Saturday, Jul 3, 2021

صفحه نخست » گزارش بی‌سابقه یک روزنامه ایران

bbc3.jpgگزارش از افزایش سرقتهای مسلحانه و حمله به خانه‌های مردم

بی بی سی فارسی - روزنامه محافظه کار "جمهوری اسلامی" چاپ تهران از "افزایش سرقت های مسلحانه" و"حمله به خانه‌های مردم" به دلیل مشکلات ناشی از فقر و مسائل معیشتی در ایران خبر داده است.

این روزنامه در شماره امروز ۱۲ تیرماه (برابر با سوم ژوئیه) گزارش داده است "این روزها سرقت‌های مسلحانه در جاده‌ها، حمله به خانه‌‌ها‌ی مردم در روز روشن و برهم زدن امنیت شهر توسط افرادی که برای معیشت به سرقت روی آورده‌اند، در شهرهای جنوبی ماهشهر و هندیجان بیداد می‌کند".

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارش خود نوشته است که "این وضعیت امنیتی که در استان خوزستان و به خصوص در شهرهای مرزی و عشایرنشین و در جاده‌‌ها در حال وقوع است گذشته از قضیه سرقت، یک بحران برنامه‌ریزی شده امنیتی در جهت رعب و وحشت عمومی و ایجاد نارضایتی کلی مردم از نظام است".

بحران کارآمدی در حکومت ایران که تحریم های آمریکا به آن شدت بخشیده، ماه هاست که باعث بروز تورم بی‌سابقه در ایران، گرانی و افزایش پی در پی قیمت ها از جمله اقلام اساسی شده است.

رسانه های ایران در ماه های اخیر از افزایش سرقت، کیف قاپی و بالارفتن موارد دزدی ناشی از گسترش فقر خبر می‌دهند که باعث بروز ناامنی از جمله در شهرهای بزرگ همانند تهران شده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در گزارشی بی سابقه در شماره امروز خود از قول شهروندان ایرانی در شهرهای جنوبی نوشته است "مردم از این وضعیت ناامنی به شدت گله مندند و اعلام می‌کنند اگر مسئولین توانایی برقراری امنیت را ندارند، مردم را مسلح کنند تا آنها بتوانند از خودشان دفاع کنند".

موسسات تحقیقاتی در ایران می گویند شمار افرادی که در این کشور زیر خط فقر مطلق زندگی می‌کنند تا دو سال پیش (بین سال‌های ۹۶ تا ۹۸ ) نسبت به سال‌های قبل آن دو برابر شده است.

روزبه کردونی، رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، به تازگی در پژوهشی که درباره فقر و نابرابری در ایران انجام شده اعلام کرده که جمعیت زیر خط فقر مطلق در ایران به ۲۵ میلیون نفر رسیده است.

فقر مطلق به شرایطی گفته می‌شود که در آن امکانات مادی فرد یا خانوار تکافوی نیازهای اولیه آنها را نکند. دسترسی به غذا، آب آشامیدنی سالم، سرپناه مناسب، آموزش اولیه و خدمات بهداشتی ضروری جزو این نیازهای اولیه‌اند.

همزمان با گسترش مشکلات مزمن معیشتی در ایران همچون افزاش تورم، رکود و رشد منفی، بیکاری و فساد، اصناف و مشاغل مختلفی در ایران به طور روزمره در حال برگزای تجمع اعتراضی و اعتصاب هستند.

در اقدامی بی سابقه پس از انقلاب بهمن ۵۷ تاکنون، کارکنان مختلف صنایع نفت و گاز ایران در اعتراض به وضعیت شغلی و درآمدی خود دست به اعتصاب زده اند. دولت گفته است که نمی تواند برای اعتصاب کنندگان منابع مالی اختصاص دهد.

دولت حسن روحانی علت اصلی این وضعیت را تحریم های آمریکا عنوان می کند اما ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب که تا چند روز پیش همزمان رئیس قوه قضائیه هم بوده، علت را "فساد دولتی" و "ناکارآمدی" عنوان کرده است.

معترضان از اصناف مخلتف در ایران وضعیت جاری را بی ارتباط با تحریم ها ایالات متحده عنوان می کنند و می‌گویند دولت در زیر سایه تحریم از قبول مسئولیت های خود شانه خالی می کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy