Monday, Jun 14, 2021

صفحه نخست » توصیه مهدی کروبی به اصلاح طلبان + واکنش مجتبی واحدی

karoubi_061421.jpgمهدی کروبی: جریانی کوچک قصد دارد اندک باقی مانده‌ی جمهوریت نظام را از بین ببرد

فرزند حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی موضع پدرش در خصوص انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بیان کرد.

مهدی کروبی نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که در حصر خانگی است درباره آنچه تصمیم "جریانی کوچک که هیچ مقبولتی در مردم ندارد" هشدار داده که می‌خواهند "جشن نابودی جمهوریت را در ۲۹ خرداد برپا کنند" و از نهادهای تصمیم ساز اطلاح طلبان خواسته هرچه زودتر از یکی از نامزدهای موجود در انتخابات حمایت کنند.

بی بی سی - خواسته آقای کروبی کمتر از ۵ روز پیش از رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری ایران مطرح می‌شود که در آن هفت نامزد از سوی شورای نگهبان تایید شده و شمار گسترده ای از افراد از جمله محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و اسحاق جهانگیری معاول اول دولت حسن روحانی رد صلاحیت شده اند.

از میان این نامزدها عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در دولت حسن روحانی و محسن مهرعلیزاده معاون رئیس جمهور در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، وعده هایی همسو با اصلاح طلبان مطرح کرده اند. آقای خاتمی بر خلاف دفعات گذشته از هیچ نامزدی حمایت نکرده و میرحسین موسوی هم با انتشار بیانیه ای انتخابات را تحریم کرده است.

مهدی کروبی از میان رهبران اصلاح طلب در ایران تاکنون پرنفوذترین شخصیتی است که خواستار حمایت از یکی از نامزدهای نزدیک به این جریان شده اما خود او هم مصداقی معرفی نکرده است.

آقای کروبی برای شما متاسفم و‌برای خودم خوشحال

سحام نیوز که اخبار مربوط به آقای کروبی را پوشش می دهد در کانال تلگرام خود اظهارات وی را به نقل از فرزندش حسین کروبی منتشر کرده است. بر اساس اظهارات حسین کروبی، پدرش این موضوع را پس از آن با وی در میان گذاشته که درباره حمایت از یکی از نامزدها پرسیده است.

بر اساس این نقل قول آقای کروبی درباره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفته است "ما در آستانه انتخاباتی قرار گرفته ایم که با ردصلاحیت های بی سابقه مواجه شده است و این تصور را پرورانده است که جریانی کوچک که هیچ مقبولیتی در مردم ندارد قصد دارد اندک باقی مانده جمهوریت نظام را از بین ببرد".

آقای کروبی گفته است "آنها در این صحنه آرایی به دنبال مشارکت حداقلی مردم در انتخابات هستند تا جشن نابودی جمهوریت را در ۲۹ خرداد برپا کنند".

وی در اظهارات خود به طور تلویحی به بیانیه میرحسین موسوی هم اشاره کرده و گفته است "عده ای از دلسوزان و نیک خواهان مردم این سرزمین تصمیم دارند با عدم شرکت پاسخ این تحقیر ملی را بدهند عده ای هم راه حل را در مشارکت کردن به منظور مقاومت در برابر این صحنه آرایی و اعتراض به چنین تحقیر ملی ای می بینند.

آقای کروبی گفته "آنچه مهم است اینکه هر دو زخم و درد مشترک دارند" و از رهبران اصلاح طلب خواسته "هرچه سریع تر مسیر اتحاد این زخم خوردگان را فراهم کنند و با معرفی نامزد اصلاح طلبی که مقبولیت بیشتری دارد، در این راستا گام بردارند".

مهدی کروبی ۸۳ ساله از زمستان ۱۳۸۹ تاکنون در زندان خانگی است. در ماه های اولیه، همسر وی هم در حصر خانگی قرار داشت اما بعدا آزادی عمل اندکی یافت. میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد هم از همین زمان در حصر خانگی قرار دارند.

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده وقت پلیس (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) گفته بود که آیت الله علی خامنه‌ای مسئولیت حصر خانگی رهبران معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را شخصا به عهده گرفته است.

غیر از میرحسین موسوی، محمود احمدی نژاد رقیب انتخاباتی او در سال ۸۸ که اعلام پیروزی اش موجب اعتراضات بی سابقه و سرکوب گسترده معترضان شده هم انتخابات سال جاری را تحریم کرده است.

نظرسنجی های داخلی در ایران حاکی از احتمال کاهش چشمگیر مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو است.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفته است که کاهش میزان مشارکت در انتخابات بر صحت و قانونی بودن آن تاثیری نخواهد گذاشت اما شماری از فعالان سیاسی برگزاری انتخابات با مشارکت پایین و بی اعتنایی مردم به آن را "فاقد مشروعیت" عنوان کرده اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy