Sunday, Jul 4, 2021

صفحه نخست » کنسولگری ایران در مزارشریف تخلیه شد

consulate_064021.jpgرادیو زمانه - طالبان در ولایت بلخ شهر به شهر پیش می‌روند و ولسوالی‌ها یکی پس از دیگری سقوط می‌کنند. روزنامه هشت صبح افغانستان یکشنبه ۱۳ تیر از آوارگی ساکنان مناطق تحت تصرف طالبان خبر داد و گزارش کرد: «باشنده‌گان ولسوالی‌های سقوط کرده بی‌جا شده‌اند، خانه و کاشانه را ترک کرده و به مزار شریف گریخته‌اند.»

در مزار شریف هم اما شرایط چندان امن نیست. دولت افغانستان از ایران، پاکستان و ترکیه خواسته کنسول‌گری‌هایشان در مزارشریف را تعطیل و کارکنان را به کابل منتقل کنند.

روزنامه «طلوع نیوز» صبح یکشنبه ۱۳ تیر/ ۴ ژوئیه به نقل از منابع مطلع نوشت: در اوج افزایش ناامنی‌ها و افتادن مرکز شماری از ولسوالی‌ها به‌دست طالبان، کنسولگری‌های ۸ کشور در مزارشریف، مرکز ولایت بلخ فعالیت‌هایشان را محدود ساخته‌اند.

تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، روسیه، ترکیه، هند، پاکستان و ایران کشورهایی هستند که در مزارشریف کنسولگری دارند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به فاصله کوتاهی پس از انتشار این خبر مدعی شد که پیگیری‌هایش از سفارت ایران در کابل حکایت از آن دارد که «کنسولگری ایران در مزار شریف تعطیل نشده بلکه متناسب با شرایط امنیتی تعداد نیروها کاهش یافته است.»

خبرگزاری صدا و سیما جمهوری اسلامی اما نوشت کنسولگری جمهوری اسلامی در شهر مزارشریف «تعطیل و تخلیه شد».

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

ساکنان مزارشریف نیز تعطیل شدن کنسولگری‌ها را تایید کردند و شماری از آنها به نشانه اعتراض مقابل ساختمان کنسولگری ایران تجمع کردند. یکی از حاضران در تجمع به طلوع نیوز گفت از سه روز قبل کارهای کنسولگری ایران تعطیل شده است.

به گفته یک منبع مطلع کنسولگری ایران در مزار شریف پیش از افزایش ناامنی‌ها و پیشروی طالبان، روزانه نزدیک به ۴۰۰ ویزای گردشگری صادر می‌کرده است.

کنسولگری ایران در ۱۷ مرداد ۱۳۷۷ پس از آنکه طالبان مزارشریف را اشغال کرد هدف حمله قرار گرفت. بر اساس اعلام ایران در جریان این حمله هشت دیپلمات و یک خبرنگار صدا و سیما کشته شدند. ایران آن زمان طالبان را مسئول کشته شدن دیپلمات‌ها و خبرنگار صدا و سیما معرفی کرد اما در سال‌های اخیر روابط تهران و طالبان بهبود یافته و سران این گروه به صورت رسمی به تهران سفر و با وزیر خارجه ایران دیدار کرده‌اند.

طالبان پس از پایان آتش‌بس موقت سه روزه که به مناسبت عید فطر اعلام شده بود، حملات به مواضع دولت افغانستان را افزایش داده و در دو ماه گذشته توانسته‌اند چندین ولسوالی در مناطق مختلف افغانستان را به کنترل خود درآورند.

تنها در روز شنبه ۱۲ تیر خبرگزاری «آریا» افغانستان از سقوط هفت ولسوالی طی یک روز در ولایت بدخشان خبر داد.

طالبان که اسفند ۱۳۹۸ در دوحه قطر با آمریکا توافقنامه موسوم به «آوردن صلح به افغانستان» را امضاء کرده بود، خواستار خروج کامل نظامیان آمریکا و دیگر کشورها از افغانستان و تشکیل دولت اسلامی در افغانستان است.

گفت‌وگوها میان این گروه وهیئت مذاکره دولت افغانستان تا به حال بدون دستاورد بوده و با افزایش تهاجم‌های نظامی طالبان به نظر می‌رسد که ادامه نداشته باشد. پس از بی‌نتیجه ماندن این گفت‌وگو، دولت آمریکا در بهار امسال طرح تازه‌ای برای گفت‌وگو میان همه گروه‌های افغانستانی زیرنظر سازمان ملل را به عنوان یک راهکار مطرح کرد.

تنها چند روز پیش از آغاز گفت‌وگوها که قرار بود در استانبول برگزار شود، طالبان از حضور در آن سرباز زد و همزمان تهاجم نظامی را شدت بخشید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy