Monday, Jul 12, 2021

صفحه نخست » تظاهرات گسترده مردم کوبا علیه حکومت کمونیستی + فیلم

farda12.jpgرادیو فردا - جو بایدن گفته است: «ما در کنار مردم کوبا و فراخوان پرطنین آن‌ها برای آزادی و خلاصی از همه‌گیری کرونا و دهه‌ها سرکوب و رنج اقتصادی هستیم که رژیم کوبا به آن‌ها تحمیل کرده است».

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۱ تیر گفت که آمریکا در کنار خواست مردم کوبا برای آزادی و خلاصی از همه‌گیری ویروس کرونا و دهه‌ها سرکوب ایستاده است.

هزاران کوبایی روز یکشنبه در هاوانا، پایتخت، و دیگر شهرهای این کشور به خیابان‌ها ریختند و شعار «آزادی» و «مرگ بر دیکتاتوری» سر دادند و خواستار استعفای میگوئل دیاز کانل، رئیس‌جمهوری، شدند.

این بزرگترین تظاهرات ضد حکومت کمونیستی کوبا ظرف سه دهه گذشته است.

جو بایدن در بیانیه روز دوشنبه خود گفته است: «ما در کنار مردم کوبا و فراخوان پرطنین آن‌ها برای آزادی و خلاصی از همه‌گیری ویروس کرونا و دهه‌ها سرکوب و رنج و محنت اقتصادی هستیم که رژیم اقتدارگرای کوبا به آن‌ها تحمیل کرده است».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعتراضات روز یکشنبه همزمان با بدترین بحران اقتصادی کوبا از زمان پایان اتحاد این کشور با شوروی در سال ۱۹۹۱، و همچنین تشدید شیوع ویروس کرونا، کمبود مواد غذایی، سرکوب آزادی‌های مدنی و نحوه مدیریت همه‌گیری از سوی حکومت رخ داده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از بیانیه‌اش افزوده است: «مردم کوبا شجاعانه بر حقوق اساسی و جهانی خود پافشاری می‌کنند. این حقوق شامل حق اعتراض مسالمت‌آمیز و حق تعیین سرنوشت خود است که باید به آن‌ها احترام گذاشت».

او افزود: «ایالات متحده از رژیم کوبا می‌خواهد تا صدای مردم خود را بشنود و در این لحظه حیاتی به جای غنی کردن خود، به نیازهای مردم توجه نشان دهد».

کمی پیش از انتشار بیانیه جو بایدن، رئیس‌جمهوری کوبا تحریم‌های آمریکا را که در سال‌های اخیر تشدید شده است در کمبود دارو و قطع برق که موجب اعتراض روز یکشنبه شد مقصر دانست.

میگوئل دیاز کانل که سخنرانی‌اش از تلویزیون دولتی کوبا پخش می‌شد تاکید کرد که مردم باید از رژیم دفاع کنند.

در همین حال، رئیس‌جمهوری مکزیک خواستار پایان تحریم تجاری کوبا شد.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در یک نشست خبری گفت: «واقعیت این است که اگر کسی می‌خواهد به کوبا کمک کند، نخستین کاری که باید انجام داد لغو ممنوعیت تجارت با کوباست که اکثر کشورهای جهان خواهان آن هستند».

لوپز اوبرادور که از رهبران چپگرای برجسته در آمریکای لاتین است با مردم کوبا اعلام همبستگی کرده و خواستار عدم دخالت کشورها در امور داخلی کوبا شده است و گفته که آن‌ها نباید از این فرصت برای مقاصد سیاسی خود بهره‌برداری کنند.

او گفت که اگر حکومت کوبا درخواست کند، مکزیک آماده ارسال دارو، واکسن و مواد غذایی به این کشور است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy