Thursday, Jul 15, 2021

صفحه نخست » کیفرخواست دادگاه استانبول علیه ربایندگان «حبیب چعب» فعال مخالف حكومت ايران

arab15-1.jpgالعربیه - دادستانی استانبول علیه دوازده نفر از مظنونان مرتبط با ربوده شدن «حبیب فرج‌الله‌چعب»، رئیس گروه «النضال برای آزادی اهواز» در ترکیه توسط گروهک جرایم شبکه‌ای به رهبری «ناجی شریف‌زیندشتی» ادعانامه تنظیم کرد.

خبرگزاری «آناتولی»، پنج‌شنبه 24 تیر با اشاره به ادعانامه دادستانی استانبول آورده است: «چعب که سال 2006 به کشور سوئد پناهنده و سپس مقیم آن شده، 9 اکتبر 2020 از فرودگاه استکهلم عازم فرودگاه صبیحه گوکچن شده است.»

بنا به ادعانامه مذکور، چعب برای دیدار با زنی به نام «صابرین سعیدی» از طریق فرودگاه «آرلاندا» استکهلم به استانبول رفته و بازنگشته است.

بنا بر این جزییات منتشر شده، سعیدی 8 اکتبر 2020 از وان به استانبول و 10 اکتبر نیز در مسیر بالعکس بلیط هواپیما خریداری کرده است.

777.jpgبر این اساس، «ناجی شریف‌زیندشتی»، برادرزاده‌اش «بختیار فرات» و یک متهم دیگر به نام «نیهاد آشان» نقشه ربودن و تحویل چعب به سرویس اطلاعات ایران را طرح‌ریزی کرده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

فرات و آشان دو روز قبل از این اتفاق دیدار کرده و به همراه «عبدالله فرات»، «مسعود فرات» و «محکوم فرات» دیگر مظنونان این پرونده به ورود صابرین سعیدی، مامور اطلاعات ایران به ترکیه کمک کرده‌اند. آنها سپس سعیدی را به بختیار و آشان تحویل داده‌اند.

بر اساس اطلاعات مندرج در ادعانامه دادستانی استانبول، «فکرت فرات» و بختیار فرات از مظنونان پرونده، همان روز از «حکاری» به استانبول رفته‌اند. بختیار فرات، فکرت فرات و «فاتح دیری» شب را در استانبول سپری و درباره نقشه ربودن چعب به وان صحبت کرده‌اند.

تصاویر دوربین‌ها حاکی از آن است که چعب ساعت 19:20 در فرودگاه صبیحه گوکچن فرود آمده و حوالی ساعت 22:03 به منطقه بیوک چکمجه رسیده است. در اینجا تلفن وی خاموش شده و صابرین سعیدی نیز در این ساعت در همان منطقه حضور داشته و با دو نفر ملاقات کرده است.

بنا به ادعانامه دادستانی استانبول، سعیدی و چعب سوار ماشینی که هویت راننده آن مشخص نیست شده و به محلی در «گورپینار» که دیگر مظنونان در انتظار آنها بوده‌اند، رفته است. مظنونان دست‌های چعب را بسته و به او دارو داده‌اند.

در ادامه ادعانامه آمده: «ماشین حامل چعب و خودروی حامل مظنونان پشت سر هم حرکت کرده و تلفن تمامی آنها در آن واحد، خاموش شده است. آنها پس از نزدیک شدن به مقصد برای آنکه توجه کسی را به خود جلب نکنند، دست‌های چعب را باز و با چشم‌های باز او را سوار خودروی دیگر کرده‌اند.»

ادعانامه افزوده: «چعب مقابل منزلی در شهرستان "اردمیت وان" منتظر نگه داشته شده و 10 اکتبر 2020 برای تحویل به مقامات ایران به فرد دیگری در شهرستان "باش‌قلعه" تحویل داده شده است. برای این کار به دو نفر مبلغ 21 هزار و 500 یورو پرداخت شده است.»

دادستانی استانبول خواستار صدور محکومیت 8 تا 22 سال زندان برای متهم متواری ناجی زیندشتی به جرم «مدیریت گروه تروریستی» و «سلب آزادی» و همچنین محکومیت 2 تا 20 سال حبس برای 11 مظنون دیگر به اتهام ارتکاب جرم «سلب آزادی»، «عضویت در گروه جنایی مسلح» و «شراکت در جرم بدون عضویت در گروه» شد.

گفتنی است که مقامات امنیتی و قضایی ترکیه پیشتر با انتشار ویدیوهایی از ربودن «حبیب فرج‌الله‌ چعب» معروف به «حبیب اسیود»، رئیس گروه جدایی‌طلب النضال در ترکیه خبر دادند.

این مقامات تایید کردند که چعب توسط یک «پرستوی اطلاعاتی» ایران با نام «صابرین سعیدی» به استانبول کشانده شد و سپس توسط یک گروه تبهکاری و تجارت مواد مخدر به رهبری «تاجی شریف‌زیندشتی» ربوده و به مقامات اطلاعاتی ایران در مرز میان ترکیه و ایران تحویل داده شد.

همزمان مقامات ترکیه از درخواست صدور اعلام قرمز برای بازداشت صابرین سعیدی به اینترپل خبر دادند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy