Tuesday, Jul 6, 2021

صفحه نخست » آمریکا و سه قدرت اروپایی: تولید اورانیوم فلزی از سوی ایران گامی در تولید سلاح هسته‌ای به شمار می‌آید

national6.jpgایران اینترنشنال - آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان از گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تولید اورانیوم فلزی از سوی ایران به شدت ابراز نگرانی کرده و گفتند این اقدام جمهوری اسلامی می‌تواند گامی در جهت تولید سلاح‌های هسته‌ای باشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «نگران کننده است که ایران انتخاب کرده عدم پایبندی به تعهدات هسته‌ای خود را تشدید کند.»

ند پرایس افزود: نگرانی موجود به ویژه از این جهت است که ایران دست به آزمایش‌هایی می‌زند که برای «تحقیقات سلاح هسته‌ای ارزشمند» است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «این یک گام تاسف‌برانگیز دیگر از سوی ایران است، به ویژه زمانی‌که ما نیت و تمایل صادقانه خود را برای بازگشت به توافق نشان داده‌ایم.»

بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه‌ای «نگرانی شدید» خود را از تصمیم ایران برای تولید اورانیوم فلزی تا خلوص۲۰ درصد برای سوخت راکتور اعلام کردند و آن را «نقض جدی تعهدات ایران تحت برجام» خواندند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

در بیانیه مشترک بریتانیا، فرانسه و آلمان آمده است که ایران هیچ‌گونه نیاز غیرنظامی به تحقیق، توسعه و تولید اورانیوم فلزی ندارد و این اقدام ایران می‌تواند گامی اساسی در راستای گسترش تولید سلاح هسته‌‌ای باشد.

سه کشور اروپایی هشدار دادند: «این گام جدید ایران در تشدید تخلف‌های هسته‌ای خود زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که هنوز هیچ تاریخی برای ادامه مذاکرات وین و بازگشت به برجام» تعیین نشده و همین امر «رسیدن به یک نتیجه موفق را تهدید» می‌کند.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی، در وین، روز سه‌شنبه گفت: سازمان انرژی اتمی ایران برنامه تولید یک صفحه سوخت سیلیساید اورانیوم، سوخت پیشرفته هسته‌ای، را ۹روز قبل به اطلاع آژانس رساند، بلافاصله امور عملیاتی آن آغاز شد و به‌زودی اولین صفحه سوخت سیلیساید در ایران ساخته می‌شود.

آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نیز اعلام کرد ایران اطلاع داده که در صدد تولید «اورانیوم فلزی» یا «صفحه سوخت» و استفاده از اورانیوم غنی‌شده تا۲۰ درصد، برای سوخت راکتور تهران است.

آژانس تاکید کرد که تولید اورانیوم فلزی با خلوص ۲۰ درصدی بخشی از یک فرایند چند مرحله‌ای خواهد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy