Saturday, Jun 19, 2021

صفحه نخست » از دیدار امروز روحانی با رئیسی تا پیام خامنه‌ای + گزارش خبرنگار سی ان ان از ایران

today_061921.jpgایران وایر - براساس نتایج اولیه ستاد انتخابات، «ابراهیم رئیسی» بیشترین آرای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را به خود اختصاص داد. سه رقیب او پیش از اعلام رسمی آمار اولیه با انتشار نامه‌هایی به او تبریک گفتند. «حسن روحانی»، رییس‌جمهوری فعلی ایران نیز پس از اعلام نتایج اولیه به دیدار رئیسی رفت. یکی از مهم‌ترین مواردی که پیش از روز انتخابات از سوی شخص «علی خامنه‌ای»، رهبری جمهوری اسلامی به آن تاکید شد، نیاز به مشارکت بالای مردم بود. هرچند مقامات نظام طی روز شنبه در پیام‌های خود حضور مردم در این انتخابات را پرشور توصیف کردند؛ اما آمارها نشان از مشارکت حداقلی مردم در روز ۲۸ خرداد دارد. منابع جمهوری اسلامی مشارکت را تا پیش از ظهر روز شنبه کمتر از دیگر انتخابات‌ ریاست‌جمهوری در ایران اعلام کرده است.

پیش از روز انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، بسیاری از شهروندان، فعالان سیاسی، خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سراسری طی دو دهه اخیر و اعدام‌شدگان دهه ۶۰ و بسیاری از خانواده‌های زندانیان سیاسی، با انتشار بیانیه‌هایی از عدم شرکت در این انتخابات خبر دادند.

گزارش خبرنگار سی ان ان از ایران:

علاوه بر افرادی که این انتخابات را تحریم کردند، ثبت ۱۵ درصدی آرای باطله از جمله مهم‌ترین اتفاقات انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بود. تا آنجا که براساس آخرین آمار، شمار آرای باطله با حدود چهار میلیون و ۱۰۰ هزار رای از سه آرای کاندیدای دیگر پیشی گرفته است.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

تا پیش از ظهر روز شنبه، ۲۹ خرداد، با تجمیع نتایج بیش از ۹۰ درصد صندوق آرای انتخابات ریاست‌جمهوری، ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار رای شمرده شد. از این تعداد ابراهیم رئیسی با کسب ۶۲ درصد آرا چیزی حدود ۱۷میلیون و ۸۰۰ هزار رای، رییس‌جمهور ایران شد.

براساس اعلام ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، آرای باطله در رتبه دوم و «محسن رضایی» با حدود ۳ میلیون و۰۰ ۳ هزار رای، «عبدالناصر همتی» با بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رای و «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» حدود ۱ میلیون رای در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

«محسن رضایی»، «عبدالناصر همتی» و «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، طی پیام‌هایی جداگانه پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات را تبریک گفتند. علاوه بر رقبا، تعدادی دیگر از مقامات نظام پیروزی ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفتند.

همچنین «حسن روحانی»، رییس‌جمهوری فعلی ایران، پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات نزد ابراهیم رئیسی رفت.

«علیرضا معزی»، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری در خصوص این دیدار در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: «‏رییس‌جمهور روحانی با حضور در دفتر حجت‌الاسلام والمسلمین رییسی، پیروزی رییس‌جمهور منتخب را تبریک گفت؛ آغاز اخلاقی و مدنی فرآیند انتقال امانت و مسوولیت.»

رهبر جمهوری اسلامی: اختلال‌ها نتوانست جلوی مردم را بگیرد

«علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی نیز طی پیامی ملت ایران را پیروز بزرگ انتخابات ریاست‌جمهوری را دانست.

خامنه‌ای در این پیام به «اختلال‌ها در آغاز ساعات اخذ رای» اشاره کرده و آورده که این عوامل و مواردی چون گلایه از دشواری معیشت، مخالف‌خوانی‌ها با انگیزه دلسرد کردن مردم و عواملی مانند تهدید بیماری فراگیر نتوانست تاثیری در حضور مردم در انتخابات داشته باشد.

روز گذشته ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی، با انتشار نامه‌ای به وزارت کشور، نسبت به اختلال در فرآیند رای‌گیری در جنوب تهران و سایر استان‌ها شکایت کرده بود. گزارش‌هایی در خصوص قطعی برق و مشکلات در سیستم احراز هویت در ساعات ابتدایی رای‌گیری باعث شد تا دستور برگزاری انتخابات به صورت «دستی» از سوی شورای نگهبان صادر شود.

رهبر جمهوری اسلامی در پیام خود از شورای نگهبان و وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی، و رسانه‌ ملی تشکر کرده است.

رییس ستاد امنیت انتخابات ایران: حادثه امنیتی رخ نداده است

«حسین ذوالفقاری»، رییس ستاد امنیت انتخابات ایران گفته است در انتخابات ریاست‌جمهوری «تهدیدات بسیار زیادی از جهت اقدامات تروریستی» وجود داشت. با این حال این مقام جمهوری اسلامی اعلام کرد که «هیچ حادثه امنیتی در روز برگزاری انتخابات رخ نداده است.»

طی روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، خبرهایی در خصوص سرقت از یک خودروی حامل صندوق رای در منطقه سراوان در استان سیستان و بلوچستان و همچنین وقوع حادثه برای یک خودروی مربوط به صندوق رای در دیوان‌دره استان کردستان منتشر شد.

ذوالفقاری با «تصادف» خواندن هر دو این اتفاقات توضیح داد: «یک نفر از عوامل اجرایی در دیوان‌دره فوت کرد و تعدادی زخمی شدند و در سیستان و بلوچستان هم یک سرباز به شهادت رسید.»

این در حالی است که روز گذشته سپاه منطقه جنوب و جنوب شرق ایران کشته شدن سرباز مرزبان در سراوان را تکذیب کرده بود.

در اتفاقی دیگر که ذوالفقاری به آن اشاره‌ای نکرد، گفته شده که مینی‌بوس سیار صندوق رای در منطقه سراوان به آتش کشیده شده است. فرماندار منطقه سورن روز گذشته گفته بود این آتش‌سوزی به دلیل «نقص فنی» رخ داده است؛ هرچند منابع محلی اعلام کردند این آتش‌سوزی توسط افراد ناشناس ایجاد شده است.

رییس ستاد امنیت انتخابات ایران در خصوص ویدیوهای منتشر شده با محتوای تقلب در انتخابات نیز با اشاره به اینکه «جعلی» بوده‌اند، گفت: «تخلفات جزیی در شعب اخذ رای داشته‌ایم که به برخی تذکر داده شد و برخی هم دستگیر شدند که پس از ارجاع به مرجع قضایی آزاد شدند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy