Sunday, Jul 4, 2021

صفحه نخست » هکرهای ایرانی به سرورهای دانشگاه لیدن دستبرد زدند و در قبال اطلاعات به‌سرقت‌رفته ۱۶ بیت‌کوین طلب کردند

leiden_064021.jpgرادیو زمانه - وبسایت خبری AD هلند (آلخمین داخ‌بلاد) از به‌سرقت رفتن اطلاعات حساب کارمندان دانشگاه لیدن خبر داد. براساس گزارش رسانه‌های هلند اطلاعات حساب کارمندان، آدرس خانه‌هایشان و اطلاعات مرتبط با پژوهش‌های در دست انجام محققان این دانشگاه توسط هکرهایی که با IP روسی به سرورهای دانشگاه لیدن نفوذ کرده‌اند به سرقت رفته و به «باشگاه آروین» که طبق اطلاعات مندرج در وبسایتش متعلق به هکرهای ایرانی‌ست، منتقل شده است. این گروه از هکرهای ایرانی در قبال اطلاعات دزدیده شده ۱۶ بیت‌کوین، معادل ۴۵۰ هزار یورو طلب کرده‌ و تهدید کرده‌اند در صورت عدم پرداخت، این اطلاعات را به صورت آنلاین منتشر می‌کنند.

دانشگاه لیدن اما اعلام کرده است این مبلغ را پرداخت نمی‌کند و امنیت سرورهای خود را ارتقا خواهد داد. بررسی وبسایت «باشگاه آروین» در «دارک وب» نشان می‌دهد داده‌های به‌سرقت‌رفته متعلق به رصدخانه مشهور دانشگاه و کارمندان آن است و گروه ایرانی در چند روز گذشته تصاویر خانه کارمندان، آدرس ایمیل محققان و همکارانشان در دانشگاه‌های هاروارد، برکلی را منتشر کرده‌اند. سخنگوی دانشگاه گفته ممکن است هکرها دانشگاه را تحت فشار قرار دهند با این وجود «فراداده‌ تحقیقاتی» که به سرقت رفته مخفی نبوده و در دسترس عموم قرار داشته است. ارتباط این گروه از هکرها با حکومت ایران مشخص نیست اما گفته می‌شود پیشتر به نفع حکومت ایران دست به سرقت اطلاعات زده‌اند. رسانه‌های هلند در فوریه/بهمن گذشته نیز از تلاش هکرهای منتسب به جمهوری اسلامی برای دستیابی به اطلاعات دانشگاه‌های هلند خبر داده بودند.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

همزمان محققان هلندی در یک مرکز داده در نزدیکی شهر هارلم، یک سرور کشف کردند که احتمالا برای مقاصد جاسوسی توسط حکومت ایران علیه مخالفان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت امنیت سایبری بیت‌دفندر در نیمه فوریه اعلام کرد تحقیقاتش نشان می‌دهد که ایران سعی کرده در کشورهای هلند، آلمان، سوئد و هند کامپیوترها و تلفن‌های همراه را هک و آنها دسترسی پیدا کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy