Wednesday, Jul 7, 2021

صفحه نخست » روحانی: نظام بی‌پول است + توجيه عجيب رئیس جمهور

rouhani_067021.jpgروحانی تلویحاً اعتراف کرد که مسبب این وضع خود جمهوری اسلامی است

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

چهارشنبه شانزدهم تیرماه، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در نشست هیئت دولت علت قطعی مداوم برق در کشور را عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های مستهلک اعلام کرد و افزود : از آنجا که پول در داخل نیست و سرمایه‌گذاری خارجی نیز به دلیل خطر بالا در کشور صورت نمی‌پذیرد وضع به همین صورت که الان می بینیم درمی‌آید.

روحانی گفت: به جای انتقاد غیرمنصفانه از دولت باید ریشۀ مشکلات را جستجو کرد. او افزود : "در کشور بایدسرمایه‌گذاری صورت بپذیرد. مسائل مهمی مثل تولید، کشاورزی و صنعت نیاز به سرمایه‌گذاری دارد" و "با دست خالی نمی‌توان کاری انجام داد." در غیر این صورت ناگزیریم دائماً "شعار بی‌محتوا" بدهیم.

حسن روحانی تأکید کرد : "الان دویست، سیصد میلیارد دلار طرح آمادۀ سرمایه‌گذاری داریم. در بخش‌های برق، آب، فاضلاب، سدسازی، پتروشیمی، گاز، فولاد" طرح‌های فراوانی جهت سرمایه‌گذاری وجود دارد. اما، "چون پولش نیست" تمام این طرح‌ها روی دست مانده است. روحانی تصریح کرد که در بخش آب و برق دولت او چهار و نیم میلیارد دلار طرح تصویب کرد، اما، به دلیل تحریم‌های ترامپ این منابع تأمین نشد و طرح‌ها نیز عملاً روی کاغذ ماند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

روحانی یکی از دلایل اساسی عدم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را خودداری تهران از امضاء معاهدۀ مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم، معروف به "اف.‌آی.‌تی.‌اف"، دانست که به گفتۀ او رابطۀ ایران با نظام بانکی جهانی را کاملاً قطع یا مختل کرده و ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را شدیداً افزایش داده است. روحانی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی تنها کشورهای جهان هستند که به این معاهده نپیوسته‌اند، در حالی که ١٩٠ کشور جهان این معاهده را امضاء کرده‌اند.

روحانی در ادامه گفت : وقتی جمهوری اسلامی ایران این معاهده را امضاء نمی‌کند بانک‌های خارجی هم از سرمایه‌گذاری در کشور خودداری می ورزند. او افزود : چون "صندوق توسعه ملی خالی است و نمی‌توانیم پول نقد بیاوریم نتیجه این می‌شود که سرمایه گذاری صورت نمی‌گیرد" و طرح‌های بزرگ اجرا نمی شوند.

روحانی تلویحاً اعتراف کرد که مسبب این وضع خود جمهوری اسلامی است. او گفت که امضاء یا عدم امضای "اف.‌آی.‌تی.‌اف" به ارادۀ رهبران تهران بستگی دارد، همان طور که رفع تحریم‌ها هم به ارادۀ جمهوری اسلامی بستگی دارد. وی تأکید کرد: همانند امضای "اف.‌آی.‌تی.‌اف"، رفع "تحریم هم دست خودمان است و می‌توانیم همین امروز تصمیم بگیریم که آن را تمام کنیم یا می‌توانیم تصمیم بگیریم که ماه‌ها ادامه پیدا کند که این بحث دیگری است."

روحانی با اشاره به انتخاب ابراهیم رئیسی ابراز امیدواری کرد که با یکدست شدن قدرت یعنی هماهنگی میان سه قوه هم نظر با یکدیگر، زمینه برای رفع این مشکلات فراهم شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy