Saturday, Jun 19, 2021

صفحه نخست » رئیسی پیروز انتخابات اعلام شد

ابراهیم رئیسی پیروز انتخابات اعلام شد

089febe2-4601-4929-.jpgبی بی سی - ستاد انتخابات وزارت کشور ابراهیم رئیسی را پیروز انتخابات اعلام کرد.بنا به اعلام وزارت کشور ایران آقای رئیسی با حدود ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای بیش از ۷۲ درصد آرا را کسب کرده است.

نتایج اولیه حاکی از کاهش تقریبا بیست درصدی نرخ مشارکت در مقایسه با انتخابات قبلی است.

***

پوشش ویژه خبری ایران اینترنشنال

***

برآورد نرخ مشارکت کمتر از ۵۰ درصدی بنا به نتایج اولیه

وزارت کشور ایران از رای ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر خبر داده است که به معنی مشارکت کمتر از ۵۰ درصدی در انتخابات است.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور گفت: "بر اساس ۹۰ درصد تعرفه‌های مصرفی ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در انتخابات شرکت کردند".

در صورتی که این تعداد نهایی آرا باشد نرخ مشارکت واجدان شرایط در انتخابات ۴۸ درصد بوده است.

رئیس ستاد انتخابات در وزارت کشور نتایج اولیه را بر مبنای شمارش حدود نود درصد آرا اعلام کرد. با فرض آنکه تعداد ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار رای مورد اشاره او نه تعداد کل، بلکه تنها نود درصد اعلامی باشد، نرخ مشارکت می‌تواند تا ۵۳ درصد باشد.

ستاد انتخابات با جزئیات نتایج شمارش آرا را اعلام نکرد و از جمله تعداد آرای باطله مشخص نیست و به همین دلیل ممکن است این میزان تغییر کند.

***

دبیرکل حزب اتحاد ملت: جمهوری اسلامی بازنده انتخابات است

علی شکوری راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت که یکی از اصلی‌ترین احزاب اصلاح‌طلبان در ایران است، گفته نتیجه انتخابات ریاست جمهوری باخت نظام جمهوری اسلامی بوده است.

آقای شکوری راد از شورای نگهبان برای رد صلاحیت‌های گسترده انتقاد کرده است.

***

اخبار قدیمی‌تر:

جمال عرف، سخنگوی ستاد انتخابات کشور نتایج ۹۰ درصد آرای شمارش‌شده ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. بر این اساس ابراهیم رئیسی ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار رای، محسن رضایی سه میلیون و ۳۰۰ هزار، عبدالناصر همتی دو میلیون و ۴۰۰ هزار و امیرحسین قاضی‌زاده حدود یک میلیون رای کسب کرده‌اند. به این ترتیب می‌توان گفت که انتخابات در همان دور اول و با پیروزی ابراهیم رئیسی به پایان خواهد رسید. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، ناصر همتی و محسن رضایی نیز در ساعات گذشته به ابراهیم رئیسی تبریک گفته‌اند.

***

شب گذشته اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرده بود تا ظهر امروز نتایج انتخابات ریاست جمهوری اعلام می شود اما او بعد از آنکه انتخابات تا ساعت۲ بامداد تمدید شد، گفت که ممکن است اعلام نتایج نیز به تاخیر بیفتد.

با این حال آمار غیررسمی حکایت از اختلاف زیاد آرای ابراهیم رئیسی با سایر نامزدهای انتخابات دارد.

خبرنگار ایلنا در وزارت کشور ایران می‌گوید بنا به نتایجی که به طور غیررسمی منتشر شده به نظر می‌رسد مجموع آرای باطله از آرای هر یک از سه نامزد دیگر به جز ابراهیم رئیسی بیشتر بوده است.

***

حسن روحانی: تبریک می‌گویم به منتخب مردم اما چون رسما اعلام نشده آن را به تاخیر می اندازم، اما منتخب معلوم است

***

تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد به شهروندان جملاتی از علی خامنه‌ای در ساعت‌های پایانی انتخابات برای دعوت به شرکت در رای‌گیری ارسال شده است.

***

ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده که محتوایش حکایت از خرید و فروش رای در انتخابات شوراها دارد. مکان دقیق ویدیو مشخص نیست

***

دفتر حفاظت منافع ایران در شهر واشنگتن برای تامین امنیت رای‌دهندگان و کارکنان از یک شرکت امنیت خصوصی کمک گرفته است. دو خودروی پلیس مخفی آمریکا هم جلوی در ساختمان پارک شده است.

یک مامور امنیتی در ورودی ساختمان ایستاده بود و هر کس که قصد ورود به ساختمان را داشت به داخل راهنمایی می‌کرد. دفتر حفاظت منافع ایران آپارتمانی در یک ساختمان چند طبقه است. در روز رای‌گیری تمام پرده‌ها بسته بود.

کارکنان این دفتر از افرادی که بعد از رای‌دهی می‌خواستند از ساختمان خارج شوند می‌پرسیدند که اگر بخواهند می‌توانند از در پشت ساختمان خارج شوند.

***

کاربران شبکه‌های اجتماعی در آخرین ساعات رای‌گیری چه می‌گویند؟

***

محسن منصوری، نماینده ابراهیم رئیسی در وزارت کشور رسما درخواست کرد که انتخابات تا ساعت ۲ بامداد روز شنبه تمدید شود

بر اساس اطلاعیه ستاد انتخابات کشور، شهرهایی که همچنان مراجعه‌کننده دارند، می‌توانند تا ساعت ۲ بامداد به رای‌گیری ادامه دهند

***

در حالی که ستاد مرکزی انتخابات مهلت رای‌گیری را تا ساعت ۲۱ اعلام کرده، سخنگوی شورای نگهبان با رضایت از میزان استقبال مردم، گفته که حوزه‌ها تا ساعت ۱۲ شب باز هستند. عباسعلی کدخدایی ابراز امیدواری کرده که تا آن زمان، آمارها هرچه بیشتر بالا بروند. نایب رئیس شرکت متروی تهران نیز گفته که ساعت کار متروی تهران و حومه تا ۱۲ شب تمدید شده و در ۱۲ ایستگاه مترو هم شعب اخذ رأی وجود دارد.

***

میزان مشارکت رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری، بگزارش خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۹:۳۰ امروز، بیش از ۲۲ میلیون نفر (حدود ۳٧ درصد) برآورد شده است. پیش از آن میزان مشارکت در همین انتخابات تا ساعت ۱۶:۴۵ بیش از ۱۴ میلیون نفر (۲۳ درصد) برآورد شده بود.

***

غلام‌حسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی، در صفحه توییتر خود تصاویری از رأی دادن مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز، را منتشر کرد.

آقای کروبی که بیش از ده سال است در حصر خانگی به‌سرمی‌برد، پیشتر حمایت خود را از عبدالناصر همتی اعلام کرده بود.

مهدی کروبی در پیام انتخاباتی خود با اشاره به اقدام شورای نگهبان ردصلاحیت‌های گسترده داوطلبان نامزدی در انتخابات گفته بود آن‌ها در این «صحنه‌آرایی» به دنبال «مشارکت حداقلی مردم» در انتخابات هستند تا جشن «نابودی جمهوریت» را در ۲۹ خرداد برپا کنند.‎

karoobi.jpg***

مشاهدات از ساعات اولیه رای‌گیری

رئیس هیئت نظارت بر شورا‌های شهر و روستای تهران از خرید و فروش رأی در در برخی شهرستان‌های استان تهران خبر داد.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، احمد نادری در جمع خبرنگاران گفت که در برخی شهرستان‌های استان تهران خرید و فروش رأی گزارش شده است.

هنوز مجادله بر سر میزان مشارکت ادامه دارد. در حالی که طرفداران حکومت ایران از مشارکت بالا سخن می‌گویند ویدئوها و تصاویری به بی‌بی‌سی رسیده که نشان می‌دهد مشارکت بالا نیست.

الهام از تهران می‌گوید کسی را ندیده که در حال رای دادن باشد. سایر مشاهدات را اینجا ببینید و بشنوید.

ویدئوهایی از وضعیت حوزه‌های رای‌گیری در ایران

***

محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران، گفته است مردم «دچار سرخوردگی» شده‌اند ولی چون در ۸ سال گذشته به «فرد دقیقی» رای ندادند، بخشی از این سرخوردگی تقصیر خودشان است.

***

پوشش زنده ایران اینترنشنال

***

پوشش زنده بی بی سی

***

مناظره اکبرین و کرباسچی درباره کارآمد بودن یا نبودن رای

در برنامه زنده صفحه دو با اجرای فرناز قاضی‌زاده، دو مهمان برنامه محمدجواد اکبرین و مهدی محمودیان معتقد هستند که شرکت در انتخابات بی‌فایده است اما غلامحسین کرباسچی، شهردار پیشین تهران که موافق مشارکت است و رای داده، می‌پرسد تحریم‌کنندگان انتخابات چه گزینه پیشنهادی دیگری دارند؟

***

موسسه نظرسنجی گمان که در هلند فعالیت می‌کند، پیش‌بینی کرده است که ۲۲ درصد از واجدان شرایط رای دادن در ایران به طور قطعی در انتخابات شرکت می‌کنند و ۶ درصد هنوز تصمیم قطعی برای شرکت در انتخابات نگرفته‌اند.

بر اساس نتایج این نظرسنجی که به صورت آنلاین انجام شده است، از میان افرادی که قصد دارند در انتخابات شرکت کنند، ۶۱ درصد آنها به ابراهیم رئیسی، ۱۳ درصد به عبدالناصر همتی، ۶ درصد به محسن رضایی و ۳ درصد به امیرحسین قاضی زاده هاشمی رای خواهند داد.

***



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy