Sunday, Jul 4, 2021

صفحه نخست » انفجار مشکوک در دریای خزر و حوالی سواحل جمهوری آذربایجان

enfejar.jpg کیهان لندن - رسانه‌های جمهوری آذربایجان یکشنبه‌شب ۴ ژوئیه (۱۳ تیرماه) از وقوع یک انفجار مهیب در دریای خزر (مازندران یا کاسپین) خبر دادند.

هنوز علت این انفجار مشخص نیست اما برخی منابع می‌گویند مربوط به آتش‌سوزی در یک «سکوی نفتی» است. برخی منابع نیز ادعا می‌کنند این پدیده «گِل‌فشان» بوده است حال آنکه این پدیده که ناشی از فشارهای لایه‌های درونی زمین است، با انفجار و فوران آتش همراه نیست!

وزارت منابع طبیعی جمهوری آذربایجان و مرکز لرزه‌نگاری این کشور در حال بررسی علت انفجار هستند و این احتمال داده شده که ممکن است فوران آتشفشانی باشد.

محل وقوع این انفجار تا ساحل شهر «الت» در جمهوری آذربایجان حدود ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

شرکت نفتی «سوکار» آذربایجان در بیانیه‌ای گزارش داد که هیچ انفجاری بر روی سکوی نفتی و تاسیسات صنعتی تحت کنترل این شرکت رخ نداده و فعالیت آن به صورت عادی و معمول جریان دارد.

ابراهیم احمدف معاون کل روابط عمومی شرکت سوکار اعلام کرد که انفجار در ۱۰ تا ۱۲ کیلومتری میدان گازی «امید» (Umid) اتفاق افتاده و هیچ انفجاری در هیچکدام از سکوی‌های شرکت سوکار روی نداده است.

برخی منابع غیررسمی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و همچنین بر اساس درجه حرارت محیط محل انفجار، پدیده «گل‌فشان» را که فوران گل و لای درون زمین بر اثر فشار است رد می‌کنند.

برخی منابع غیررسمی از احتمال انفجار یک کشتی حامل سوخت یا یا محموله‌های نامتعارف و غیرعادی خبر می‌دهند.

این انفجار تنها چند روز پس از آتش‌سوزی در آب‌های اقیانوس در غرب شبه‌جزیره یوکاتان نزدیک خلیج مکزیک رخ داد که به «چشم آتش» مشهور شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy