ اشاره کرده است.

بنا به این نامه، اکبر هاشمی رفسنجانی گفته بود: «وزیر اطلاعات وقت به شورای نگهبان آمده و توضیحاتی درباره رشد آرایم در نظرسنجی‌ها داده و گفته اگر مرا را تأیید کنند، همه رشته‌های ده ساله پنبه خواهد شد.»

محسن هاشمی در نامه تازه خود به رهبر جمهوری اسلامی، سپس تکذیب این سخنان توسط سخنگوی شورای نگهبان را یادآوری کرده و سخنان جدید وزیر سابق اطلاعات، حیدر مصلحی، را بازگو کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

حیدر مصلحی، وزیر پیشین اطلاعات ایران، روز یک‌شنبه اظهار کرد که «در شورای نگهبان گفتم براساس گزارش‌ها از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می‌بود. جمع‌بندی من این بود که با توجه به شرایط نظام، مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت شوند.»

محسن هاشمی در ادامه ضمن «تظلم‌خواهی» از علی خامنه‌ای خواسته است که «ایران را از پیچ خطرناک نجات دهد».

او در مورد این «پیچ خطرناک» توضیح داده است که «اراده‌ای در کشور در حال تقویت است که نظر مردم را تزئینی فرض کرده و از هر وسیله‌ای برای تحقق اهداف خود بهره می‌برند و به جای احراز صلاحیت، رای تمایل به نامزدها می‌دهند و این رای، جایگزین رای مردم در تشخیص مصلحت و نامزد اصلح شده است.»

در واکنش به سخنان اخیر آقای مصلحی، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، بامداد دوشنبه ۲۴ خرداد در حساب توئیتری خود این اظهارات را رد کرد و ادعا کرد که اعضای شورای نگهبان حرف‌های آقای مصلحی «را قبول نداشتند».

در همین حال، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، نیز ضمن اعتراض به «نادیده گرفتن قانون و ⁧حقوق اساسی ملت⁩» در آن انتخابات، خواستار انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه شده است.

اظهارات اسحاق جهانگیری در مورد «نادیده گرفتن ⁧حقوق اساسی ملت⁩ و پایمال شدن حقوق مردم و بی‌احترامی به ⁧افکار عمومی» در انتخابات ۹۲ در حالی بیان می‌شود که منتقدان و ناظران می‌گویند این صفات در مورد تمامی انتخابات‌های جمهوری اسلامی صادق است و خواستار برچیده شدن نظارت استصوابی و ورود ناظران بین‌المللی برای برگزاری انتخابات آزاد در ایران هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy