Monday, Jun 21, 2021

صفحه نخست » "حمله احتمالی به راکتورهای اتمی ایران متفاوت خواهد بود"

isr_062121.jpgصدای آمریکا - سرتیپ رلیک شافیر، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی اسرائیل و یکی از هشت خلبان انتخاب شده برای حمله موفق اسرائیل به راکتور هسته‌ای «اوسیراک» عراق در سال ١٩٨١، در گفت‌وگویی با «جروزالم پست» که یکشنبه ٣٠ خرداد منتشر شد، گفت حمله احتمالی به راکتورهای اتمی ایران متفاوت خواهد بود.

به گفته سرتیپ شافیر، بر خلاف عراق، تاسیسات هسته‌ای ایران در سراسر ایران پراکنده هستند؛ برخی در عمق زمین و برخی در دل کوه‌ها، و همگی توسط سیستم‌های دفاع موشکی پیشرفته محافظت می‌شوند.

شافیر هشدار داد: «تنها آمریکا می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند. ممکن است یک حمله کافی نباشد و چندین هفته طول بکشد.»

او در بخشی از سخنانش در رابطه با این حمله احتمالی می‌گوید: «از لحاظ کیفیت کار خلبان‌ها، به همان فداکاری و ذهنیت نیاز هست. سلاح‌ها - و بسیاری چیزهای دیگر- متفاوت خواهند بود، اما حرفه‌ای‌گری مورد انتظار از خلبان ها همان خواهد بود.»

روز ٣٠ خرداد سال ۱۳۶۰، هشت فروند جنگنده اف-۱۶ نیروی هوایی اسرائیل در عملیاتی موسوم به «عملیات اوپرا» که با عنوان «عملیات بابل» نیز شناخته شده است، تاسیسات هسته‌ای «اوسیراک» در ١٧ کیلومتری جنوب شرق بغداد را نابود کردند.

پیش از انجام «عملیات اوپرا»، شافیر و هفت خلبان دیگر اسرائیلی یک دوره تمرینی شش ماهه را جهت فراگیری حمله به اهداف تحت محافظت سیستم‌های دفاع هوایی پشت سر گذاشته بودند.

گفتنی است از یکشنبه ۱۶ خرداد تا پنجشنبه ۲۷ خرداد، شش جنگنده رادارگریز اف-۳۵ اسرائیلی در بزرگترین و دوررس‌ ترین مانور نظامی این جنگنده‌ها، با مشارکت نیروهای هوایی ایتالیا، ایالات متحده، و بریتانیا شرکت کردند. یک افسر اسرائیلی به نشریه تایمز اسرائیل گفته بود در این مانور نظامی ایران در «کانون توجه» خواهد بود.

به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی ، با انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری ایران، اسرائیل بار دیگر در حال طرح‌ریزی نقشه برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy